Københavns Erhvervsakademi

en

Design, Identity & Technology 1 (DA)

2024/2025
Specialeretning: Sustainable Fashion Tech (Design)
Engelsk titel
Design, Identity & Technology 1 (DA)
Uddannelse
Designteknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
2. semester
Fagets/modulets varighed
4 uger
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3276214 / 4501-10637
Fag- /modulansvarlig
Charlotte Winther
Berit Konstante Nissen
  • Formål og læringsmål

    Modulet DESIGN, IDENTITY & TECHNOLOGY 1 har til formål at give den studerende metoder indenfor virksomhed- og brugerresearch, samt nye designmetoder til designproces. På modulet arbejdes der med fokus på teori i praksis, og der bygges oven på forudgående modulers viden, færdigheder og kompetencer indenfor bæredygtighed, trends, materialelære, designproces og kommunikation.

    Viden

    Den studerende:
    Skal have udviklingsbaseret viden om praksis og central anvendt teori og metode inden for designprocessen, samt grundlæggende viden om sociologiske undersøgelsesmetoder og trendanalyse.
    • Skal kunne forstå branchens anvendelse af teori og metode inden for designprocessen, sociologi og trendanalyse.
    • Skal have udviklingsbaseret viden om materialer samt analoge og digitale værktøjer og virkemidler til visualisering, prototyping og ansvarlig produktion.
    • Skal have udviklingsbaseret viden om anvendt teori og metode i praksis inden for kommunikative virkemidler.

    Færdigheder

    Den studerende:
    Skal kunne anvende og kombinere designprocessens centrale teorier og metoder med henblik på at kunne udarbejde bæredygtige løsninger på praksisnære problemstillinger.
    Skal kunne formidle designprocessen og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.
    Skal kunne analysere og vurdere anvendelse af relevant materiale og teknologi i forhold til fremstilling af designprodukter.

    Kompetencer

    Den studerende
    Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen og branchens grønne omstilling.
    Skal kunne planlægge, strukturere og gennemføre designprocesser ud fra branche-relevante problemstillinger til bæredygtige løsninger.
    Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen og branchens grønne omstilling.

  • Undervisningsform
    Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsning, instruktion, individuelt og teamarbejde, praktisering af praksis, opgaver og projekter samt refleksion.
    Yderligere vil der være enkelte dage med vejledning til de stillede opgaver.De studerende arbejder individuelt igennem forløbet.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Til modulet er der knyttet en bunden forudsætning. Denne skal godkendes for at blive indstillet til 2. semester prøve.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Modulet prøves i sammenhæng med ovenstående modul i 2. semester prøven. Inden prøven afvikles metode modulet, der har til formål at give den studerende værktøjer og færdigheder til at formidle sig skriftligt via forskellige metoder. Modulet har til hensigt at forberede den studerende til den skriftlige 2. semester prøve ved hjælp af teori og metoder i praksis. På modulet arbejdes der både individuelt og i grupper.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Prøven består af tre dele:
    1. Individuel skriftlig del
    2. Aflevering af produktløsning / prototypeløsning samt præsentationsmateriale.
    3. Mundtlig individuel præsentation der tager afsæt i den afleverede synopsis samt produktløsning/prototype.
    Opgavetype
    Prøven tager udgangspunkt i den studerendes evne til at anvende den viden, de færdigheder og kompetencer, som er opnået på specialemodulerne 2-5. Med udgangspunkt i en problemorienteret tilgang; researcher, analyserer og designer den studerende en løsning/prototype.
    Som indledning til 2. semester prøven undervises der specialerettet på et metodemodul. Den studerende bliver herefter præsenteret for to aktuelle temaer. Den studerende vælger et af de to temaer. Med en problemorienteret tilgang udarbejdes og uploades en skriftlig del. Efterfølgende udarbejdes en løsning/prototype, der præsenteres og perspektiveres ved en mundtlig eksamen med ekstern censur. Der tilbydes to vejledninger i grupper af 3-4 studerende inden aflevering af den skriftlige del.
    Formkrav
    Digitalt afleveret skriftlig del samt løsning/prototype. Den skriftlige del må have et omfang af maksimum 12.000 anslag inkl. mellemrum, eksklusiv forside, indholdsfortegnelse og bilag. Der må max. være 6 sider relevante bilag.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Der afsættes 30 minutter til den mundtlige prøve fordelt på:
    • 10 minutter til den studerendes fremlæggelse
    • 10 minutter til spørgsmål fra eksaminator og censor
    • 10 minutter til votering og karaktergivning.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Prøven skal vise, at den studerende kan:
    • researche og agere med 2. semesters pensum på et af de udleverede problemorienterede emner
    • skabe sammenhæng mellem synopsis, løsning/prototype og præsentation
    • mundtligt at underbygge, specialerette og perspektivere problemstillingen
    • disponere fremlægningen, strukturere og tydeliggøre stoffet
    • fremdrage væsentlige fagområder inden for det specialerettede felt
    • besvare spørgsmål og demonstrere viden bredt indenfor 2. semesters pensum.
    Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i bedømmelsen.
    Syge-/omprøve
    Prøven er identisk med 2. semester prøve.
    Omprøve afholdes hurtigst muligt. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail.
46
timers undervisning
91
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Design, Identity & Technology 1 (DA) modtager du 46 timers undervisning, hvilket svarer til 61 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.