Design, Identity & Tecnology 2 (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Modulet DESIGN, IDENTITY & TECNOLOGY 2 har til formål at give den studerende metoder og værktøjer indenfor ansvarlig produktudvikling og kommunikation. Der arbejdes videre med brancherelevante analoge og digitale værktøjer til bl.a. prototyping og produktion af både digitale og fysiske produkter. Der anvendes desuden digitale værktøjer til visualisering af styles samt kommunikation. Opgaven i modulet bygger på en case, og der bygges oven på de forudgående modulers viden, færdigheder og kompetencer.
FærdighederDen studerende
Kompetencer
Skal kunne anvende og kombinere designprocessens centrale teorier og metoder med henblik på at kunne udarbejde bæredygtige løsninger på praksisnære problemstillinger.
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder.
Skal kunne anvende relevante værktøjer i udarbejdelse af prototyper og designløsninger under hensyntagen til løsningernes indvirkning på miljø og bæredygtighed.
Skal kunne varetage analog og digital formidling af løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere
Skal kunne formidle og præsentere designløsninger for samarbejdspartnere og brugere.Skal kunne deltage i faglige og/ eller tværfaglige designprocesser med en professionel tilgang.
Skal kunne håndtere fremstillingsprocesser til udvikling af prototyper og designløsninger.
Skal kunne tilegne sig teknologisk viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen og branchens grønne omstilling.
Skal kunne kommunikere designløsninger professionelt til samarbejdspartnere og brugere - Undervisningsform
Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsning, instruktion, individuelt og teamarbejde, praktisering af praksis, opgaver og projekter samt refleksion.
Yderligere vil der være enkelte dage med vejledning til de stillede opgaver.
De studerende arbejder både individuelt og i grupper igennem forløbet. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenTil modulet er der knyttet en bunden forudsætning. Denne skal godkendes for at blive indstillet til 2. semester prøve.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagModulet prøves i sammenhæng med ovenstående modul i 2. semester prøven. Inden prøven afvikles metode modulet, der har til formål at give den studerende værktøjer og færdigheder til at formidle sig skriftligt via forskellige metoder. Modulet har til hensigt at forberede den studerende til den skriftlige 2. semester prøve ved hjælp af teori og metoder i praksis. På modulet arbejdes der både individuelt og i grupper.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven består af tre dele:
1. Individuel skriftlig del
2. Aflevering af produktløsning / prototypeløsning samt præsentationsmateriale.
3. Mundtlig individuel præsentation der tager afsæt i den afleverede synopsis samt produktløsning/prototype.OpgavetypePrøven tager udgangspunkt i den studerendes evne til at anvende den viden, de færdigheder og kompetencer, som er opnået på specialemodulerne 2-5. Med udgangspunkt i en problemorienteret tilgang; researcher, analyserer og designer den studerende en løsning/prototype.
Som indledning til 2. semester prøven undervises der specialerettet på et metodemodul. Den studerende bliver herefter præsenteret for to aktuelle temaer. Den studerende vælger et af de to temaer. Med en problemorienteret tilgang udarbejdes og uploades en skriftlig del. Efterfølgende udarbejdes en løsning/prototype, der præsenteres og perspektiveres ved en mundtlig eksamen med ekstern censur. Der tilbydes to vejledninger i grupper af 3-4 studerende inden aflevering af den skriftlige delFormkravDigitalt afleveret skriftlig del samt løsning/prototype. Den skriftlige del må have et omfang af maksimum 12.000 anslag inkl. mellemrum, eksklusiv forside, indholdsfortegnelse og bilag. Der må max. være 6 sider relevante bilag.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDer afsættes 30 minutter til den mundtlige prøve fordelt på:
• 10 minutter til den studerendes fremlæggelse
• 10 minutter til spørgsmål fra eksaminator og censor
• 10 minutter til votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesNoter i udprintet form.Hjælpemidler som stilles til rådighedProjektor + HDMI stik. Studerende skal selv sikre sig evt. adapter, der kan tilsluttes HDMI. Den studerende skal medbringe egen computer til brug ved præsentation.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven skal vise, at den studerende kan:
• researche og agere med 2. semesters pensum på et af de udleverede problemorienterede emner
• skabe sammenhæng mellem synopsis, løsning/prototype og præsentation
• mundtligt at underbygge, specialerette og perspektivere problemstillingen
• disponere fremlægningen, strukturere og tydeliggøre stoffet
• fremdrage væsentlige fagområder inden for det specialerettede felt
• besvare spørgsmål og demonstrere viden bredt indenfor 2. semesters pensum.
Den studerendes stave- og formuleringsevne indgår i bedømmelsen.Syge-/omprøvePrøven er identisk med 2. semester prøve.
Omprøve afholdes hurtigst muligt. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail.
På faget Design, Identity & Tecnology 2 (DA) modtager du 46 timers undervisning, hvilket svarer til 61 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.