Design, Identity & Tecnology 2
2022/2023- Formål og læringsmål
IDENTITY & TECHNOLOGYhar til formål at give den studerende værktøjer og færdigheder indenfor trend, sociologi, identitet og iscenesættelse samt bæredygtige designmetoder.Opgaven i modulet bygger på et casesamarbejde med en ekstern virksomhed, og der bygges oven påde forudgående modulers viden, færdigheder og kompetencer indenfor designproces, Illustrator og anvendelse af CLO3D til visualisering af en eller flere styles.
Viden• Skal have udviklingsbaseret viden om praksis og central anvendt teori og metode inden for designprocessen, samt grundlæggende viden om sociologiske undersøgelsesmetoder og trendanalyse.
Færdigheder
• Skal kunne forstå branchens anvendelse af teori og metode inden for designprocessen, sociologi og trendanalyse.
• Skal have udviklingsbaseret viden om materialer samt analoge og digitale værktøjer og virkemidler til visualisering, prototyping og produktion.
• Skal kunne forstå branchens anvendelse af materialer samt analoge og digitale værktøjer og virkemidler til visualisering, prototyping og produktion.
• Skal have udviklingsbaseret viden om anvendt teori og metode i praksis inden for kommunikative virkemidler.
• Skal kunne forstå branchens anvendelse af visuel kommunikation.• Skal kunne anvende og kombinere designprocessens centrale teorier og metoder med henblik på at kunne udarbejde bæredygtige løsninger på praksisnære problemstillinger.
Kompetencer
• Skal kunne formidle designprocessen og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.
• Skal kunne analysere og vurdere anvendelse af relevant materiale og teknologi i forhold til fremstilling af designprodukter.
• Skal kunne anvende relevante værktøjer i udarbejdelse af prototyper og designløsninger.
• Skal kunne varetage analog og digital formidling af løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere.
• Skal kunne vurdere og anvende relevante virkemidler i forbindelse med kommunikation af designprocesser og designløsninger.
• Skal kunne formidle og præsentere designløsninger for samarbejdspartnere og brugere.• Skal kunne deltage i faglige og/ eller tværfaglige designprocesser med en professionel tilgang.
• Skal kunne planlægge, strukturere og gennemføre designprocesser ud fra branche-relevante problemstillinger til bæredygtige løsninger
• Skal kunne håndterer fremstillingsprocesser til udvikling af prototyper og designløsninger.
• Skal kunne kommunikere designløsninger professionelt til samarbejdspartnere og brugere. - Undervisningsform
Undervisningen afvikles i en vekslen mellem forelæsning, instruktion, individuelt og teamarbejde, praktisering af praksis, opgaver og projekter samt refleksion.
Yderligere vil der være enkelte dage med vejledning til de stillede opgaver.
De studerende arbejder både individuelt og i grupper igennem forløbet. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenTil modulet er der knyttet en bunden forudsætning. Denne skal godkendes, for at blive indstillet til 2. semesterprøven.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven består af tre dele:
1. Individuel skriftlig del
2. Aflevering af løsning / prototypeløsning samt præsentationsmateriale på USB + i print.
3. Mundtlig individuel præsentation der tager afsæt i den afleverede del samt løsning/prototype.OpgavetypePrøven tager udgangspunkt i den studerendes evne til at anvende den viden, de færdigheder og kompetencer, som er opnået på specialemodulerne 2-5. Med udgangspunkt i en problemorienteret tilgang; researcher, analyserer og designer den studerende en løsning/prototype.
Som indledning til 2. semesterprøven undervises der specialerettet på et metodemodul. Den studerende bliver herefter præsenteret for to aktuelle temaer. Den studerende vælger et af de to temaer. Med en problemorienteret tilgang udarbejdes og uploades en skriftlig del. Efterfølgende udarbejdes en løsning/prototype, der præsenteres og perspektiveres ved en mundtlig eksamen med ekstern censur. Der tilbydes to vejledninger i grupper af 3-4 studerende inden aflevering af den skriftlige del.FormkravDigitalt afleveret skriftlig del samt løsning/prototype. Den skriftlige del af prøven skal have et omfang af maksimum 12.000 anslag inkl. mellemrum, eksklusiv forside, indholdsfortegnelse og bilag. Der må max. være 6 sider relevante bilagIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDer afsættes 30 minutter til den mundtlige prøve fordelt på:
• 10 minutter til den studerendes fremlæggelse
• 10 minutter til spørgsmål fra eksaminator og censor
• 10 minutter til votering og karaktergivningBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven skal vise, at den studerende kan:
• researche og agere med 2. semesters pensum på et af de udleverede problemorienterede emner
• skabe sammenhæng mellem synopsis, produktløsning / prototype og præsentation
• mundtligt at underbygge, specialerette og perspektivere problemstillingen
• disponere fremlægningen, strukturere og tydeliggøre stoffet
• fremdrage væsentlige fagområder inden for det specialerettede felt
• besvare spørgsmål og demonstrere viden bredt indenfor 2. semesters pensum.Syge-/omprøvePrøven er identisk med 2. semesterpprøve.
Omprøve afholdes hurtigst muligt. Studieadministrationen vil oplyse nye prøvedatoer til den studerende via KEA-mail - Yderligere information
Modulet evalueres mundtligt ved modulafslutningen.
På faget Design, Identity & Tecnology 2 modtager du 50 timers undervisning, hvilket svarer til 66 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 36% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.