Københavns Erhvervsakademi

en

Automation 1 (DA)

2019/2020
Engelsk titel
Automation 1 (DA)
Uddannelse
Produktionsteknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
1 uge
Ects
2,5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3277107
Fag- /modulansvarlig
Ahmed Adil Albayati
Dina Jacobsen
Cong Liu
  • Formål

    Modul 1
    • Den studerende tilegner sig viden og færdigheder i
    • Konstruktion af pneumatisk system og komponenter til industriel automatisering.
    • Pneumatiske aktuatorer.
    • Pneumatiske reguleringsventiler.
    • Kompressor.
    • Luftbehandling
    • Identificer pneumatiske komponenter ved hjælp af symboler og diagrammer.
    • Det skematiske diagram af det pneumatiske system.
    • Forklar, hvordan et pneumatisk system fungerer ud fra et diagram.

    Modul 2
    Den studerende tilegner sig viden
    • Hydraulisk systemdesign og kombinationsnetværk til industriel automatisering.
    • Hydrauliske aktuatorer.
    • Hydrauliske reguleringsventiler.
    • Hydraulisk kompressor.
    • Hydraulisk luftbehandling
    • Identificer pneumatiske komponenter ved hjælp af symboler og diagrammer.
    • Det skematiske diagram af det hydrauliske system

    Modul 3 og 4

    Modulet omhandler programmering af PLC-styring af industriel automatisering.
    • Introduktion til PLC
    • Stigediagrammet.
    • PLC-timere.
    • PLC-tællere.
    • Metoder til programmering af sekvensregulatorer.
    • Kontrol af processer og systemer
    • Programmeringstips og -tricks.
    • Øvelser

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Forelæsning og øvelser.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamen er opdelt i to perioder på 2. semester og handler om udvikling af et nyt produkt med flere bevægelige dele. Den første periode dækker over produktudviklings- og konstruktionsområdet. Her udvikler I produktet. Den anden projektperiode dækker over
    produktions- og virksomhedsområdet. Her opbygges virksomhed og produktionsanlæg.

    Der er 3-5 studerende i hver gruppe, og der tilstræbes så vidt muligt et samarbejde med
    erhvervslivet.

    Først afleveres og fremlægges en synopsis, der skal godkendes af lærergruppen, og som
    fremover fungerer som opgavens problemfelt. På FRONTER findes vejledning til, hvordan en
    synopsis skal opbygges.

    Ved midtvejsevalueringen fremlægger I jeres konklusioner fra første halvdel af opgaven.

    Afslutningsvis afleveres den samlede projektrapport med begge faser inkluderet.

    Alle evalueringer er åbne for medstuderende, hvis ikke der er særlige virksomhedsaftaler.

    Underviserne vurderer løbende fremmøde, arbejdsindsats og afleveringer mhp. at sikre, at alle studerende er studieaktive.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Formkrav
    Rapporten tager udgangspunkt i en godkendt synopsis.
    -Max 50 fysiske sider inkl. grafik (forside, indholdsfortegnelse og kildeangivelse/
    litteraturliste medregnes ikke).
    -Anvend skriftstørrelse 12 i en læsevenlig font
    -Titelblad med nedenstående info:
    • Rapportens titel
    • Jeres fulde navn(e)
    • Skolens navn og logo
    • Navne på tilknyttede lærere/vejledere
    • Antal anslag i rapporten inklusive mellemrum.
    • Ved virksomhedsstillede opgaver, eller opgaver med tydelig virksomhedstilknytning, skal virksomhedens navn og en kontaktperson samt mail til denne fremgå.
    -Overskridelse af omfang kan få indflydelse på karakteren. Er overskridelsen markant – dvs.
    mere end 25 % - er formkravet til opgaven ikke overholdt, og det kan betyde en afvisning af
    projektet.
    -Projekter forventes generelt at have mange relationer til erhvervslivet, og derfor er det
    væsentligt, at I TYDELIGT markerer virksomhedstilknytningen på titelbladet samt skriver hvis rapporten IKKE må offentliggøres. Se også afsnit om offentliggørelse.
    -Det forventes, at en rapport gør brug af visuelle formidlingsformer, herunder skitser, figurer,
    diagrammer mv.
    -Vi gør samtidig opmærksom på, at projekterne scannes for plagieret indhold. Plagiat
    indebærer også genbrug af mere end én sætning fra eget tidligere projekt med mindre
    kildehenvisning til denne er givet.
    -Rapporter og synopsis gemmes i pdf-format og uploades under ”Besvarelse” i WISEflow.
    NB: max filstørrelse er 25 MB - og bilagsmaterialet samles i én pdf-fil med indholdsfortegnelse.
    -Excel-dokumenter og Microsoft Project-filer afleveres dog i originalversion. Bilag er ikke en del af bedømmelsesgrundlaget.
    -Rapporter uploadet som PDF billedfiler vil ikke blive accepteret. Det betyder bl.a., at tekst og tabeller skal være kunne skal kunne redigeres, scannes og markeres i det uploadede pdfformatet.
    -Ved gruppeafleveringer skal I huske, at alle medlemmer i gruppen skal aflevere materialet i de respektive flows. Alle gruppens medlemmer skal fremgå af titelblad eller anden forside.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel- eller gruppeprøve, 1-6 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    • Præsentation: 5 min./stud. ved 4 og derover
    • Præsentation: 15 min. i alt ved 3 studerende eller færre
    • Eksaminationstid: 20 min./stud., inkl. karaktergivning
    • Skift mellem grupperne: 5 min.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Frist for aflevering
    Aflevering skal ske senest kl. 12:00 på datoerne, som de fremgår af semesterplanen på fronter. For både synopsen og den endelige rapport gælder det, at for sen eller manglende aflevering koster et eksamensforsøg.
18
timers undervisning
51
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Automation 1 (DA) modtager du 18 timers undervisning, hvilket svarer til 24 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.