Optimering
2023/2024- Formål og læringsmål
Optimering af produktioner samt produkt- og dokument flows. Teamet dækker også emnet ‘kvalitetsstyring og kvalitetssikring.’
VidenDen studerende skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
Færdigheder
• (1,2) Produktionstekniske principper, herunder:
o Produktionslayout
o Proces- og vareflow
• (2) Metoder til kontrolmåling
Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
• (2) Kvalitetsstyringssystemer
• (2) Miljø, arbejdsmiljø og gældende lovgivning
• (2) Teknisk salg og indkøbDen studerende skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder, herunder:
Kompetencer
• (2) Sammenholde løsningsalternativer ift. økonomi og ressourceforbrug
Den studerende skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere, herunder:
• (2) Formidle sine løsningsmuligheder og resultater i en praksisnær sammenhæng
Den studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
• (2) Koordinere et udviklingsprojekt
Den studerende skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder, herunder:
• (2) Bearbejde og vurdere på statistisk datamateriale i forbindelse med kvalitetsmålinger
• (2) Udarbejde instruktioner og procedurer til kvalitetsstyringssystemer
• (2) Skabe et samlet overblik over virksomhedens produktions- og styringssystemer
Den studerende skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere, herunder:
• (2) Formidle problemstillinger og løsningsmuligheder gennem grafisk illustreret materiale og informations flow i virksomhedenDen studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• (2) Forestå forberedelsen af produktionen af et givent produkt
• (2) Anvende almindeligt forekommende IT-værktøjer til videnopsamling, databearbejdning og dokumentation
Den studerende skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• (2) Skal aktivt kunne inddrage elementer fra de øvrige fagelementer, særligt virksomhedsteknik i løsningen af produktionsforberedelsen
• (2) Skal kunne bidrage til planlægningen af produktionen af et givet produkt
• (2) Indgå i en tværfaglig dialog med de øvrige fagelementer om produkt- og produktionsoptimering
Den studerende skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til produktionsteknisk arbejde.
Den studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• (2) Kvalificere virksomhedens datagrundlag i relation til kvalitet, økonomi og ressourcer
• (2) Udvikle forretningsgange, herunder lave procedurer og instruktioner i forbindelse med virksomhedens produktions- og styringssystemer
• (2) Forestå optimeringsprocesser
Den studerende skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• (2) Deltage i teknisk salg og indkøb
• (2) Indgå i et tværfagligt samarbejde om virksomhedens styring og planlægning med de øvrige fagområder
Den studerende skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til fagelementet. - Undervisningsform
Klasseundervisning med øvelser undervejs. Vi arbejder også med at koble teorier, metoder og værktøjer til semesterprojektet.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagEksamen er opdelt i to perioder på 2. semester og handler om udvikling af et nyt produkt med flere bevægelige dele. Den første periode dækker over produktudviklings- og konstruktionsområdet. Her udvikler I produktet. Den anden projektperiode dækker over produktions- og virksomhedsområdet. Her opbygges virksomhed og produktionsanlæg.
Der er 3-5 studerende i hver gruppe, og der tilstræbes så vidt muligt et samarbejde med
erhvervslivet.
Først afleveres og fremlægges en synopsis, der skal godkendes af lærergruppen, og som
fremover fungerer som opgavens problemfelt.
Synopsis er ikke et obligatorisk element i uddannelsen, og manglende aflevering koster derfor ikke et eksamensforsøg. Det er dog et vigtigt arbejdsdokument, som vi kraftigt anbefaler, at I udarbejder. Har gruppen undladt at udarbejde en synopsis, har gruppen således heller ikke krav på vejledning.
Synopsis anvendes som det færdige grundlag for vurderingen af projektets kvalitet og endelige godkendelse. Godkendelse sker umiddelbart efter afleveringen ifm. ’evalueringen af
synopsen’. I den færdige synopsis skal indgå en overordnet projektplan.
Synopsen må max være på 3 normalsider - både ved gruppe- og individuel fremstilling.
Anvend skabelonen på FRONTER og inkludér flg. punkter:
• Formål
• Problemformulering
• Kontekst/empiri
• Metodiske og teoretiske overvejelser
• Tentativ konklusion
• Endvidere skal indgå en overordnet projektplan.
Evaluering af synopsis
• 5 minutter til præsentation
• Undervisere giver feedback. Max tid: 15 min.
MIDTVEJSEVALUERING
Ved midtvejsevalueringen fremlægger I jeres konklusioner fra første halvdel af opgaven.
• Motiver projektet og behovsdækningen.
• Vis kort resultaterne af jeres research ud fra kvalitative og kvantitative data.
• Redegør for konkurrenterne.
• Fremlæg jeres funktionsanalyse og PDS.
• Tag få vigtige skitser og vis her projektets værdi for målgruppen og differentiering fra
konkurrenterne. Kvantificer jeres projekt. Angiv som minimum forventet markedsandel,
salgspris og salg i antal styk. Præsentér minimum 2 fysiske konceptmodeller
• Vis, hvordan I på systematisk vis har truffet beslutning om, hvilket koncept I fremadrettet
vil detaljere og konkretisere
• Fremlæg oprindelig og revideret projektplan for første projektperiode.
• Fremlæg en foreløbig projektplan for anden projektperiode (Projektet udformes som et
hovedprojekt med indsatte underprojekter i form af delleverancer).
• Fremlæg en kvantificeret arbejdsfordeling
Midtvejsevaluering
• Et oplæg i frit format på max 10 min.
• Undervisere giver feedback
Afslutningsvis afleveres den samlede projektrapport med begge faser inkluderet.
Alle evalueringer er åbne for medstuderende, hvis ikke der er særlige virksomhedsaftaler. Underviserne vurderer løbende fremmøde, arbejdsindsats og afleveringer mhp. at sikre, at alle studerende er studieaktive.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveFormkravRapporten tager udgangspunkt i en godkendt synopsis.
-Max 50 fysiske sider inkl. grafik (forside, indholdsfortegnelse og kildeangivelse/
litteraturliste medregnes ikke).
-Anvend skriftstørrelse 12 i en læsevenlig font
-Titelblad med nedenstående info:
• Rapportens titel
• Jeres fulde navn(e)
• Skolens navn og logo
• Navne på tilknyttede lærere/vejledere
• Antal anslag i rapporten inklusive mellemrum.
• Ved virksomhedsstillede opgaver, eller opgaver med tydelig virksomhedstilknytning, skal virksomhedens navn og en kontaktperson samt mail til denne fremgå.
-Overskridelse af omfang kan få indflydelse på karakteren. Er overskridelsen markant – dvs.
mere end 25 % - er formkravet til opgaven ikke overholdt, og det kan betyde en afvisning af
projektet.
-Projekter forventes generelt at have mange relationer til erhvervslivet, og derfor er det
væsentligt, at I TYDELIGT markerer virksomhedstilknytningen på titelbladet samt skriver hvis rapporten IKKE må offentliggøres. Se også afsnit om offentliggørelse.
-Det forventes, at en rapport gør brug af visuelle formidlingsformer, herunder skitser, figurer,
diagrammer mv.
-Vi gør samtidig opmærksom på, at projekterne scannes for plagieret indhold. Plagiat
indebærer også genbrug af mere end én sætning fra eget tidligere projekt med mindre
kildehenvisning til denne er givet.
-Rapporter og synopsis gemmes i pdf-format og uploades under ”Besvarelse” i WISEflow.
NB: max filstørrelse er 25 MB - og bilagsmaterialet samles i én pdf-fil med indholdsfortegnelse.
-Excel-dokumenter og Microsoft Project-filer afleveres dog i originalversion. Bilag er ikke en del af bedømmelsesgrundlaget.
-Rapporter uploadet som PDF billedfiler vil ikke blive accepteret. Det betyder bl.a., at tekst og tabeller skal være kunne skal kunne redigeres, scannes og markeres i det uploadede pdfformatet.
-Ved gruppeafleveringer skal I huske, at alle medlemmer i gruppen skal aflevere materialet i de respektive flows. Alle gruppens medlemmer skal fremgå af titelblad eller anden forside.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-6 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed• Præsentation: 5 min./stud. ved 4 og derover
• Præsentation: 15 min. i alt ved 3 studerende eller færre
• Eksaminationstid: 20 min./stud., inkl. karaktergivning
• Skift mellem grupperne: 5 min.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurFrist for afleveringAflevering skal ske senest kl. 12:00 på datoerne, som de fremgår af semesterplanen på fronter. For både synopsen og den endelige rapport gælder det, at for sen eller manglende aflevering koster et eksamensforsøg.
På faget Optimering modtager du 36 timers undervisning, hvilket svarer til 48 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 24% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.