Københavns Erhvervsakademi

en

Optimering

2024/2025
Engelsk titel
Optimisation
Uddannelse
Produktionsteknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
2. semester
Fagets/modulets varighed
2 semestre
Ects
6
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk og engelsk
Opstart
Forår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
3277204
Fag- /modulansvarlig
Ina Sanne Larsen
Dina Jacobsen
  • Formål og læringsmål

    Undervisning i produktionsoptimering, kvalitet, teknisk salg, forsynings- og værdikæder samt miljø og arbejdsmiljø.

    Viden

    Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
    • (1,2) Produktionstekniske principper, herunder:
    o Produktionslayout
    o Proces- og vareflow
    • (2) Metoder til kontrolmåling

    Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
    • (2) Kvalitetsstyringssystemer
    • (2) Miljø, arbejdsmiljø og gældende lovgivning
    • (2) Teknisk salg og indkøb

    Færdigheder

    Den studerende skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder, herunder:
    • (2) Sammenholde løsningsalternativer ift. økonomi og ressourceforbrug
    Den studerende skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere, herunder:
    • (2) Formidle sine løsningsmuligheder og resultater i en praksisnær sammenhæng

    Den studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder:
    • (2) Koordinere et udviklingsprojekt
    Den studerende skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder, herunder:
    • (2) Bearbejde og vurdere på statistisk datamateriale i forbindelse med kvalitetsmålinger
    • (2) Udarbejde instruktioner og procedurer til kvalitetsstyringssystemer
    • (2) Skabe et samlet overblik over virksomhedens produktions- og styringssystemer
    Den studerende skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere, herunder:
    • (2) Formidle problemstillinger og løsningsmuligheder gennem grafisk illustreret materiale og informations flow i virksomheden

    Kompetencer

    Den studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
    • (2) Forestå forberedelsen af produktionen af et givent produkt
    • (2) Anvende almindeligt forekommende IT-værktøjer til videnopsamling, databearbejdning og dokumentation
    Den studerende skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
    • (2) Skal aktivt kunne inddrage elementer fra de øvrige fagelementer, særligt virksomhedsteknik i løsningen af produktionsforberedelsen
    • (2) Skal kunne bidrage til planlægningen af produktionen af et givet produkt
    • (2) Indgå i en tværfaglig dialog med de øvrige fagelementer om produkt- og produktionsoptimering
    Den studerende skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til produktionsteknisk arbejde.

    Den studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
    • (2) Kvalificere virksomhedens datagrundlag i relation til kvalitet, økonomi og ressourcer
    • (2) Udvikle forretningsgange, herunder lave procedurer og instruktioner i forbindelse med virksomhedens produktions- og styringssystemer
    • (2) Forestå optimeringsprocesser
    Den studerende skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
    • (2) Deltage i teknisk salg og indkøb
    • (2) Indgå i et tværfagligt samarbejde om virksomhedens styring og planlægning med de øvrige fagområder
    Den studerende skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til fagelementet.

  • Undervisningsform
    Læringsaktiviteterne i fagområderne er overvejende planlagt med vægt på undervisning og fagligt input i fokus kombineret med øvelser, som laves individuelt eller i grupper.
    Underviseren giver i samme omgang feedback på arbejdet.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamen er opdelt i to perioder på 2. semester og handler om udvikling af et nyt produkt med flere bevægelige dele. Den første periode dækker over produktudviklings- og konstruktionsområdet. Her udvikler I produktet. Den anden projektperiode dækker over produktions- og virksomhedsområdet. Her opbygges virksomhed og produktionsanlæg.

    Der er 3-5 studerende i hver gruppe, og der tilstræbes så vidt muligt et samarbejde med
    erhvervslivet.

    Først afleveres og fremlægges en synopsis, der skal godkendes af lærergruppen, og som
    fremover fungerer som opgavens problemfelt.
    Synopsis er ikke et obligatorisk element i uddannelsen, og manglende aflevering koster derfor ikke et eksamensforsøg. Det er dog et vigtigt arbejdsdokument, som vi kraftigt anbefaler, at I udarbejder. Har gruppen undladt at udarbejde en synopsis, har gruppen således heller ikke krav på vejledning.

    Synopsis anvendes som det færdige grundlag for vurderingen af projektets kvalitet og endelige godkendelse. Godkendelse sker umiddelbart efter afleveringen ifm. ’evalueringen af
    synopsen’. I den færdige synopsis skal indgå en overordnet projektplan.

    Synopsen må max. være på 3 normalsider - både ved gruppe- og individuel fremstilling.
    Anvend skabelonen på FRONTER og inkludér flg. punkter:
    • Formål
    • Problemformulering
    • Kontekst/empiri
    • Metodiske og teoretiske overvejelser
    • Tentativ konklusion
    • Endvidere skal indgå en overordnet projektplan.

    Evaluering af synopsis
    • 5 minutter til præsentation
    • Undervisere giver feedback. Max. tid: 15 min.

    MIDTVEJSEVALUERING
    Ved midtvejsevalueringen fremlægger I jeres konklusioner fra første halvdel af opgaven.
    • Motiver projektet og behovsdækningen.
    • Vis kort resultaterne af jeres research ud fra kvalitative og kvantitative data.
    • Redegør for konkurrenterne.
    • Fremlæg jeres funktionsanalyse og PDS.
    • Tag få vigtige skitser og vis her projektets værdi for målgruppen og differentiering fra
    konkurrenterne. Kvantificer jeres projekt. Angiv som minimum forventet markedsandel,
    salgspris og salg i antal styk. Præsentér minimum 2 fysiske konceptmodeller
    • Vis, hvordan I på systematisk vis har truffet beslutning om, hvilket koncept I fremadrettet
    vil detaljere og konkretisere
    • Fremlæg oprindelig og revideret projektplan for første projektperiode.
    • Fremlæg en foreløbig projektplan for anden projektperiode (Projektet udformes som et
    hovedprojekt med indsatte underprojekter i form af delleverancer).
    • Fremlæg en kvantificeret arbejdsfordeling

    Midtvejsevaluering
    • Et oplæg i frit format på max. 10 min.
    • Undervisere giver feedback

    Afslutningsvis afleveres den samlede projektrapport med begge faser inkluderet.
    Alle evalueringer er åbne for medstuderende, hvis ikke der er særlige virksomhedsaftaler. Underviserne vurderer løbende fremmøde, arbejdsindsats og afleveringer mhp. at sikre, at alle studerende er studieaktive.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Formkrav
    Rapporten tager udgangspunkt i en godkendt synopsis.
    -Max 50 fysiske sider inkl. grafik (forside, indholdsfortegnelse og kildeangivelse/
    litteraturliste medregnes ikke).
    -Anvend skriftstørrelse 12 i en læsevenlig font
    -Titelblad med nedenstående info:
    • Rapportens titel
    • Jeres fulde navn(e)
    • Skolens navn og logo
    • Navne på tilknyttede lærere/vejledere
    • Antal anslag i rapporten inklusive mellemrum.
    • Ved virksomhedsstillede opgaver, eller opgaver med tydelig virksomhedstilknytning, skal virksomhedens navn og en kontaktperson samt mail til denne fremgå.
    -Overskridelse af omfang kan få indflydelse på karakteren. Er overskridelsen markant – dvs.
    mere end 25 % - er formkravet til opgaven ikke overholdt, og det kan betyde en afvisning af
    projektet.
    -Projekter forventes generelt at have mange relationer til erhvervslivet, og derfor er det
    væsentligt, at I TYDELIGT markerer virksomhedstilknytningen på titelbladet samt skriver hvis rapporten IKKE må offentliggøres. Se også afsnit om offentliggørelse.
    -Det forventes, at en rapport gør brug af visuelle formidlingsformer, herunder skitser, figurer,
    diagrammer mv.
    -Vi gør samtidig opmærksom på, at projekterne scannes for plagieret indhold. Plagiat
    indebærer også genbrug af mere end én sætning fra eget tidligere projekt med mindre
    kildehenvisning til denne er givet.
    -Rapporter og synopsis gemmes i pdf-format og uploades under ”Besvarelse” i WISEflow.
    NB: max filstørrelse er 25 MB - og bilagsmaterialet samles i én pdf-fil med indholdsfortegnelse.
    -Excel-dokumenter og Microsoft Project-filer afleveres dog i originalversion. Bilag er ikke en del af bedømmelsesgrundlaget.
    -Rapporter uploadet som PDF billedfiler vil ikke blive accepteret. Det betyder bl.a., at tekst og tabeller skal være kunne skal kunne redigeres, scannes og markeres i det uploadede pdfformatet.
    -Ved gruppeafleveringer skal I huske, at alle medlemmer i gruppen skal aflevere materialet i de respektive flows. Alle gruppens medlemmer skal fremgå af titelblad eller anden forside.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeprøve, 1-6 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    • Gruppepræsentation - 20 minutter
    • Individuel del - 15 minutter
    • Votering - 5 minutter
    • Skift mellem grupperne: 5 min.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Frist for aflevering
    Aflevering skal ske senest kl. 12:00 på datoerne, som de fremgår af semesterplanen på fronter. For den endelige rapport gælder det, at for sen eller manglende aflevering koster et eksamensforsøg.
36
timers undervisning
128
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Optimering modtager du 36 timers undervisning, hvilket svarer til 48 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 22% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.