Automation
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet omhandler inddragelse af automation i egne løsninger inden for dels konstruktion af produkter, dels tilrettelæggelsen af produktionen i en given virksomhed.
VidenDen studerende skal have udviklingsbaseret viden om erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode, herunder:
Færdigheder
Styringsbegreber, teorier og metoder, der anvendes inden for automation
Emners opbygning i relation til automatiseret produktion
Den studerende skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode samt kunne forstå erhvervets anvendelse af teori og metode, herunder:
Anvendelse af pneumatik og hydraulik
Almindeligt anvendte elektroniske styringsløsninger
Mekaniske komponenter, der anvendes i forbindelse med pneumatik og hydraulik
Forstå et simpelt styringskredsløb
• (2) Fremtidens produktionsformer, i lyset af digitaliseringDen studerende skal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber, samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet, herunder. Tillige skal den studerende kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmulighed herunder:
Kompetencer
Lave en specifikation, til brug for udvikling af enkle automatiske løsninger i en produktion
• (2) Foreslå forbedringer af et produkt for at gøre det egnet til automatiseret produktion
• (2) Inddrage datamateriale fra virksomheden og dens interessenter til konfigurering af fremtidige produktionsløsninger
• (2) Inddrage hensynet til en senere automatiseret produktion af et givent emne eller produkt, i udformningen af konstruktioner
• (2) Anvende almindeligt forekommende IT-værktøjer til videnopsamling, databearbejdning og dokumentation
• (2) Foretage et overslag af automatiseringsmuligheder ud fra en systembetragtning af produktionsanlæg, under hensyntagen til hele produktionssystemets rentabilitet, kvalitet og sikkerhed
Den studerende skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder i forhold til automatisering til samarbejdspartnere og brugere.Den studerende skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer, herunder:
• (2) i samarbejde med andre faggrupper kvalificerer automatiseringsmuligheder ud fra en helhedsbetragtning af virksomhedens produkter og produktion
Den studerende skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang, herunder:
• (2) i en arbejdskontekst bidrage til udviklingen af automatiske løsninger i en given virksomheds arbejde med produkter og/eller produktionsoptimering
Den studerende skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til automatisering af produktion. - Undervisningsform
Forelæsning og øvelser.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagEksamen er opdelt i to perioder på 2. semester og handler om udvikling af et nyt produkt med flere bevægelige dele. Den første periode dækker over produktudviklings- og konstruktionsområdet. Her udvikler I produktet. Den anden projektperiode dækker over produktions- og virksomhedsområdet. Her opbygges virksomhed og produktionsanlæg.
Der er 3-5 studerende i hver gruppe, og der tilstræbes så vidt muligt et samarbejde med
erhvervslivet.
Først afleveres og fremlægges en synopsis, der skal godkendes af lærergruppen, og som
fremover fungerer som opgavens problemfelt.
Synopsis er ikke et obligatorisk element i uddannelsen, og manglende aflevering koster derfor ikke et eksamensforsøg. Det er dog et vigtigt arbejdsdokument, som vi kraftigt anbefaler, at I udarbejder. Har gruppen undladt at udarbejde en synopsis, har gruppen således heller ikke krav på vejledning.
Synopsis anvendes som det færdige grundlag for vurderingen af projektets kvalitet og endelige godkendelse. Godkendelse sker umiddelbart efter afleveringen ifm. ’evalueringen af
synopsen’. I den færdige synopsis skal indgå en overordnet projektplan.
Synopsen må max være på 3 normalsider - både ved gruppe- og individuel fremstilling.
Anvend skabelonen på FRONTER og inkludér flg. punkter:
• Formål
• Problemformulering
• Kontekst/empiri
• Metodiske og teoretiske overvejelser
• Tentativ konklusion
• Endvidere skal indgå en overordnet projektplan.
Evaluering af synopsis
• 5 minutter til præsentation
• Undervisere giver feedback. Max tid: 15 min.
MIDTVEJSEVALUERING
Ved midtvejsevalueringen fremlægger I jeres konklusioner fra første halvdel af opgaven.
• Motiver projektet og behovsdækningen.
• Vis kort resultaterne af jeres research ud fra kvalitative og kvantitative data.
• Redegør for konkurrenterne.
• Fremlæg jeres funktionsanalyse og PDS.
• Tag få vigtige skitser og vis her projektets værdi for målgruppen og differentiering fra
konkurrenterne. Kvantificer jeres projekt. Angiv som minimum forventet markedsandel,
salgspris og salg i antal styk. Præsentér minimum 2 fysiske konceptmodeller
• Vis, hvordan I på systematisk vis har truffet beslutning om, hvilket koncept I fremadrettet
vil detaljere og konkretisere
• Fremlæg oprindelig og revideret projektplan for første projektperiode.
• Fremlæg en foreløbig projektplan for anden projektperiode (Projektet udformes som et
hovedprojekt med indsatte underprojekter i form af delleverancer).
• Fremlæg en kvantificeret arbejdsfordeling
Midtvejsevaluering
• Et oplæg i frit format på max 10 min.
• Undervisere giver feedback
Afslutningsvis afleveres den samlede projektrapport med begge faser inkluderet.
Alle evalueringer er åbne for medstuderende, hvis ikke der er særlige virksomhedsaftaler. Underviserne vurderer løbende fremmøde, arbejdsindsats og afleveringer mhp. at sikre, at alle studerende er studieaktive.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveFormkravRapporten tager udgangspunkt i en godkendt synopsis.
- Max 50 fysiske sider inkl. grafik (forside, indholdsfortegnelse og kildeangivelse/
litteraturliste medregnes ikke).
- Anvend skriftsstørrelse 12 i en læsevenlig font
- Titelblad med nedenstående info:
• Rapportens titel
• Jeres fulde navn(e)
• Skolens navn og logo
• Navne på tilknyttede lærere/vejledere
• Antal anslag i rapporten inklusive mellemrum.
• Ved virksomhedsstillede opgaver, eller opgaver med tydelig virksomhedstilknytning, skal virksomhedens navn og en kontaktperson samt mail til denne fremgå.
- Overskridelse af omfang kan få indflydelse på karakteren. Er overskridelsen markant – dvs.
mere end 25% - er formkravet til opgaven ikke overholdt, og det kan betyde en afvisning af
projektet.
- Projekter forventes generelt at have mange relationer til erhvervslivet, og derfor er det
væsentligt, at I TYDELIGT markerer virksomhedstilknytningen på titelbladet samt skriver, hvis rapporten IKKE må offentliggøres. Se også afsnit om offentliggørelse.
- Det forventes, at en rapport gør brug af visuelle formidlingsformer, herunder skitser, figurer, diagrammer mv.
- Vi gør samtidig opmærksom på, at projekterne scannes for plagieret indhold. Plagiat
indebærer også genbrug af mere end én sætning fra eget tidligere projekt, med mindre
kildehenvisning til denne er givet.
- Rapporter og synopsis gemmes i pdf-format og uploades under ”Besvarelse” i WISEflow.
NB: max filstørrelse er 25 MB, og bilagsmaterialet samles i én pdf-fil med indholdsfortegnelse.
- Excel-dokumenter og Microsoft Project-filer afleveres dog i originalversion. Bilag er ikke en del af bedømmelsesgrundlaget.
- Rapporter uploadet som PDF billedfiler vil ikke blive accepteret. Det betyder bl.a., at tekst og tabeller skal kunne redigeres, scannes og markeres i det uploadede pdf-format.
- Ved gruppeafleveringer skal I huske, at alle medlemmer i gruppen skal aflevere materialet i de respektive flows. Alle gruppens medlemmer skal fremgå af titelblad eller anden forside.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-6 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed• Gruppepræsentation - 20 minutter
• Individuel del - 15 minutter
• Votering - 5 minutter
• Skift mellem grupperne: 5 min.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurFrist for afleveringAflevering skal ske senest kl. 12:00 på datoerne, som de fremgår af semesterplanen på fronter. For både synopsen og den endelige rapport gælder det, at for sen eller manglende aflevering koster et eksamensforsøg.
På faget Automation modtager du 51 timers undervisning, hvilket svarer til 68 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.