Københavns Erhvervsakademi

en

Konstruktion og teknisk dokumentation (DA)

Konstruktion og teknisk dokumentation (DA)

2019/2020
Engelsk titel
Construction and technical documentation (DA)
Uddannelse
Produktionsteknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
7
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
3277314
Fag- /modulansvarlig
Kim Vulff Apitz
Dina Jacobsen
Ahmed Adil Albayati
Lektionsplan
  • Formål

    INDHOLD:
    - Overordnet formål med fagforløb.
    - Overordnet beskrivelser fagforløbets forskellige fagområders indhold.
    - Casebeskrivelse
    - Præsentation og evaluering af casearbejde.


    OVERORDNET FORMÅL MED FAGFORLØB - OG FAGFORLØBSBESKRIVELSER
    Formålet med undervisningen indenfor fagområder konstruktion og teknisk dokumentation er, at de studerende opnår viden, færdigheder og kompetencer indenfor det grundlæggende teoretiske og metodemæssige grundlag inden for tre hovedfagområder:

    1. MEKANISK FYSIK
    Indholdet i undervisningen bygger på forskellige faglige elementer:
    a) Kinematik/bevægelseslære.
    b) Friktion/ligevægt/skråplan.
    c) Arbejde-energi og ligevægtsbetragtninger ud fra energiligningen.
    d) Effekt og transmission. Herunder energioverførslen i et transmissionssystem og tab af energi igennem et transmissionssystem.
    e) Udveksling og spil. Herunder hvordan der kan ske udveksling i et transmissionssystem.

    2. DIMENSIONERING AF TRANSMISSIONSELEMENTER
    Indholdet i undervisningen bygger videre på undervisningen i mekanisk fysik, som på et overordnet niveau udgør det faglige fundament ifm. dimensionering af transmissionselementer (alias maskinelementer eller dynamisk påvirkede konstruktioner).

    3. TEKNISK DOKUMENTATION
    Undervisningen bygger på den tekniske dokumentationsproces, som indgår i en given produktudviklingssammenhæng. Herunder hvordan valg af tolerancer og overfladefinish foretages ud fra et såvel funktionelt, produktionsmæssigt, som økonomisk perspektiv.

    Set i et sammenhængende perspektiv tager undervisningen udgangspunkt i den mekaniske fysik, som efterfølgende danner grundlaget for at kunne dimensionere og afslutningsvis teknisk dokumentere resultaterne af en produktudviklingsproces.


    CASEBESKRIVELSE OG EVALUERING
    Afslutningen af fagforløbet er struktureret omkring en gruppebaseret case-opgave.
    Resultaterne fra opgaveløsningen præsenteres afslutningsvis i undervisningen.
    Hver gruppe består af 3-5 medlemmer og der afsættes 20 minutter til præsentationen pr. gruppe.

    Det forventede indholdet, der vises i præsentationen er:
    1) Et selvvalgt arrangement, hvor der indgår en eller anden form for effekt og energioverførsel gennem et transmissionssystem. Det kunne eksempelvis være en eller anden form for motoriseret hæve/sænkearrangement – fx til både i en havn.
    Det overordnede arrangement kan præsenteres som håndtegnede skitser.
    2) En mere detaljeret skitse af selve transmissionssystemet. Herunder hvordan de forskellige elementer i transmissionssystemet er sammensat.
    Transmissionssystem kan præsenteres som håndtegnede skitser.
    3) Beregninger af den tilførte effekt til systemet vises i præsentationen.
    Det er vigtigt, at der i forbindelse med beregningerne er medtaget skitser, som illustrerer systemet og de forskellige belastninger (loads), som virker i og på systemet.
    4) Der laves CAD-arbejdstegninger af en eller to dele til transmissionssystemet, hvor tolerancer, overfladeruhed og valg af materialer mv. fremgår eksplicit.
    Valg af tolerancer mv. beskrives og forklares i præsentationen.
    5) I det omfang tiden tillader det, kan der gennemføres en:
    a) En beregning af et eller flere maskinelementer.
    b) En målkæde analyse.

43
timers undervisning
149
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Konstruktion og teknisk dokumentation (DA) modtager du 43 timers undervisning, hvilket svarer til 57 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 22% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, gruppearbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.