Konstruktion - lokalt fagelement (DA)
2019/2020- Formål
Viden
Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
Færdigheder
• Statik og styrkelære, herunder komplekse sammensatte og dynamiske påvirkede konstruktioner
• Almindelige anvendte maskinelementer og dimensionering af konstruktioner
• Viden om bæredygtighed i et produktudviklingsperspektiv
Skal kunne forstå praksis og central anvendt teori og metode samt kunne forstå erhvervets anvendelse af teori og metode herunder:
• Tolerancesætningens indflydelse på fremstillingsprocesser, pris og et produkts anvendelse
• Dimensionering af produkter, og dennes sammenhæng med øvrige beslutningsprocesser i et udviklingsforløb
• Materialeegenskaber og deres betydning i en produktudviklingsprocesSkal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet herunder:
Kompetencer
• Inddrage teknisk dokumentation
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder herunder:
• Evaluere et produkt med henblik på dimensionering
• Vurdere og tage valg vedrørende funktion, materialer og fremstillingsprocesser baseret på produktets samlede miljøpåvirkning
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere herunder:
• Vælge og vurdere passende IT-værktøjer til videnopsamling, databearbejdning, evaluering, dokumentation og præsentationDen studerende
Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer herunder:
• Indgå i research og projektforløb, herunder udvikling af løsningsalternativer
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang herunder:
• Varetage udviklingen af produkter og/eller processer i samarbejde med andre fagområder
• Strukturere udviklingsprocessen i et forretningsmæssigt perspektiv
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet herunder:
• Tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til konstruktion, materialelære, fremstillingsprocesser og teknisk dokumentation. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål På uddannelsen anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer eksempelvis:
• Klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case baserede øvelser
• Virksomheds ekskursioner
• Tværfaglig projektorienteret undervisning
• Studenteroplæg
• Cooperative learning
• Digitale læringsteknologier og læringsrum
• Workshops
• Selvstudium - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er ikke deltagelsespligt på studiet. En afgørende del af dette studiets berettigelse er dog at blive kompetent til at samarbejde med andre. Studiet er bl.a. af den årsag baseret på gruppeprojektarbejde, og et tilfredsstillende udbytte vil kun nås ved at deltage i disse projekter. Vi anbefaler derfor, at de studerende deltager i undervisningen, herunder afleverer og fremlægger opgaver og projekter.
I eksamensformer hvor der evalueres på baggrund af et skriftligt arbejde er det en forudsætning at det skriftlige arbejde er afleveret til tiden og opfylder de opstillede formkrav for at man kan deltage i eksamen.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøve3.Semester prøve er en mundtlig prøve med intern censur på baggrund af et skriftligt projekt.
• Mundtlig prøve:
o Et gruppeoplæg hvor hvert enkelt medlem har 5 min. til fremlæggelsen.
o Individuel eksamination
15 min. til spørgsmål til indhold og emnegrundlaget i projekterne.Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 2-5 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Konstruktion - lokalt fagelement (DA) modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.