Produktionsoptimering - lokalt fagelement (DA)
2019/2020- Formål
Viden
Den studerende skal have udviklingsbaseret viden om og skal kunne forstå erhvervets og fagområdets praksis og central anvendt teori og metode inden for:
Færdigheder
• Virksomheders værdikæder og forsyningskæder
• Kortlægning af virksomheders processer
• Visualisering af virksomheders processer
• Optimering af processer på et kvalitativ og/eller kvantitativt grundlag
• Kvalitet, økonomi, organisationSkal kunne anvende fagområdets centrale metoder og redskaber samt kunne anvende de færdigheder, der knytter sig til beskæftigelse inden for erhvervet herunder:
Kompetencer
• Gøre brug af metoder til produktions- og procesplanlægning
• Inddrage metoder til styring og formidling af virksomheders kvalitets- og logistikopgaver
Skal kunne vurdere praksisnære problemstillinger samt opstille og vælge løsningsmuligheder herunder:
• Identificere problemstillinger i virksomheders værdi- og forsyningskæder
• Beskrive løsningsalternativer i forhold til økonomi og ressourceforbrug
Skal kunne formidle praksisnære problemstillinger og løsningsmuligheder til samarbejdspartnere og brugere herunder:
• Opstille og udvælge idéer udtrykt gennem løsningsalternativer
• Formidle faglige resultater af eget arbejdeDen studerende
Skal kunne håndtere udviklingsorienterede situationer herunder:
• Indgå i research og projektforløb, herunder udvikling af løsningsalternativer
Skal kunne deltage i fagligt og tværfagligt samarbejde med en professionel tilgang herunder:
• Varetage udviklingen af produkter og/eller processer i samarbejde med andre fagområder
• Strukturere udviklingsprocessen i et forretningsmæssigt perspektiv
Skal i en struktureret sammenhæng kunne tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til erhvervet herunder:
• Tilegne sig, og omsætte ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til automatisering, produktion- og procesoptimering - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål På uddannelsen anvendes en bred vifte af undervisnings- og arbejdsformer eksempelvis:
• Klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case baserede øvelser
• Virksomheds ekskursioner
• Tværfaglig projektorienteret undervisning
• Studenteroplæg
• Cooperative learning
• Digitale læringsteknologier og læringsrum
• Workshops
• Selvstudium - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er ikke deltagelsespligt på studiet. En afgørende del af dette studiets berettigelse er dog at blive kompetent til at samarbejde med andre. Studiet er bl.a. af den årsag baseret på gruppeprojektarbejde, og et tilfredsstillende udbytte vil kun nås ved at deltage i disse projekter. Vi anbefaler derfor, at de studerende deltager i undervisningen, herunder afleverer og fremlægger opgaver og projekter.
I eksamensformer hvor der evalueres på baggrund af et skriftligt arbejde er det en forudsætning at det skriftlige arbejde er afleveret til tiden og opfylder de opstillede formkrav for at man kan deltage i eksamen.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøve3.Semester prøve er en mundtlig prøve med intern censur på baggrund af et skriftligt projekt.
• Mundtlig prøve:
o Et gruppeoplæg hvor hvert enkelt medlem har 5 min. til fremlæggelsen.
o Individuel eksamination
15 min. til spørgsmål til indhold og emnegrundlaget i projekterne.Individuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 2-5 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Produktionsoptimering - lokalt fagelement (DA) modtager du 68 timers undervisning, hvilket svarer til 90 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 25% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.