Forretningsforståelse
2025/2026- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med generel virksomhedsforståelse og værdiskabelse i forretningen, herunder forskellige virksomhedstyper og deres værdikæder. Fagelementet arbejder med sammenhængen mellem forretning, informationsteknologi og cybersikkerhed, herunder lokalisering af almindelige sikkerhedsmæssige styrker og svagheder. Fagelementet introducerer til cybersikkerhedsmodenhed, inkl. governance og risikostyring, samt den cybersikkerhedsansvarliges rolle i organisationen.
VidenDen studerende har udviklingsbaseret viden om:
Færdigheder
· organisationstyper og deres værdikæder, og hvordan cybersikkerhed påvirker virksomhedens økonomi og forretningsprocesser.
· roller og ansvar i en organisation i relation til cybersikkerhed
· centrale begreber inden for governance, knyttet til arbejdet med cybersikkerhed i en organisation
· projektmodeller
Den studerende kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for forandringsledelse og kan reflektere over sikkerhedsmæssige problemstillinger i virksomheden.Den studerende kan:
Kompetencer
· anvende metoder og redskaber til simpel modenhedsvurdering af en organisation og mestre en struktureret og risikobaseret tilgang til cybersikkerhed
· vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger relateret til risikovurdering samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for risikohåndtering i forhold til en virksomhed
· formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger vedrørende cybersikkerhed i en organisatorisk kontekst til samarbejdspartnere, brugere og interessenterDen studerende kan:
· håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til at indgå i samspillet mellem IT-sikkerhed, politikker og IT-systemer i en organisation.
· selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i cybersikkerhedsprojekter
· identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til den faglige sikkerhedsprofession i virksomheden - Undervisningsform
Undervisningen på cybersikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at den studerende afleverer 2-4 skriftlige afleveringer, som skal være godkendt før den studerende første gang går til eksamen.
Afleveringerne vil blive beskrevet i løbet af semestret.
Manglende opfyldelse af forudsætningen medfører at den studerende har brugt et eksamensforsøg.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveFormkravMax. 8 sider + 3 sider pr. ekstra studerende i gruppen (eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, bilag)
Opgaven skal indeholde:
Navne på gruppemedlemmer
Forside
Indholdsfortegnelse
Diskussion
KonklusionIndividuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-4 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedGruppepræsentation: 10 min. + 5 minutter pr. ekstra studerende i gruppen
Individuel eksamination: 20 min. pr. studerende inkl. votering og skiftBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Forretningsforståelse modtager du 75 timers undervisning, hvilket svarer til 100 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 27% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.