Københavns Erhvervsakademi

en

Forretningsforståelse

2025/2026
Engelsk titel
Business Understanding
Uddannelse
Cybersikkerhed
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
4050101
Fag- /modulansvarlig
Luise Søe
James Hindsgavl Brink
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet beskæftiger sig med generel virksomhedsforståelse og værdiskabelse i forretningen, herunder forskellige virksomhedstyper og deres værdikæder. Fagelementet arbejder med sammenhængen mellem forretning, informationsteknologi og cybersikkerhed, herunder lokalisering af almindelige sikkerhedsmæssige styrker og svagheder. Fagelementet introducerer til cybersikkerhedsmodenhed, inkl. governance og risikostyring, samt den cybersikkerhedsansvarliges rolle i organisationen.

    Viden

    Den studerende har udviklingsbaseret viden om:

    · organisationstyper og deres værdikæder, og hvordan cybersikkerhed påvirker virksomhedens økonomi og forretningsprocesser.
    · roller og ansvar i en organisation i relation til cybersikkerhed
    · centrale begreber inden for governance, knyttet til arbejdet med cybersikkerhed i en organisation
    · projektmodeller

    Den studerende kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for forandringsledelse og kan reflektere over sikkerhedsmæssige problemstillinger i virksomheden.

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    · anvende metoder og redskaber til simpel modenhedsvurdering af en organisation og mestre en struktureret og risikobaseret tilgang til cybersikkerhed
    · vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger relateret til risikovurdering samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for risikohåndtering i forhold til en virksomhed
    · formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger vedrørende cybersikkerhed i en organisatorisk kontekst til samarbejdspartnere, brugere og interessenter

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    · håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til at indgå i samspillet mellem IT-sikkerhed, politikker og IT-systemer i en organisation.
    · selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i cybersikkerhedsprojekter
    · identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til den faglige sikkerhedsprofession i virksomheden

  • Undervisningsform
    Undervisningen på cybersikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.

    For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.

    Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.

    Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at den studerende afleverer 2-4 skriftlige afleveringer, som skal være godkendt før den studerende første gang går til eksamen.
    Afleveringerne vil blive beskrevet i løbet af semestret.

    Manglende opfyldelse af forudsætningen medfører at den studerende har brugt et eksamensforsøg.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Formkrav
    Max. 8 sider + 3 sider pr. ekstra studerende i gruppen (eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, bilag)
    Opgaven skal indeholde:
    Navne på gruppemedlemmer
    Forside
    Indholdsfortegnelse
    Diskussion
    Konklusion
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeprøve, 1-4 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Gruppepræsentation: 10 min. + 5 minutter pr. ekstra studerende i gruppen
    Individuel eksamination: 20 min. pr. studerende inkl. votering og skift
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
75
timers undervisning
199
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Forretningsforståelse modtager du 75 timers undervisning, hvilket svarer til 100 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 27% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.