Computerarkitektur
2025/2026- Formål og læringsmål
Fagområdet beskæftiger sig med, hvordan de enkelte elementer i en computer, i form af hardware, operativsystem og software, interagerer med hinanden, samt deres funktioner og den betydning, funktionerne har på sikkerhed.
VidenDen studerende har udviklingsbaseret viden om:
Færdigheder
· Arkitektur i IT-kontekst
· Forskellige hardwaretyper, herunder CPU, hukommelse, lagring, og input output udstyr.
· OS arkitektur, herunder kernel, shell, processer og services samt filsystemer
· forskellige talsystemer.
Den studerende kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for forskellige applikationstyper og deres arkitektur og kan reflektere over, hvilke behov de opfylder, og hvilke sikkerhedsudfordringer, de kan udgøre
Den studerende kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for Cloud arkitektur, herunder IaaS, PaaS og SaaS, og kan reflektere over de overvejelser, der gør sig gældende i et sikkerhedsperspektivDen studerende kan:
Kompetencer
· anvende metoder og redskaber til opsætning og anvendelse af operativsystemer og udvalgte applikationer i et virtuelt miljø og mestre installation af forskellige operativsystemer
· anvende metoder og redskaber til grundlæggende tiltag til autentificering og brugerstyring
· anvende metoder og redskaber til cloudløsning og mestre implementering af basale sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med løsningen
· vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger inden for arkitektur i relation til cybersikkerhed samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for cloud eller andre typer af arkitektur
· formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere og brugere vedrørende sikkerhed i forbindelse med forskellige arkitekturelementer i operativsystemer, application deployment models samt proceskommunikation og -handlingerDen studerende kan:
· håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til at opsætte et labmiljø til undersøgelse af relevante sikkerhedsmæssige problemstillinger.
· selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forbindelse med udvælgelse og opbygning af relevant systemarkitektur
· identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til computerarkitekturer i et sikkerhedsperspektiv - Undervisningsform
Undervisningen på cybersikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at den studerende afleverer 2-4 skriftlige afleveringer, som skal være godkendt før den studerende første gang går til eksamen.
Afleveringerne vil blive beskrevet i løbet af semestret.
Manglende opfyldelse af forudsætningen medfører at den studerende har brugt et eksamensforsøg.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveFormkravMax. 8 sider + 3 sider pr. ekstra studerende i gruppen (eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, bilag)
Opgaven skal indeholde:
Navne på gruppemedlemmer
Forside
Indholdsfortegnelse
Diskussion
KonklusionIndividuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-4 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedGruppepræsentation: 10 min. + 5 minutter pr. ekstra studerende i gruppen
Individuel eksamination: 20 min. pr. studerende inkl. votering og skiftBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Computerarkitektur modtager du 75 timers undervisning, hvilket svarer til 100 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 27% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.