Københavns Erhvervsakademi

en

Computerarkitektur

2025/2026
Engelsk titel
Computer Architecture
Uddannelse
Cybersikkerhed
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
4050103
Fag- /modulansvarlig
Sebastian Nordkvist Birk
  • Formål og læringsmål

    Fagområdet beskæftiger sig med, hvordan de enkelte elementer i en computer, i form af hardware, operativsystem og software, interagerer med hinanden, samt deres funktioner og den betydning, funktionerne har på sikkerhed.

    Viden

    Den studerende har udviklingsbaseret viden om:

    · Arkitektur i IT-kontekst
    · Forskellige hardwaretyper, herunder CPU, hukommelse, lagring, og input output udstyr.
    · OS arkitektur, herunder kernel, shell, processer og services samt filsystemer
    · forskellige talsystemer.

    Den studerende kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for forskellige applikationstyper og deres arkitektur og kan reflektere over, hvilke behov de opfylder, og hvilke sikkerhedsudfordringer, de kan udgøre

    Den studerende kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for Cloud arkitektur, herunder IaaS, PaaS og SaaS, og kan reflektere over de overvejelser, der gør sig gældende i et sikkerhedsperspektiv

    Færdigheder

    Den studerende kan:

    · anvende metoder og redskaber til opsætning og anvendelse af operativsystemer og udvalgte applikationer i et virtuelt miljø og mestre installation af forskellige operativsystemer
    · anvende metoder og redskaber til grundlæggende tiltag til autentificering og brugerstyring
    · anvende metoder og redskaber til cloudløsning og mestre implementering af basale sikkerhedsforanstaltninger i forbindelse med løsningen
    · vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger inden for arkitektur i relation til cybersikkerhed samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for cloud eller andre typer af arkitektur
    · formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger til samarbejdspartnere og brugere vedrørende sikkerhed i forbindelse med forskellige arkitekturelementer i operativsystemer, application deployment models samt proceskommunikation og -handlinger

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    · håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til at opsætte et labmiljø til undersøgelse af relevante sikkerhedsmæssige problemstillinger.
    · selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forbindelse med udvælgelse og opbygning af relevant systemarkitektur
    · identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til computerarkitekturer i et sikkerhedsperspektiv

  • Undervisningsform
    Undervisningen på cybersikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.

    For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.

    Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.

    Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at den studerende afleverer 2-4 skriftlige afleveringer, som skal være godkendt før den studerende første gang går til eksamen.
    Afleveringerne vil blive beskrevet i løbet af semestret.

    Manglende opfyldelse af forudsætningen medfører at den studerende har brugt et eksamensforsøg.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Formkrav
    Max. 8 sider + 3 sider pr. ekstra studerende i gruppen (eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, bilag)
    Opgaven skal indeholde:
    Navne på gruppemedlemmer
    Forside
    Indholdsfortegnelse
    Diskussion
    Konklusion
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeprøve, 1-4 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Gruppepræsentation: 10 min. + 5 minutter pr. ekstra studerende i gruppen
    Individuel eksamination: 20 min. pr. studerende inkl. votering og skift
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
75
timers undervisning
199
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Computerarkitektur modtager du 75 timers undervisning, hvilket svarer til 100 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 27% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.