Københavns Erhvervsakademi

en

Kommunikation og rapportering

2025/2026
Engelsk titel
Communication and Reporting
Uddannelse
Cybersikkerhed
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
2. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
4050201
Fag- /modulansvarlig
Luise Søe
James Hindsgavl Brink
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet beskæftiger sig med, hvordan man kommunikerer effektivt i en virksomhed om cybersikkerhed, både gennem opbygning af en sikkerhedskultur og sikkerhedstræning og gennem krisekommunikation. Fagelementet indeholder desuden dataindsamling, metrikker, visualisering, formidling og præsentation af sikkerhedsrapporter i en organisation, både mundtligt og skriftligt.

    Viden

    Den studerende har udviklingsbaseret viden om:

    · Sikkerhedskommunikation og -rapportering i en virksomhed
    · Intern og ekstern hændelsesrapportering og krisekommunikation

    Den studerende kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for indsamling og anvendelse af trusselsvurderinger og kan reflektere over kommunikative virkemidler og kanaler i relation til en virksomheds kultur og værdier

    Færdigheder

    Den studerende kan:

    · anvende metoder og redskaber til data-drevet sikkerhed baseret på risici og trusler og mestre opbygning af hændelsesrapportering og krisekommunikation
    · vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger relateret til at udarbejde og orientere om trusselsanalyse samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for sikkerhedstiltag

    · formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger vedrørende cybersikkerhed til relevante interne og eksterne målgrupper i mundtlige præsentationer og skriftlige rapporter

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    · håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til at planlægge og gennemføre awareness aktiviteter, herunder udbrede en risikomodel i en organisation
    · selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til at fremme en sikkerhedskultur i en organisation
    · identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til kommunikation og rapportering af cybersikkerhed

  • Undervisningsform
    Undervisningen på cybersikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.

    For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.

    Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.

    Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Opgavetype
    Der skal afleveres en skriftlig aflevering samt et teknisk dokument, der opfylder kravene beskrevet i eksamensprojektet.
    Den skriftlige aflevering og det tekniske dokument kan udarbejdes individuelt eller i grupper på op til 4 studerende.
    Formkrav
    Max. 10 sider + 3 sider pr ekstra studerende i gruppen (eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, bilag)
    Afleveringen skal indeholde:
    Navne på gruppemedlemmer
    Forside
    Indholdsfortegnelse
    Diskussion
    Konklusion
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    I alt 30 minutter, inkl. votering og skift.
    Den studerende indleder eksamen med en præsentation på 10 minutter.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
75
timers undervisning
199
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Kommunikation og rapportering modtager du 75 timers undervisning, hvilket svarer til 100 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 27% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.