Kommunikation og rapportering
2025/2026- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med, hvordan man kommunikerer effektivt i en virksomhed om cybersikkerhed, både gennem opbygning af en sikkerhedskultur og sikkerhedstræning og gennem krisekommunikation. Fagelementet indeholder desuden dataindsamling, metrikker, visualisering, formidling og præsentation af sikkerhedsrapporter i en organisation, både mundtligt og skriftligt.
VidenDen studerende har udviklingsbaseret viden om:
Færdigheder
· Sikkerhedskommunikation og -rapportering i en virksomhed
· Intern og ekstern hændelsesrapportering og krisekommunikation
Den studerende kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for indsamling og anvendelse af trusselsvurderinger og kan reflektere over kommunikative virkemidler og kanaler i relation til en virksomheds kultur og værdierDen studerende kan:
Kompetencer
· anvende metoder og redskaber til data-drevet sikkerhed baseret på risici og trusler og mestre opbygning af hændelsesrapportering og krisekommunikation
· vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger relateret til at udarbejde og orientere om trusselsanalyse samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for sikkerhedstiltag
· formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger vedrørende cybersikkerhed til relevante interne og eksterne målgrupper i mundtlige præsentationer og skriftlige rapporterDen studerende kan:
· håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til at planlægge og gennemføre awareness aktiviteter, herunder udbrede en risikomodel i en organisation
· selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til at fremme en sikkerhedskultur i en organisation
· identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til kommunikation og rapportering af cybersikkerhed - Undervisningsform
Undervisningen på cybersikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeDer skal afleveres en skriftlig aflevering samt et teknisk dokument, der opfylder kravene beskrevet i eksamensprojektet.
Den skriftlige aflevering og det tekniske dokument kan udarbejdes individuelt eller i grupper på op til 4 studerende.FormkravMax. 10 sider + 3 sider pr ekstra studerende i gruppen (eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, bilag)
Afleveringen skal indeholde:
Navne på gruppemedlemmer
Forside
Indholdsfortegnelse
Diskussion
KonklusionIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedI alt 30 minutter, inkl. votering og skift.
Den studerende indleder eksamen med en præsentation på 10 minutter.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censur
På faget Kommunikation og rapportering modtager du 75 timers undervisning, hvilket svarer til 100 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 27% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.