Netværksarkitektur
2025/2026- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med netværksudstyr og komponenter og de forskellige udfordringer i netværk knyttet til cybersikkerhed, herunder specificering af relevante sikkerhedskrav til en netværksløsning i cloud- og hybridmiljø. Fagelementet introducerer til praktisk opsætning, drift og sikring af mindre netværk.
VidenDen studerende har udviklingsbaseret viden om:
Færdigheder
· OSI modellen eller tilsvarende reference model
· adressering i de forskellige lag
· relevante netværksprotokoller
· subnetting og routing/segmentering
· netværksudstyr og komponenter
Den studerende kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for netværksanalyse og kan reflektere over forskellige sikkerhedsudfordringer i netværkDen studerende kan:
Kompetencer
· anvende metoder og redskaber til netværksanalyse og mestre opsætning, fejlfinding og tiltag til sikring af mindre netværk
· vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger i forhold til sikkerhedskrav til netværk samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for specificering og deployment af netværksløsninger, herunder i cloud- og hybridmiljø
· formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger vedrørende specifikation og dokumentation af sikkerhedskrav til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan:
· håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til at designe, herunder opdele, simple netværk i segmenter ved brug af netværksudstyr
· håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forbindelse med analyse af netværkstrafik med henblik på at forebygge eller afbøde angreb
· selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til design, opsætning og konfigurering af simple netværk
· identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til protokoller og netværksarkitekturer - Undervisningsform
Undervisningen på cybersikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeDer skal afleveres en skriftlig aflevering samt et teknisk dokument, der opfylder kravene beskrevet i eksamensprojektet.
Den skriftlige aflevering og det tekniske dokument kan udarbejdes individuelt eller i grupper på op til 4 studerende.FormkravMax. 10 sider + 3 sider pr ekstra studerende i gruppen (eksklusiv forside, indholdsfortegnelse, bilag)
Afleveringen skal indeholde:
Navne på gruppemedlemmer
Forside
Indholdsfortegnelse
Diskussion
KonklusionIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedI alt 30 minutter, inkl. votering og skift.
Den studerende indleder eksamen med en præsentation på 10 minutter.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censur
På faget Netværksarkitektur modtager du 75 timers undervisning, hvilket svarer til 100 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 27% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.