Københavns Erhvervsakademi

en

Automatisering og scripting

2025/2026
Engelsk titel
Automation and Scripting
Uddannelse
Cybersikkerhed
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
2. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
4050202
Fag- /modulansvarlig
Sebastian Nordkvist Birk
Dany Kallas
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet har et fokus på indlæring og forståelse af programmeringsdelen af automatisering i et cybersikkerhedsperspektiv. Herunder indgår opbygning af services i forskellige operativsystemer, til f.eks. monitorering eller gentagne operationer, som man gerne vil sikre kører uden brugerinput. I dette fagelement vil der ydermere være et fokus på brug af terminalværktøjer, såsom shell, PowerShell og lignende, for at skabe fortrolighed i denne interaktion mellem terminal og operativsystem. Der vil også være et område af fagelementet, der beskæftiger sig med dokumentationen af disse automatiseringsløsninger.

    Viden

    Den studerende har udviklingsbaseret viden om:

    · terminalværktøjer i forskellige operativsystemer
    · indbyggede værktøjer til automatisering i operativsystemer
    · serialisering

    Den studerende kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for opbygning af services i et operativsystem og kan reflektere over manuelle løsningers egnethed til automatisering i et sikkerhedsperspektiv

    Færdigheder

    Den studerende kan:

    · anvende metoder, redskaber og relevante moduler til automatisering af sikkerhedstiltag og mestre løsning af problemstillinger inden for domænet ved anvendelsen af en terminal
    · vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger vedrørende tredjepartsmoduler samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for scripting og automatisering
    · formidle og dokumentere praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger vedrørende automatiseringstiltag til samarbejdspartnere og brugere

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    · håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til at benytte terminalværktøjer i gængse operativsystemer
    · håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til udvikling og konfiguration af nye automatiseringsforslag til gængse operativsystemer
    · selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik ved udvikling af automatiseringsforslag, som kan anvendes af andre
    · identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til at fremsøge og anvende relevante automatiseringsløsninger

  • Undervisningsform
    Undervisningen på cybersikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.

    For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.

    Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.

    Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne.
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at den studerende afleverer 2-4 skriftlige afleveringer, som skal være godkendt før den studerende første gang går til eksamen.
    Afleveringerne vil blive beskrevet i løbet af semestret.

    Manglende opfyldelse af forudsætningen medfører at den studerende har brugt et eksamensforsøg.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Formkrav
    Der skal afleveres max 1 side i punktform. Siden skal indeholde relevante emner, som man regner med at præsentere til eksamen. Det er muligt at foretage ændringer til disse emner til den mundtlige eksamen.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    I alt 30 minutter, inkl. votering og skift.
    Den studerende indleder eksamen med en præsentation på 5 minutter.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
35
timers undervisning
102
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Automatisering og scripting modtager du 35 timers undervisning, hvilket svarer til 47 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, gruppearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.