Datasikkerhed
2025/2026- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med lokale og eksterne datalagringssystemer såsom cloud. Der vil i dette fagelement være et fokus på forskellige tiltag og værktøjer man kommer i berøring med i forbindelse med sikring af data samt vurdering af konsekvensen ved brug af disse. Dette indebærer blandt andet et fokus på sikkerhedsparadigmer og sikkerhedsprincipper - herunder CIA-triaden, som er et gennemgående sikkerhedsparadigme på hele uddannelsen – men også principper såsom Least Privilege og Defense In Depth. Der vil i fagelementet ydermere indgå teori om kryptografi, såsom forskellen på hashing og kryptering, og best practices indenfor krypteringsstandarder, samt relevante sårbarheder i forbindelse med backup og databaseløsninger som fx injection.
VidenDen studerende har udviklingsbaseret viden om:
Færdigheder
· grundlæggende sikkerhedsparadigmer
· forskelle mellem lokal og ekstern lagring
· sikkerhedsdesign-principper
· sårbarheder i forbindelse med lagring og sikring af data
Kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for datasikkerhed og kan reflektere over best practices indenfor sikring af data som kryptering og hashingDen studerende kan:
Kompetencer
· anvende metoder og redskaber til ekstern lagring af data og mestre tiltag til adgangskontrol, både lokalt og i cloud
· vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger i relation til CIA eller lignende samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for krypteringstiltag til sikring af data
· formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger vedrørende datasikkerhed og tilhørende valg af tiltag til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan:
· håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i forhold til at vurdere og udvælge metoder til sikring af data i et givent system, herunder værktøjer til adgangskontrol både lokalt og i cloud
· selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forbindelse med sikring af data
· identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til best practice inden for datasikkerhed. - Undervisningsform
Undervisningen på cybersikkerhedsuddannelsen foregår som en dynamisk, interaktiv proces, hvor hovedvægten lægges på de studerendes aktive deltagelse. Undervisningen tager udgangspunkt i relevant erhvervspraksis og kobler praksis og teori. Der inddrages problemstillinger fra de forskellige typer af virksomheder inden for it-branchen. De studerende tager ansvar for egen læring, og såvel de som underviserne bidrager konstruktivt til læreprocessen.
For at sikre den optimale faglige indlæring og personlige udvikling hos den enkelte studerende anvender uddannelsen varieret pædagogik med hovedvægten lagt på dialog, diskussion og projekter.
Undervisningen tilrettelægges varieret bl.a. gennem holdundervisning, gæsteforelæsninger virksomhedsbesøg, projektarbejde i grupper og individuelt arbejde – oftest med tværfaglige problemstillinger og altid med et anvendelsesorienteret udgangspunkt. De forskellige indlæringsformer vil, ud over det faglige indhold, også udvikle den studerendes evne til både at arbejde selvstændigt og at samarbejde med andre.
Fælles for alle disse aktiviteter er, at KEA altid forsøger at opstille klare mål for læringsaktiviteterne. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet er en forudsætning for at blive indstillet til eksamen, at den studerende afleverer 2-4 skriftlige afleveringer, som skal være godkendt før den studerende første gang går til eksamen.
Afleveringerne vil blive beskrevet i løbet af semestret.
Manglende opfyldelse af forudsætningen medfører at den studerende har brugt et eksamensforsøg.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveFormkravDer skal afleveres max 1 side i punktform. Siden skal indeholde relevante emner, som man regner med at præsentere til eksamen. Det er muligt at foretage ændringer til disse emner til den mundtlige eksamen.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedI alt 30 minutter, inkl. votering og skift.
Den studerende indleder eksamen med en præsentation på 5 minutter.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Datasikkerhed modtager du 35 timers undervisning, hvilket svarer til 47 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.