Kommunikation og anvendelse (DA)
2020/2021- Formål
Semestret indleder med en introduktionstime, hvor semestrets faglige indhold gennemgås. Her vil de studerende oftest have mulighed for at komme med inputs til undervisningen. Det gælder særligt, hvis de selv mener, at de har nogle faglige huller indenfor kommunikation og metode.
Det er selvfølgelig op til underviseren selv at vurdere, hvad der ligger indenfor underviserens
kompetenceområde.
Semestret centrerer sig om primært om minispecialet. Minispecialet er en afspejling af
specialerapporten på 7. semester. Til forskel for specialerapporten skal minispecialet fylde fem sider. Semestret fem første lektioner omhandler emneudvikling, afgrænsning, teori, empiri og dsse lektioner består oftest af et oplæg på 30-45 minutter, hvorefter de studerendebliver sat igang med at arbejde med bemeldte emne. Vejledningen er her særligt vigtig for de studerende, der ikke har en gymnasiel baggrund og dermed ikke erfaring med akademiske opgaver. Særligt i femte lektion lægges op til meget vejledning, da de studerende skal aflevere synopsis herefter.
Den efterfølgende lektion omhandler kilder (i det omfang det vurderes relevant, da de også har haft en lektion om disse på 3. semester), informationssøgning og kildekritik. Hvis de studerende ikke har dette behov, så kan man med fordel lægge en time ind, der omhandler grammatik, da mange studerende kæmpe med de klassiske sproglige faldgruber - alternativ kan de studerende selv komme med ønsker for lektionen, som der blev lagt op til i introtimen. Denne ‘mellemlektion’ giver underviseren muligheder for lidt ekstra luft, mens underviseren retter synopser. Disse gives tilbage med feedback til næste lektion. Når de studerende har fået synopsen tilbage gennemgås rapportens led, analyse, argumentation og struktur.
Disse elementer står på skulderene af deres viden fra 3. semester for at sikre faglig progression. De studerende afleverer cirka tre uger senere. Afleveringsdatoer koordineres med underviserteamet ved semesterets begyndelse.
De to næste lektioner kan med fordel lægges som en dobbelttime, da disse omhandler
jobansøgning, CV og brug at netværk (LinkedIn) i forbindelse med, at de studerende skal søge praktik i løbet af 5. semester. De får selvfølgelig også nogle praktiske ting med, som de kan bruge, når de er færdiguddannede.
Semesterets sidste lektion omhandler mundtlig formidling og præsentationsteknik med henblik på eksamen. Når vi mødes analogt, så holder de studerende en elevatortale for hinanden og giver feedback.
Studerende, der har opfyldt semestermålene:
•kan fortsætte det professionelle samarbejde i gruppen på baggrund af et sæt vedtægter og ugentlige mødereferater.
•kan analysere relevante interessenter og planlægge deres projektkommunikation i overensstemmelse hermed.
•kan oprette et tværfagligt narrativ af deres semesterprojekt ved hjælp af digitale medier.
•kan udvikle en strategi for praktikken og præsentere sig selv professionelt i ansøgning, CV og portefølje, herunder deres personlige interkulturelle kompetencer.
•kan vælge et forskningsemne, udforske det og skrive en miniafhandling efter en bestemt rapportstruktur. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisning foregår enten ved forelæsning eller dialog på klasseniveau. Kommunikation
er et gøre-fag, hvorfor de studerende helst skal aktiveres, hvis de skal blive dygtigere.
Det gælder særligt i den engelskfaglige del. En lektion består typisk af 30-45 minutters
oplæg og aktivering af studerende. Når de studerende arbejder, vejledes der undervejs. - Samarbejdsfag/modul(er)
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
IngenMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Ingen - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenIngenFaget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveGruppeprojekt med mundtlig præsentation.OpgavetypeProjektFormkravInformation om formkrav gives ved undervisningens begyndelseIndividuel eller gruppeprøveIndividuel- eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Varighed20 min.Hjælpemidler der må medbringesAlleHjælpemidler som stilles til rådighedIngenBedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDer henvises til læringsmålene for emnet (modulet)Frist for afleveringDer informeres om aflevetingsfrist ved undervisningens begyndelseSyge-/omprøveFølger reglerne for uddannelsen. Der informeres om syge- og omprøve ved semestrets begyndelse - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Lektion 1-5 om minispecialeskrivning:
*sproget.dk
*Håndbog i Nudansk: •Rapporter (s. 503-510)
* omatskrive.dk: Skriv bedre rapporter! Skriv effektivt!
Harboe og von Müllen: Byggesten i samfundsvidenskabelige opgaver(Kbh. Univ. 2010)
Hvad er en synopsis? (Fronter)
Søiberg et al.: Opgaveskrivning for praktikere s. 62-67 (Fronter) (Frivillig læsning)
.omatskrive.dk: Indledning, problemformulering, metode og konklusion
Opgaveskrivning for praktikere s. 17-31 (Fronter)
Den Gode Opgave, kap. 8 + s. 248-265
Trine Toft: Informationssøgning til bachelorprojektet+ Den Gode Opgave 236-247 (Frivillig
læsning)
Lektion 8: Laurel Nesbitt: The Toulmin Method
Lektion 9+10:
Konstruktørforeningen: Ansøgning og CV
Inkl. ’Afklar dine kompetencer som nyuddannet’ og ’Guide til jobsøgning for nyuddannede’.Sæt
skub i din karriere med LinkedIn (Fronter)
Håndbog i Nudansk: Stillingsansøgninger
Forskellen på, hvordan mænd og kvinder taler? Mænd er talkshowgæster, kvinder er
talkshowværter(Zetland)
Hold øje med hvem der besøger din LinkedIn-profil (Fronter)
Ten Rules for Your LinkedIn Summary (Fronter)
På faget Kommunikation og anvendelse (DA) modtager du 18 timers undervisning, hvilket svarer til 24 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 16% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.