Copenhagen School of Design and Technology

da

Bygningskonstruktioner (Etagebyggeri over 3 etager) (DA)

2020/2021
Engelsk titel
Structure (Multi-storey Building) (DA)
Uddannelse
Bygningskonstruktør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
1
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Håndværkergården, København N
Prinsesse Charlottes Gade 36, København N
Fagkode
4070405
Fag- /modulansvarlig
Ali Bagherpour
Dan Lange-Kornbak
Gert Kronkvist
  • Formål

    Studerende, der har opfyldt semestermålene,
    øger deres viden om:
    •principperne for konstruktionsdeles placerings- og konstruktionsevne.
    •hvordan man skelner mellem og undersøger forskellige under- og overbygningskonstruktioners typologier i relation til deres konstruktionsevne.
    øger deres færdigheder i:
    •identifikation og tegning af et konstruktionsgitter.
    •opbygning af en strukturel digital model i 3D ved hjælp af BIM-værktøjer.
    •generering og redigering af detaljerede centrale samlingspunkter.

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    handler hovedsageligt om projektering af et nyt byggeri i flere etager, hvori man beskæftiger sig primært med beton byggeri i form af færdige beton elementer, in-situ og komposit elementer. Projektering i træbasserede elementer i form af CLT kan også være på tale.

    Efter at man har introduceret semestret, fagets/emnets forventninger og opgaver fortsættes lektionen med at kigge på byggesystemer med fokus på statikken dvs. det ærende og stabiliserende systemer. Her kan der sættes ca. to lektioner.

    Gennemgang af betonelement byggeriet bliver det næste, hvori anvendelsen af tabeller og diagrammer for dimensionering/overslagsdimensionering samt anvendelsen af fugearmeringer bliver introduceret. Overslagsdimensionering af CLT-plader bliver også en del af lektionen. Denne lektion tager to lektioner, men det er en god ide af sætte tre lektioner.

    I forbindelse med den statiske redegørelse fokuseres mere på elementbyggeri i flere etager/højhuse lige som for overslagsdimensionering af de primære bærende bygningsdele. Ca. 2 lektioner kan bruges til dette.

    Projektforslaget bliver kvalitetssikret med en øvelse efterfulgt af gruppevis gennemgang af projektet. Denne gennemgang er en slags evaluering/feedback på projektforslaget. Afhængigt af antal studerende kan sættes de nødvendige antal lektioner. Ca. 4 lektioner kan evt. passe til dette formål.

    Beskrivelsen af last og lastkombinationer med fokus på flere etages byggeri (højhus) samt statiske dokumentation bliver den næste med ca. 2 lektioner.

    Geoteknik og fundering handler om jordbund forholdene, læse og hente informationer fra en geoteknisk rapport samt overslagsdimensionering af fundamenter (linie- og punktfundamenter) med ca. 4 lektioner er det næste emne.

    Projektering af in-situ beton bjælker og dæk (armering i bjælker og dæk), beton styrke klasser, miljøklasse mv. samt forankring af armeringer tager ca. 4 lektioner.

    Den sidste del handler om gruppevis undervisning/vejledning i forbindelse med de entrepriser som studerende vælger til deres udbudsprojekt. Antal lektioner kan tilpasses antal studerende.

    Ud over undervisningstimer er der også byggepladsbesøg samt eksterne forelæser der kan handle om forskellige emne. Der kan være tale om at se på beton byggerier eller noget der er relevant til temaet på 4. semester. Dette er selvfølgeligt afhængigt at om det er muligt.


    Der er normalt en blanding af undervisning/forelæsning og vejledning som er lidt afhængig af emnet der skal introduceres. Timetallet for undervisning og vejledning er varierende per enkelte lektioner, men generelt kan der regnes med 60% undervisning og 40% vejledning.
  • Samarbejdsfag/modul(er)
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Bestået 2. semester

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Ingen

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Ingen
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Gruppeprojekt med mundtlig præsentation.
    Opgavetype
    Projekt
    Formkrav
    Der informeres om formkrav ved undervisningens begyndelse
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Varighed
    20 min
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Ingen
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Der henvises til læringsmålene
    Frist for aflevering
    Der informeres om afleveringsfrist ved undervisningens begyndelse
    Syge-/omprøve
    Følger reglerne herfor. Der informeres om syge- og omprøve ved semestrets begyndelse
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Anvendt litteratur, videomateriale mv.:

    Teknisk Ståbi

    Dimensionering med diagrammer, Knud Ahler

    Last og sikkerhed efter Eurocodes, Bjarne Chr. Jensen

    Undervisningsoplæg

    Supplerende:

    SBi-anvisning 231, Fundering af mindre bygninger

    Betonelementbyggeriers statik, Jesper Frøbert Jensen

    Beton In-situ konstruktion, Knud Ahler (Kompendium)

    Statik og styrkelære, Preben Madsen

    Leverandørernes hjemmesider/tabeller
24
timers undervisning
3
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Bygningskonstruktioner (Etagebyggeri over 3 etager) (DA) modtager du 24 timers undervisning, hvilket svarer til 32 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 89% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, gruppearbejde, klasseundervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.