Etageboligbyggeri over 3 etager (DA)
2023/2024- Formål og læringsmål
Fagelementet består af et tværfagligt projekt, hvor der arbejdes med et konkret etagebyggeri over 3 etager.
Viden
Fagelementet omfatter 15 ECTS og indeholder følgende fagområder:
Kommunikation og samarbejde (5 ECTS)
Produktion (5 ECTS)
Projektering (5 ECTS)I relation til det nationale fagelement Etagebyggeri over 3 etager skal den studerende:
Færdigheder
1. kunne forstå og reflektere over komplekse konstruktioner og bygningsfysiske principper herunder statik og tekniske installationer
2. have viden om almindelige kommunikationsmetoder, værktøjer og standarder i forbindelse med digital projektering og kunne reflektere over professionens anvendelse af digitale systemer og metoder
3. kunne forstå og reflektere over komplekse produktions- og udførelsesmetoder
4. have viden om videnskabsteoretiske principper og metoder i forhold til professionens praksis
5. have viden om relevante sociale, miljømæssige, økonomiske og teknologiske aspekter i projekterings- og produktionsprocessenI relation til det nationale fagelement Etagebyggeri over 3 etager skal den studerende kunne:
Kompetencer
1. anvende og mestre metoder og redskaber til indsamling, analyse og bearbejdning af information
2. anvende metoder til planlægning, koordinering og projektering af en digital tværfaglig proces, herunder overvejelser vedrørende udførelse, samt drift og vedligehold
3. mestre de færdigheder der knytter sig til planlægning og ledelse af udførelsen
4. anvende digitale bygningsinformationsmodeller samt overføre og udtrække data mellem forskellige digitale platforme og informationssystemer
5. formidle et digitalt projekt- og dokumentationsmateriale som grundlag for digital byggestyring
6. formidle og vurdere praksisnære og faglige problemstillinger samt begrunde og vælge løsninger til samarbejdspartnere og brugereI relation til det nationale fagelement Etagebyggeri over 3 etager skal den studerende have kompetence til at:
1. håndtere dokumenteret analyse af komplekse byggefaglige relevante problemstillinger
2. håndtere kompleks digital projektering og produktion under hensyntagen til sociale, miljømæssige og økonomiske aspekter
3. håndtere ledelse af projekterings- og udførelsesprocessen under hensyntagen til samfundsmæssige og teknologiske forhold
4. selvstændigt indgå i tværfagligt samarbejde om planlægning, projektering og produktion af bygge- og anlægsopgaver
5. identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer - Undervisningsform
Der undervises ud fra den forståelse, at læring bedst sker ved, at de studerende får mulighed for at arbejde med realistiske opgaver hentet fra eller med inspiration fra virksomheder inden for relevante brancher.
I valg af projekt tages hensyn til, at projektet skal kunne rumme semestrets faglige udfordringer.
De studerende får mulighed for at bearbejde det givne projekt i flere af dets faser fra den indledende analyse til den konkrete realisering af projektet. I tilknytning til arbejdet med projektet stilles den studerende overfor realistiske problemstillinger, som skal løses med udgangspunkt i den givne teori, og organisere arbejdet, så tidsfristerne holdes. Undervejs trænes den studerende i også at kunne arbejde selvstændigt, således at den studerende er forberedt til at kunne gennemføre afgangsprojekt som en selvstændig opgave.
Igennem denne arbejdsmetode tilegner den studerende sig en forståelse for, hvorledes problemer afdækkes og analyseres, løsningsmodeller opstilles og den rigtige løsning vælges. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagGruppeprojekt med mundtlig præsentationPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveIndividuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 2-6 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingKarakteren gives på baggrund af en helhedsbedømmelse af både det skriftlige og mundtlige arbejde.
På faget Etageboligbyggeri over 3 etager (DA) modtager du 137 timers undervisning, hvilket svarer til 182 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, interne forelæsninger, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.