Projektledelse
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet indeholder en udvidet portefølje af projektstyrings og -ledelsesmodeller samt værktøjer, herunder projektfase, -type og -organiseringsmodeller.
Viden
Endvidere indeholder fagelementet analytiske værktøjer, som gør det muligt at forstå projekter og projektledelse samt at håndtere de mange praktiske hensyn og udfordringer, som kan opstå undervejs i et komplekst projektDen studerende har:
Færdigheder
• viden om teorier og case-baserede eksempler for risiko- og interessentmodeller
• viden om teorier om projektets generiske faser, modeller og dynamik
• viden om teorier og praktiske eksempler for forskellige projekttyper
• forståelse for teorier omkring projektlederrollen, projektroller og projektorganisering og kan reflektere over det i forhold til projektledelse i praksis
• viden om teorier om projektevalueringstyper og statusrapportering
• viden om systemudviklingsprojektmetoder fra sekventiel til iterativ og inkrementelDen studerende kan:
Kompetencer
• anvende værktøjer til at udarbejde risikovurderinger og interessentanalyser ved hjælp af relevante modeller, udarbejde en projektorganisering med projektroller samt udarbejde projektplaner
• formidle et projektgrundlag og efterfølgende evalueringer og statusDen studerende kan:
• håndtere udviklingsorienterede situationer i projektlederrollen og reflektere over samspil mellem risici, planer, kvalitet, omfang, ressourcer og tid (opgaveorienteret)
• identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til projektarbejde, -sammensætning og egen rolle i teamet - Undervisningsform
Undervisning vil være en vekselvirkning mellem præsentation, øvelser og projektarbejde.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
På faget Projektledelse modtager du 40 timers undervisning, hvilket svarer til 53 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 29% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.