Systemdesign
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet introducerer i samarbejde med projektledelse forskellige systemudviklingsmetoder, fra det sekventielle til det agile. Den studerende vil anvende en systemudviklingsmetode i et praksisnært projekt. Desuden indeholder fagelementet udarbejdelse af en systemvision og indsamling af krav. Formulering af krav og at omsætte dette til en abstrakt systemmodel sker under hensyntagen til systemudviklingsmetoden.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
• viden om kravindsamling og kravbeskrivelse.
• viden om modeller til omformning af krav til løsningsarkitektur.
• viden om modelbaseret softwaredesign.Den studerende kan:
Kompetencer
• anvende metoder og modeller til udarbejdelse af en løsningsarkitektur.
• anvende standarder som en integreret del af en løsningsarkitektur.
• anvende arkitektur patterns som grundlag for en løsningsarkitektur.
• vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger inden for modelbaseret softwaredesign samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller.
• formidle en løsningsarkitektur til relevante interessenter.Den studerende kan:
• håndtere komplekse og udviklingssituationer med at analysere krav og metodisk og struktureret udarbejde en løsningsarkitektur baseret på standarder og arkitektur patterns.
• identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til udarbejdelse af løsningsarkitekturer. - Undervisningsform
Undervisning vil være en vekselvirkning mellem præsentation, øvelser og projektarbejde.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
På faget Systemdesign modtager du 40 timers undervisning, hvilket svarer til 53 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 29% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.