Vedvarende Energi (DA)
2022/2023- Formål og læringsmål
Du lærer at dimensionere og vurdere vedvarende energikilder og lagre.
VidenDen studerende kan beskrive:
Færdigheder
• principper, praksis og dimensionering af varmepumpeanlæg.
• principper, praksis og dimensionering af biomasseanlæg.
• principper, praksis og dimensionering af sol- og vindenergi.
• teorier, metoder og praksis inden for termisk- og elektrisk energilagring.Den studerende kan:
Kompetencer
• beregne energiudbytte og CO2-reduktion i forbindelse med etablering af vedvarende energikilde
• anvende beregningsmetoder i forbindelse med energiomsætning/lagring
• vurdere og udvælge samt argumentere for valget af energikilde og -lagreDen studerende kan:
• indgå i tværfagligt samarbejde om løsninger inden for energiomsætning og -lagring
• opsøge, tilegne sig, og anvende ny viden om vedvarende energikilder. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Online undervisning
• Gruppearbejde
• Cases
• Ekskursioner
• Problembaseret læring
• Videndeling mellem grupper
• Cooperative learning - Samarbejdsfag/modul(er)
Projekterne tager afsæt i autentiske cases og er dermed tværfaglige. Læringen i semestrets øvrige fag og selvsøgt viden indgår.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Bestået FørsteårsprøvenMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Egen bærbare pc skal medbringes og er en forudsætning. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDen studerende skal være studieaktiv. Se videre i studieordningen.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagTredjesemesterprøven. Et tværfagligt projektoplæg besvares gruppevis i løbet af semestret og danner grundlag for prøven.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeProjektrapport udarbejdet 1-4 deltagere i gruppeFormkravFormkrav for projektrapporter, som udgør den skriftlige del af en prøve:
• Maksimalt omfang: defineret i projektoplæg
• Forside med projekttitel og eksaminandens navn
• Titelblad med angivelse af Eksamensbetegnelse (Tredjesemesterprøve), navn på uddannelse (Energiteknologuddannelsen), uddannelsesinstitution (KEA), forfatter(e), holdbetegnelse (Etek1-4), evt. projektvejleder, projektets titel (emne), evt. virksomhed
• Antal anslag og dato for aflevering
• Resumé på dansk
• Indholdsfortegnelse
• Indledning, inkl. præsentation af problemstilling, problemformulering og tilgangsvinkler.
• Baggrund, teori, metode, analyse, beregning, resultater til besvarelse af problemformuleringen og konklusion
• Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet.)
• Bilagsliste (nummer og titel på samtlige vedlagte bilag)
• Der skal skrives med almindelige marginer og med en læsevenlig skrifttype og – størrelse
• Hvis projektet er fortroligt, skal dette tydeligt fremgå af forsiden
• Projektrapporten med bilag skal afleveres samlet i en pdf-filIndividuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedGruppen præsenterer i 10 min og eksamineres mundtligt i 25 min. Hver eksaminand bedømmes individuelt.Hjælpemidler der må medbringesBærbar pc skal medbringes til forevisning af eksaminationens skriftlige grundlag på lokalets lærrede. Pc'en og dens tilslutning skal afprøves inden dagen for eksaminationen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig eksamination.Frist for afleveringPrøven er placeret ved udgangen af 3. semester. Nærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige gruppeprojekt angives i WISEflow.Syge-/omprøveSyge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve.
På faget Vedvarende Energi (DA) modtager du 224 timers undervisning, hvilket svarer til 298 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 55% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, læsning af egne noter.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.