H modul Innovation (DA)
2022/2023- Formål og læringsmål
Du lærer om den kreative og innovative proces samt værktøjer til at gøre processen effektiv. Der er fokus på arbejdet med idéskabelse og entreprenørskab i forhold til den nyeste udvikling indenfor energiteknologi samt at sammensætte kendte teknologier i nye sammenhænge.
VidenDen uddannede kan beskrive:
Færdigheder
• kreative processer samt metoder, værktøjer og teknikker til generering og udvikling af idéer.
• metoder til evaluering af innovative processer og entreprenørskab.Den uddannede kan:
Kompetencer
• anvende metoder og værktøjer i kreative processer.
• analysere, udvikle og vurdere en idé ud fra en teknisk faglig viden og et energimæssigt og bæredygtighedsmæssigt perspektiv.
• formidle og udvikle innovative idéer gennem illustrationer og præsentationer.Den uddannede kan:
• tage ansvar for den innovative fremdrift og arbejde eksperimenterende og undersøgende i kreative, tekniske processer ud fra et energimæssigt og bæredygtighedsmæssigt perspektiv. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Online undervisning
• Gruppearbejde
• Cases
• Ekskursioner
• Problembaseret læring
• Videndeling mellem grupper
• Cooperative learning - Samarbejdsfag/modul(er)
Projekterne tager afsæt i autentiske cases og er dermed tværfaglige. Læringen i semestrets øvrige fag og selvsøgt viden indgår.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Bestået FørsteårsprøveMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Egen bærbare pc med netkort skal medbringes og er en forudsætning. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDen studerende skal være studieaktiv. Se videre i studieordningen.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagTredjesemesterprøven. Et tværfagligt projektoplæg besvares gruppevis i løbet af semestret og danner grundlag for prøven.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeProjektrapport udarbejdet med 1-4 deltagere i gruppeFormkravFormkrav for projektrapporter, som udgør den skriftlige del af en prøve:
• Maksimalt omfang: defineret i projektoplæg
• Forside med projekttitel og eksaminandens navn
• Titelblad med angivelse af Eksamensbetegnelse (Tredjesemesterprøve), navn på uddannelse (Energiteknologuddannelsen), uddannelsesinstitution (KEA), forfatter(e), holdbetegnelse (Etek1-4), evt. projektvejleder, projektets titel (emne), evt. virksomhed
• Antal anslag og dato for aflevering
• Resumé på dansk
• Indholdsfortegnelse
• Indledning, inkl. præsentation af problemstilling, problemformulering og tilgangsvinkler.
• Baggrund, teori, metode, analyse, beregning, resultater til besvarelse af problemformuleringen og konklusion
• Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet.)
• Bilagsliste (nummer og titel på samtlige vedlagte bilag)
• Der skal skrives med almindelige marginer og med en læsevenlig skrifttype og – størrelse
• Hvis projektet er fortroligt, skal dette tydeligt fremgå af forsiden
• Projektrapporten med bilag skal afleveres samlet i en pdf-filIndividuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedGruppen præsenterer i 10 min og eksamineres mundtligt i 25 min. Hver eksaminand bedømmes individuelt.Hjælpemidler der må medbringesBærbar pc skal medbringes til forevisning af eksaminationens skriftlige grundlag på lokalets lærrede. Pc'en og dens tilslutning skal afprøves inden dagen for eksaminationen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig eksamination.Frist for afleveringPrøven er placeret ved udgangen af 3. semester. Nærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige gruppeprojekt angives i WISEflow.Syge-/omprøveSyge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve. - Yderligere information
Modulet undervises ikke i eget skemafag, men dets læring er implementeret i opgaverne og projekterne på 3. sem.
På faget H modul Innovation (DA) modtager du 48 timers undervisning, hvilket svarer til 64 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: digitale øvelser, eksterne forelæsninger, gruppearbejde, projektpræsentation, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, indsamling af empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.