Modul G: Innovation
2023/2024- Formål og læringsmål
I dette modul lærer du om den kreative proces. Du får værktøjer til at underbygge en innovativ tilgang, når du som rådgiver skal finde nye veje og løsninger på problemer indenfor energiforbrug, energikilder og klimapåvirkning.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
a) viden om værktøjer til generering og udvikling af kreative idéer til energi- og klimaløsninger.
b) viden om metoder til gennemførsel og evaluering af innovative processer.
c) viden om innovationsbegreber og metoder til innovative processer.Den studerende kan:
Kompetencer
a) anvende værktøjer til udvikling og formidling af idéer til energi- og klimaløsninger.
b) anvende metoder til gennemførsel og evaluering af innovative processer.
c) forklare innovationsbegreber og metoder til innovative processer.Den studerende kan:
a) håndtere og tage ansvar i udviklingsorienterede situationer.
b) indgå i tværfagligt samarbejde i forbindelse med innovative processer. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Online undervisning
• Gruppearbejde
• Cases
• Ekskursioner
• Problembaseret læring
• Videndeling mellem grupper
• Cooperative learning - Samarbejdsfag/modul(er)
Modulet Vedvarende Energi 2
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Bestået FørsteårsprøveMaterielle forudsætninger for at deltage i faget
Egen bærbare pc med netkort skal medbringes hver dag og er en forudsætning under hele uddannelsen. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagEt tværfagligt projektoplæg besvares gruppevis i løbet af modulet og danner grundlag for prøven.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeProjektrapportFormkravFormkrav for projektrapporter, som udgør den skriftlige del af en prøve:
• Maksimalt omfang: 15 normalsider
• Forside med projekttitel og eksaminandens navn
• Titelblad med angivelse af Eksamensbetegnelse (VE2 prøve), navn på uddannelse (Energiteknologuddannelsen), uddannelsesinstitution (KEA), forfatter(e), holdbetegnelse (Etek3), projektets titel (emne)
• Dato for aflevering
• Resumé på dansk
• Indholdsfortegnelse
• Indledning, inkl. præsentation af problemstilling, problemformulering og tilgangsvinkler.
• Baggrund, teori, metode, analyse, beregning, resultater til besvarelse af problemformuleringen og konklusion
• Litteraturliste (inkl. alle kilder, der er lavet henvisninger til i projektet.)
• Bilagsliste (nummer og titel på samtlige vedlagte bilag)
• Der skal skrives med almindelige marginer og med en læsevenlig skrifttype og – størrelse
• Projektrapporten med bilag skal afleveres samlet i en pdf-filIndividuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 3-5 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedGruppen præsenterer i 15 min og eksamineres mundtligt i 15 min. Hver eksaminand bedømmes individuelt.Hjælpemidler der må medbringesBærbar pc skal medbringes til forevisning af eksaminationens skriftlige grundlag på lokalets lærrede.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig præstation i forhold til modulets læringsmål.Frist for afleveringPrøven er placeret ved udgangen af modulet Vedvarende Energi 2. Nærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige gruppeprojekt angives i Fronter/WISEflow.Syge-/omprøveSyge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve.
På faget Modul G: Innovation modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektpræsentation, workshop, spil og rollespil.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, indsamling af empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.