Modul G: Innovation
2024/2025- Formål og læringsmål
I dette modul lærer du om den kreative proces. Du får værktøjer til at underbygge en innovativ tilgang, når du som rådgiver skal finde nye veje og løsninger på problemer indenfor energiforbrug, energikilder og klimapåvirkning.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
a) viden om værktøjer til generering og udvikling af kreative idéer til energi- og klimaløsninger.
b) viden om metoder til gennemførsel og evaluering af innovative processer.
c) viden om innovationsbegreber og metoder til innovative processer.Den studerende kan:
Kompetencer
a) anvende værktøjer til udvikling og formidling af idéer til energi- og klimaløsninger.
b) anvende metoder til gennemførsel og evaluering af innovative processer.
c) forklare innovationsbegreber og metoder til innovative processer.Den studerende kan:
a) håndtere og tage ansvar i udviklingsorienterede situationer.
b) indgå i tværfagligt samarbejde i forbindelse med innovative processer. - Undervisningsform
Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, fx:
• Traditionel klasseundervisning
• Online undervisning
• Gruppearbejde
• Cases
• Ekskursioner
• Problembaseret læring
• Videndeling mellem grupper
• Cooperative learning - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig eksamination. Bedømmelsen er individuel.OpgavetypeProjektrapportFormkravProjektrapporten skal have maksimum 12 normalsider for en enkelt studerende.
Projektopgavens maksimale omfang øges med 3 normalsider pr studerende i gruppen. Dvs. at:
- For 3 studerende er omfanget maksimalt 18 normalsider
- For 4 studerende er omfanget maksimalt 21 normalsider
- For 5 studerende er omfanget maksimalt 24 normalsider
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag er uden for bedømmelse.Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-5 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedGruppen indleder eksaminationen med 7 min præsentation pr eksaminand af projektet.
Herefter følger 15 min pr eksaminand dialog mellem eksaminand og eksaminator(er) og endelig afsluttes prøven med 5 min pr eksaminand votering og karakterafgivelse.Hjælpemidler der må medbringesAlleHjælpemidler som stilles til rådighedI eksamenslokalet er der tavle og projektor.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingSamlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig præstation i forhold til modulets læringsmål.Syge-/omprøveSyge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve.
På faget Modul G: Innovation modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde, projektpræsentation, workshop, spil og rollespil.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: informationssøgning, indsamling af empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.