Copenhagen School of Design and Technology

da

Vedvarende energi og energilagring (DA)

2024/2025
Engelsk titel
Renewable Energy and Energy Storage (DA)
Uddannelse
Energiteknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
4503303
Fag- /modulansvarlig
Morten Bækkel Heise
Jens Højmann
  • Formål og læringsmål

    I dette modul lærer du at dimensionere og vurdere vedvarende energikilder, samt mulighed for energilagring.

    Viden

    Den studerende kan beskrive:

    • principper, praksis og dimensionering af anlæg til udnyttelse af sol- og vindenergi samt biomasse.
    • teorier, metoder og praksis inden for termisk og elektrisk energilagring.
    • bæredygtige transportformer og hvordan disse kan indgå i bæredygtige energiløsninger

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    • vælge og dimensionere komponenter til et typisk solcelleanlæg inkl. udnyttelse af elektrisk lagring
    • beregne og vurdere el- og varmebehov for forskellige bygningstyper
    • beregne energiudbytte og CO2-reduktion i forbindelse med etablering af vedvarende energikilde
    • anvende beregningsmetoder i forbindelse med energiomsætning/lagring
    • vurdere og udvælge samt argumentere for valget af energikilde og -lagre
    • vurdere muligheder og konsekvenser ved kombination af flere vedvarende energikilder og energilagre

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    • indgå i tværfagligt samarbejde om løsninger inden for energiomsætning og -lagring
    • opsøge, tilegne sig, og anvende ny viden om vedvarende energikilder.

  • Undervisningsform
    Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
    • Traditionel klasseundervisning
    • Gruppearbejde
    • Case
    • Ekskursioner
    • Tværfaglig projektorganiseret undervisning
    • Problembaseret læring
    • Vidensdeling
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Samlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig eksamination. Bedømmelsen er individuel.
    Opgavetype
    Projektrapport
    Formkrav
    Projektrapporten skal have maksimum 10 normalsider for en enkelt studerende.

    Projektopgavens maksimale omfang øges med 4 normalsider pr studerende i gruppen. Dvs. at:
    - For 3 studerende er omfanget maksimalt 18 normalsider
    - For 4 studerende er omfanget maksimalt 22 normalsider
    - For 5 studerende er omfanget maksimalt 26 normalsider

    En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag er uden for bedømmelse.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeprøve, 1-5 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Gruppen indleder eksaminationen med 7 min præsentation pr eksaminand af projektet.
    Herefter følger 15 min pr eksaminand dialog mellem eksaminand og eksaminator(er) og endelig afsluttes prøven med 5 min pr eksaminand votering og karakterafgivelse.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    I eksamenslokalet er der tavle og projektor.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Samlet bedømmelse af projektbesvarelse og mundtlig præstation i forhold til modulets læringsmål.
    Syge-/omprøve
    Syge- eller omprøve afvikles snarest efter den ordinære prøve.
81
timers undervisning
193
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Vedvarende energi og energilagring (DA) modtager du 81 timers undervisning, hvilket svarer til 108 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, projektarbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, læsning af egne noter.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.