El-teknik (DA)
2020/2021Engelsk titel
Electrical Engineering
(DA)
Uddannelse
Automationsteknolog
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
1. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
4504103
- Formål
Viden
1. el-tekniske begreber, teorier, principper og metoder, der anvendes inden for automation
Færdigheder
2. el-dokumentation i henhold til gældende normer og standarder for automatiske anlæg
3. dimensionering af elektriske installationer på mindre automatiske enheder1. systematisk designe og fejlfinde på lavspændingskredsløb
Kompetencer1. vælge de mest hensigtsmæssige komponenter ud fra tekniske og økonomiske hensyn
2. indgå i håndteringen af el-teknisk systemdesign herunder strukturering, kvalitetssikring og dokumentation efter gældende regler og normer - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål På uddannelsen anvendes der et bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, f.eks.:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case-arbejde
• Fjernundervisning
• Flipped classroom
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret
• Ekskursioner - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenAlle bundne forudsætninger i fagene på 1. semester skal være opfyldt, før den studerende kan gå til prøve i fagelementet Maskinen.
I elteknik er der 1 bunden forudsætning, der skal være opfyldt, og denne bundne forudsætning fremgår af lektionsplanen.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven er en mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt projekt.
Det skriftlige projekt udarbejdes i grupper bestående af 1-4 studerende. Gruppestørrelsen fastsættes af underviserne ud fra en faglig vurdering af, med hvilken gruppestørrelse de studerende opnår mest mulig læring. Gruppesammensætningen beslutter de studerende selv, og der skal være enighed om gruppeinddelingen i klassen.
Prøven er individuel og indledes med en mundtlig præsentation af projektet af 10 minutters varighed. Herefter følger 30 minutters eksamination inkl. votering og karaktergivning.OpgavetypeDet skriftlige projekt er en tværfaglig case fra automationsbranchen, som skal løses ud fra den viden, de færdigheder og evt. de kompetencer der er opnået i fagene på 1. semester.FormkravDen skriftlige del af prøven består af en rapport.
Rapporten skal indeholde:
• Forside med titel og navn på gruppens medlemmer, klassebetegnelse, dato, år og KEA
• Indholdsfortegnelse inklusiv ansvarsliste
• Indledning med præsentation af problemstilling og tilgang til projektet
• Redegørelse af teori og metode, herunder beskrivelse af og begrundelse for valg af anvendt teknik og udstyr
• Analyse af problemstillingen
• Konklusion (konklusionen konkluderer på problemstillingen)
• Litteraturliste
• Bilagsliste med nummererede bilag
Rapporten skal som minimum fylde som angivet herunder:
• For studerende som arbejde individuelt, skal rapporten have et omfang af minimum 18 normalsider og maksimum 23 normalsider + bilag.
• For grupper á 2 personer, skal rapporten have et omfang af minimum 22 normalsider og maksimum 27 normalsider + bilag.
• For grupper á 3 personer, skal rapporten have et omfang af minimum 27 normalsider og maksimum 32 normalsider + bilag.
• For grupper á 4 personer, skal rapporten have et omfang af minimum 31 normalsider og maksimum 36 normalsider + bilag.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Et billede, en figur, et skærmudklip af programkode og andre illustrationer tæller som 500 tegn.
Forside, titelblad, indholdsfortegnelse, samt litteraturliste tæller ikke med i antal normalsider.
Rapporten afleveres som én samlet PDF-fil. Bilag afleveres som én eller flere filer i PDF-format som ekstramateriale til afleveringen. PDF-filerne skal navngives med bilagsnummer (Bilag X) og titel på bilaget. En samlet bilagsoversigt skal fremgå af rapporten.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedDen mundtlige prøve er individuel og begynder med, at den studerende leverer en 10 minutters præsentation af projektet. Herefter er der 30 minutter til spørgsmål, inklusiv votering og karaktergivning.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurFrist for afleveringNærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige projekt findes på Fronter.
38
timers undervisning
99
timers
forberedelse
Tallene
viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt
på forskellige studieaktiviteter.
På faget El-teknik (DA) modtager du 38 timers undervisning, hvilket svarer til 51 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.
På faget El-teknik (DA) modtager du 38 timers undervisning, hvilket svarer til 51 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: gruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.