Procesregulering
2022/2023- Formål og læringsmål
Fagelementet omhandler modeller for fysisk modellering og optimering af anlæg ved hjælp af procesregulering.
Viden1. forskellige reguleringsprincipper og optimeringsmetoder
Færdigheder
2. overføringsfunktioner i åbne og lukkede sløjfer, herunder frekvensanalyse1. vurdere praksisnære problemstillinger inden for mekanisk og fysisk modellering
Kompetencer
2. håndtere visualiserings- og simuleringsværktøjer
3. anvende egnede metoder til indkøring og optimering af reguleringssløjfer
4. vælge et egnet reguleringsprincip1. udarbejde modeller til fysisk modellering
2. optimere på procesanlæg
3. vurdere karakteristika for komponenter og procesanlæg
4. vurdere det valgte reguleringsprincip - Undervisningsform
Der anvendes et bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, f.eks.:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case-arbejde
• Fjernundervisning
• Flipped classroom
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret
• Ekskursioner - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven er en mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt projekt med ekstern bedømmelse.
Projektet udarbejdes i grupper bestående af 1-4 studerende.
Den mundtlige prøve indeholder en praktisk demonstration fælles for hele gruppen med en varighed af op til 15 minutter. Herefter er der 45 minutter til spørgsmål inklusiv votering og karaktergivning.FormkravDen skriftlige del af prøven består af en rapport.
Rapporten skal indeholde:
• Forside med titel og navn på gruppens medlemmer, klassebetegnelse, dato, år og KEA
• Indholdsfortegnelse inklusiv ansvarsliste
• Indledning med præsentation af problemstilling og tilgang til projektet
• Redegørelse af teori og metode, herunder beskrivelse af projektplanen samt beskrivelse af og begrundelse for valg af anvendt teknik og udstyr
• Analyse af problemstillingen
• Konklusion (konklusionen konkluderer på problemstillingen)
• Litteraturliste
• Bilagsliste med nummererede bilag
Rapporten skal som minimum fylde som angivet herunder:
• For studerende som arbejde individuelt, skal rapporten have et omfang af minimum 18 normalsider og maksimum 23 normalsider + bilag.
• For grupper á 2 personer, skal rapporten have et omfang af minimum 22 normalsider og maksimum 27 normalsider + bilag.
• For grupper á 3 personer, skal rapporten have et omfang af minimum 27 normalsider og maksimum 32 normalsider + bilag.
• For grupper á 4 personer, skal rapporten have et omfang af minimum 31 normalsider og maksimum 36 normalsider + bilag.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Et billede, en figur, et skærmudklip af programkode og andre illustrationer tæller som 500 tegn.
Forside, titelblad, indholdsfortegnelse, samt litteraturliste tæller ikke med i antal normalsider.
Rapporten afleveres som én samlet PDF-fil. Bilag afleveres som én eller flere filer i PDF-format som ekstramateriale til afleveringen. PDF-filerne skal navngives med bilagsnummer (Bilag X) og titel på bilaget. En samlet bilagsoversigt skal fremgå af rapporten.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurFrist for afleveringPrøven foregår i slutningen af 2. semester. Nærmere oplysning om tid og sted samt om aflevering af det skriftlige projekt findes på Fronter. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Praktisk regulering og instrumentering, 6. udgave
Diverse kompendier som underviser udarbejder
På faget Procesregulering modtager du 38 timers undervisning, hvilket svarer til 51 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.