Procesregulering 2 (DA)
2021/2022- Formål og læringsmål
Fagelementet omhandler modeller for fysisk modellering og optimering af anlæg ved hjælp af procesregulering.
Viden1. beskrive forskellen på en kaskade og en feedforward regulering
Færdigheder
2. beskrive hvordan indregulerings-rækkefølgen bør være ved sammenbyggede regulatorkredse
3. skelne mellem de forskellige reguleringstyper
4. kunne analysere 2. ordens systemer
5. kunne anvende PLC som simuleringsværktøj1. ud fra et anlægs tegningsmateriale vælge den mest optimale reguleringsform
Kompetencer
2. indregulere et anlæg, hvor de fysiske forhold gør det muligt
3. dokumentere en indregulering ved hjælp at kontrolberegninger
4. redegøre for sit valg af regulatortype1. rådgive om de forskellige reguleringsmuligheder til en given opgave
- Undervisningsform
På uddannelsen anvendes der et bredt udsnit af undervisnings- og arbejdsformer, f.eks.:
• Traditionel klasseundervisning
• Gruppearbejde
• Case-arbejde
• Fjernundervisning
• Flipped classroom
• Tværfaglig projektorganiseret undervisning
• Problembaseret
• Ekskursioner - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven er en mundtlig prøve på baggrund af et skriftligt projekt med intern bedømmelse.
Projektet udarbejdes i grupper bestående af 1-4 studerende.
Prøven forløber efter én af følgende to prøveformer:
Prøve indeholdende praktisk demonstration
Den mundtlige prøve indeholder en praktisk demonstration fælles for hele gruppen med en varighed af op til 10 minutter. Derudover indeholder prøven en individuel eksamination, der begynder med, at den studerende leverer en 10 minutters præsentation af det skriftlige projekt. Herefter er der 30 minutter til spørgsmål inklusive votering og karaktergivning.
Prøve uden praktisk demonstration
Den mundtlige prøve er individuel og begynder med, at den studerende leverer en 10 minutters præsentation af projektet. Herefter er der 30 minutter til spørgsmål inklusive votering og karaktergivning.FormkravDen skriftlige del af prøven består af en rapport.
Rapporten skal indeholde:
• Forside med titel og navn på gruppens medlemmer, klassebetegnelse, dato, år og KEA
• Indholdsfortegnelse inklusive ansvarsliste
• Indledning med præsentation af problemstilling og tilgang til projektet
• Redegørelse af teori og metode, herunder beskrivelse af projektplanen samt beskrivelse af og begrundelse for valg af anvendt teknik og udstyr
• Analyse af problemstillingen
• Konklusion (konklusionen konkluderer på problemstillingen)
• Litteraturliste
• Bilagsliste med nummererede bilag
Rapporten skal som minimum fylde som angivet herunder:
• For studerende, som arbejder individuelt, skal rapporten have et omfang af minimum 18 normalsider og maksimum 23 normalsider + bilag.
• For grupper á 2 personer skal rapporten have et omfang af minimum 22 normalsider og maksimum 27 normalsider + bilag.
• For grupper á 3 personer skal rapporten have et omfang af minimum 27 normalsider og maksimum 32 normalsider + bilag.
• For grupper á 4 personer skal rapporten have et omfang af minimum 31 normalsider og maksimum 36 normalsider + bilag.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Et billede, en figur, et skærmudklip af programkode og andre illustrationer tæller som 500 tegn. Forside, titelblad, indholdsfortegnelse, samt litteraturliste tæller ikke med i antal normalsider.
Rapporten afleveres som én samlet PDF-fil. Bilag afleveres som én eller flere filer i PDF-format som ekstramateriale til afleveringen. Ved flere separate bilag vedhæftet som ekstramateriale skal PDF-filerne navngives med bilagsnummer (Bilag X) og titel på bilaget. En samlet bilagsoversigt skal fremgå af rapporten.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurFrist for afleveringPrøven foregår i midten af 3. semester. Nærmere oplysninger om prøven fremgår af udleveret materiale på Fronter.
På faget Procesregulering 2 (DA) modtager du 38 timers undervisning, hvilket svarer til 51 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 14% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.