Københavns Erhvervsakademi

en

Kvalitet, sikkerhed og miljø (DA)

2020/2021
Engelsk titel
Quality, safety and environment (DA)
Uddannelse
El-installatør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
4511301
Fag- /modulansvarlig
Thomas Engedal Gustavsen
Hans D. Andreassen
  • Formål

    Kvalitet, kvalitetssikring og kvalitetsstyring. Miljø og miljøledelse. Arbejdsmiljø, sikkerhed og trivsel. Relevante love og regler vedrørende miljø og arbejdsmiljø.

    Viden

    Den uddannede installatør har viden om
    • arbejdsbetingede sygdomme og brancherelevante arbejdsmiljøproblemer samt miljøforhold og miljøpolitik.
    • gældende lovgivning og branchekrav vedrørende kvalitet, sikkerhed og arbejdsmiljø samt miljø.
    • relevante styresystemer til sikring af kvalitet (SKS / KS), sikkerhed og arbejdsmiljø.

    Færdigheder

    Den uddannede installatør kan
    • analysere og vurdere arbejdsmiljø og miljøforhold samt kvalitetsbehov.
    • i overensstemmelse med gældende lovgivning, regler og branchekrav udvikler, opbygge, implementere, vedligeholde og anvende relevante styresystemer til sikring af kvalitet, sikkerhed og arbejdsmiljø samt miljø.
    • håndtere et autorisationsmæssigt ansvar og både kvalitetssikre og udarbejde vedligeholdelsesplan for installation, projekt og entreprise.

    Kompetencer

    Den uddannede installatør er kvalificeret til at
    • påtage sig ledelsesopgaver, der indbefatter ansvaret for arbejdsmiljø, miljø og kvalitet.
    • forvalte et autorisationsmæssigt betinget ledelsesansvar

  • Undervisningsform og udfoldelse af læringsmål
    Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
    • Traditionel klasseundervisning
    • Gruppearbejde
    • Case
    • Ekskursioner
    • Tværfaglig projektorganiseret undervisning
    • Problembaseret læring
    • Vidensdeling
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    1.årsprøven skal være bestået for at den studerende kan fortsætte på 2.studieår.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det kræves, at den studerende er studieaktiv. Ved studieaktivitet forstås aktiv deltagelse i undervisning og projektarbejder, rettidig aflevering af opgavebesvarelser, kursusarbejder og andre skriftlige arbejder i henhold til semesterplanerne. Såfremt den studerende ikke har været studieaktiv, bliver der givet en advarsel til den studerende samt en opfølgende samtale. Sker der herefter ingen ændring i aktivitet, kan den studerende ikke indstilles til eksamen.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    De obligatoriske uddannelseselementer for 3.semester afsluttes med én fælles prøve
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Aflevering af projekt samt et individuelt mundtligt forsvar
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel- eller gruppeprøve, 1-5 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Syge-/omprøve
    En studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
31
timers undervisning
106
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Kvalitet, sikkerhed og miljø (DA) modtager du 31 timers undervisning, hvilket svarer til 41 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 23% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, projektpræsentation, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, informationssøgning, gruppearbejde, studiegruppearbejde, øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.