Københavns Erhvervsakademi

en

Organisation og ledelse (DA)

2021/2022
Engelsk titel
Organization and management (DA)
Uddannelse
El-installatør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
4511302
Fag- /modulansvarlig
Thomas Engedal Gustavsen
Hans D. Andreassen
  • Formål og læringsmål

    Organisationer og organisationsudvikling. Ledelse af organisationer og personale. Arbejdsret og personalejura.

    Viden

    Skal have udviklingsbaseret viden om og forståelse af organisationsmodeller, innovation og organisationsudvikling, herunder arbejdspladsens formelle og uformelle organisationer.
     Skal have forståelse af gruppedynamiske arbejdsprocesser.
     Skal have udviklingsbaseret viden om og forståelse af danske arbejdsmarkedsforhold.
     Skal have viden om personalejura.
     Skal have udviklingsbaseret viden om etablering og opbygning af en virksomheds forretningsplan.

    Færdigheder

    Skal kunne vurdere hvorledes en virksomheds organisation opbygges, justeres og udvikles i forhold til
    det omgivende miljø.
     Skal kunne anvende strategiske ledelsesværktøjer.
     Skal kunne anvende, vurdere og formidle innovative løsninger på virksomhedens udfordringer og problemer.
     Skal kunne anvende og kombinere forandringsprocesser.
     Skal kunne vurdere ledelsesprocesser og opstille samt udvælge løsningsmodeller, der sikrer trivsel og
    motivation
     Skal kunne anvende metoder til informationssøgning inden for faglige og retslige områder.

    Kompetencer

    Skal kunne deltage i en installatørvirksomheds ledelsesfunktioner og påtage sig et personaleansvar.
     Skal kunne håndtere samarbejds- og personaleforhold efter gældende love og regler
     Skal kunne deltage i udviklingsopgaver af organisation og personale i takt med den samfundsmæssige og
    teknologiske udvikling.
     Skal kunne håndtere forandrings- og implementeringsprocesser i forbindelse med innovation.

  • Undervisningsform
    Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
    • Traditionel klasseundervisning
    • Gruppearbejde
    • Case
    • Ekskursioner
    • Tværfaglig projektorganiseret undervisning
    • Problembaseret læring
    • Vidensdeling
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    1.årsprøven skal være bestået for at den studerende kan fortsætte på 2.studieår.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det kræves, at den studerende er studieaktiv. Ved studieaktivitet forstås aktiv deltagelse i undervisning og projektarbejder, rettidig aflevering af opgavebesvarelser, kursusarbejder og andre skriftlige arbejder i henhold til semesterplanerne. Såfremt den studerende ikke har været studieaktiv, bliver der givet en advarsel til den studerende samt en opfølgende samtale. Sker der herefter ingen ændring i aktivitet, kan den studerende ikke indstilles til eksamen.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    De obligatoriske uddannelseselementer for 3.semester afsluttes med én fælles prøve
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Aflevering af projekt samt et individuelt mundtligt forsvar
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel- eller gruppeprøve, 1-5 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk(Norsk/Svensk)
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Syge-/omprøve
    En studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
45
timers undervisning
92
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Organisation og ledelse (DA) modtager du 45 timers undervisning, hvilket svarer til 60 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, projektpræsentation, øvelser, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, informationssøgning, studiegruppearbejde, gruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.