Copenhagen School of Design and Technology

da

Organisation og ledelse

2023/2024
Engelsk titel
Organization and management
Uddannelse
El-installatør
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Erhvervsakademi
Semester
3. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
5
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Lygten 16, København NV
Fagkode
4511302
Fag- /modulansvarlig
Hans D. Andreassen
  • Formål og læringsmål

    Organisationer og organisationsudvikling. Ledelse af organisationer og personale. Arbejdsret og personalejura.

    Viden

    • Skal have udviklingsbaseret viden om og forståelse af organisationsmodeller, innovation og organisationsudvikling, herunder arbejdspladsens formelle og uformelle organisationer.
    • Skal have forståelse af gruppedynamiske arbejdsprocesser.
    • Skal have udviklingsbaseret viden om og forståelse af danske arbejdsmarkedsforhold.
    • Skal have viden om personalejura.
    • Skal have udviklingsbaseret viden om etablering og opbygning af en virksomheds forretningsplan.

    Færdigheder

    • Skal kunne vurdere hvorledes en virksomheds organisation opbygges, justeres og udvikles i forhold til det omgivende miljø.
    • Skal kunne anvende strategiske ledelsesværktøjer.
    • Skal kunne anvende, vurdere og formidle innovative løsninger på virksomhedens udfordringer og problemer.
    • Skal kunne anvende og kombinere forandringsprocesser.
    • Skal kunne vurdere ledelsesprocesser og opstille samt udvælge løsningsmodeller, der sikrer trivsel og motivation
    • Skal kunne anvende metoder til informationssøgning inden for faglige og retslige områder.

    Kompetencer

    • Skal kunne deltage i en installatørvirksomheds ledelsesfunktioner og påtage sig et personaleansvar.
    • Skal kunne håndtere samarbejds- og personaleforhold efter gældende love og regler
    • Skal kunne deltage i udviklingsopgaver af organisation og personale i takt med den samfundsmæssige og teknologiske udvikling.
    • Skal kunne håndtere forandrings- og implementeringsprocesser i forbindelse med innovation.

  • Undervisningsform
    Der vil blive anvendt et normalt bredt udsnit af undervisnings ‐ og arbejdsformer, fx:
    • Traditionel klasseundervisning
    • Gruppearbejde
    • Case
    • Ekskursioner
    • Tværfaglig projektorganiseret undervisning
    • Problembaseret læring
    • Vidensdeling
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    1.årsprøven skal være bestået for at den studerende kan fortsætte på 2.studieår.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Det kræves, at den studerende er studieaktiv. Ved studieaktivitet forstås aktiv deltagelse i undervisning og projektarbejder, rettidig aflevering af opgavebesvarelser, kursusarbejder og andre skriftlige arbejder i henhold til semesterplanerne. Såfremt den studerende ikke har været studieaktiv, bliver der givet en advarsel til den studerende samt en opfølgende samtale. Sker der herefter ingen ændring i aktivitet, kan den studerende ikke indstilles til eksamen.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    De obligatoriske uddannelseselementer for 3.semester afsluttes med én fælles prøve
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Aflevering af projekt samt et individuelt mundtligt forsvar
    Opgavetype
    Tværfaglig projekt for alle fag på 3. semester
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeprøve, 1-5 deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    • Fælles fremlæggelse: 2 minutter pr. gruppedeltager
    • Individuelt: 30 minutter forberedelse + 30 minutter mundtlig overhøring
    Hjælpemidler der må medbringes
    Alle
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    I eksamenslokalet er der tavle og projektor.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Aflevering af projekt samt et mundtligt forsvar.

    Gruppen fremlægger i fællesskab projektets indhold og dets tilblivelse. Hele projektrapporten er eksaminationsgrundlag for den mundtlige eksamen og kan indgå direkte i den individuelle bedømmelse.
    Frist for aflevering
    Midt på semesteret
    Syge-/omprøve
    En studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig grund, skal have mulighed for at aflægge prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, skal den studerende have mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
38
timers undervisning
99
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Organisation og ledelse modtager du 38 timers undervisning, hvilket svarer til 51 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 28% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: casearbejde, gruppearbejde, interne forelæsninger, klasseundervisning, projektarbejde, projektpræsentation, øvelser, virksomhedsbesøg.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, informationssøgning, studiegruppearbejde, gruppearbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.