Design & Smykkehistorie
Design & Smykkehistorie
2021/2022- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med smykke- og designhistorien og disses indflydelse på samtidens smykkedesign, herunder kultur og trendteori, kulturelle og subkulturelle fællesskaber og diskurser. Der arbejdes med semiotisk (tegnteoretisk) metode som analytisk redskab, viden om materiale- og teknikhistorie og designprocessens metoder og redskaber, herunder brugerinvolvering og idégenereringsmetoder.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
viden om design- og smykkehistorie og indflydelse på samtiden.
kendskab til og viden om kultur og trendteori, samfundsstrukturer, kulturelle og subkulturelle fællesskaber, diskurser og semiotik (tegnteori).
kendskab til og viden om visuelanalyse herunder semiotik og semiotisk metode som analytisk redskab.
viden om materiale- og teknikhistorie.Den studerende kan:
anvende og bruge designprocessens metoder og redskaber, herunder brugerinvolvering og idégenereringsmetoder.
identificere og udvælge metoder og redskaber i designprocessen.
anvende, vælge og mestre metoder og redskaber i forhold til akademisk skrivning, herunder henvisninger, fodnoter og referencer. - Undervisningsform
- Prøve
På faget Design & Smykkehistorie modtager du 110 timers undervisning, hvilket svarer til 146 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 40% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, øvelser i labs/værksteder, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, værksted.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.