Virksomhedssamarbejde - case II (DA)
2018/2019- Indhold og læringsmål
Dette modul har fokus på tendenser og livsstile, markedsforståelse og - analyse.
Viden
Der arbejdes med processer og redskaber til at fremme og strukturere en konkurrencedygtig og koncept- og produktudvikling med brugeren i centrum for en specifik virksomhed. Med afsæt i en business- og markedsanalyse samt trend research foretaget i foregående modul, vil fokus i dette modul være på design- og produktudvikling til en specifik virksomhed. Udviklingsprocessen af en smykkekollektion skal tilpasses denne virksomheds behov og med brugeren i centrum.
Fagområder:
Designproces, idégeneringsmetoder, kollektionsopbygning, sourcing, produktudvikling både lav- og højteknologisk, digital 3D-tegning og produktionsplanlægning.Målet efter endt modul er, at den studerende har (vidensmål):
Færdigheder
● viden om og forståelse for idégenereringsmetoder og -redskaber.
● viden om og forståelse for sourcing på materialer.Målet efter endt modul er, at den studerende kan (færdighedsmål):
Kompetencer
● vælge, anvende og begrunde brugerinddragelsesmetoder og -redskaber.
● vælge, kombinere og anvende idégenereringsmetoder og -redskaber.
● formidle praksisnære og faglige problemstillinger samt løsninger til fagfæller og samarbejdspartnere bl.a. ved hjælp af visuelle idégenererings- og kommunikationsmetoder.
● anvende og kombinere prototyper som en del af en designproces.
● anvende og kombinere digital 3D tegning som del af en designproces.Målet efter endt modul er, at den studerende kan (kompetencemål):
● selvstændigt håndtere og omsætte opgaver der relaterer til praksisnære og teoretiske problemstillinger i design og produktion.
● identificere og varetage materiale- og funktionsmæssige problemstillinger om krav til smykkets udtryk i relation til markedet inden for produktion af smykker.
● identificere og varetage udviklingsorienterede opgaver bl.a. ved hjælp af redskaber og materialer i forbindelse med design- og produktudvikling af smykker.
● identificere og varetage idégenerering som et udviklingsredskab i forhold til komplekse problemstillinger i professionens praksis.
● identificere og varetage produktudviklingsprocessens enkelte faser; idegenerering, screening, prototyping, produktion, pilottest, lancering, opfølgning betragtet ud fra et
ressourcemæssigt perspektiv og fasernes indbyrdes betydning. - Undervisningsform
Evalueringsmetode:
Præsentation af proces og prototyper. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
PrøveformMundtlig prøveEksamen består af en skriftlig og en praktisk del, som skal forsvares ved en individuel mundtlig eksamination. Den skriftlig del, bestående af et CV og et designstatement, afleveres forud for den mundtlige eksamen. Den praktiske del, bestående af en digital portfolio, medbringes til den mundtlig eksamen.
Portfolioen skal være personligt brandet i forhold til den studerendes professionelle profil og skal være struktureret til at kunne indeholde flere projekter fra uddannelsen.
Ved denne eksamen skal semesterets virksomhedssamarbejde eller - case præsenteres;
arbejdsforløbet uddybes ud fra uddannelsens tre kerneområder; smykker, teknologi og business.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedPræsentationen må vare maksimum 10 minutter. Ud over præsentationen vil der være
spørgsmål til pensum. Eksaminationen er på i alt 30 minutter inkl. votering.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDen skriftlige aflevering og portfolien vurderes samlet.
På faget Virksomhedssamarbejde - case II (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.