Smykker & Teknologi 2
2022/2023- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med at identificere og kombinere højteknologiske og lavteknologiske produktionsteknikker som f.eks. fatninger og ædelsten samt forståelse af forskellige materialers egenskaber og deres indbyrdes muligheder og kvalitetskontrol. Underliggende er der fokus på form og æstetik og designprocessens forskellige faser.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
− kendskab til og viden om smykkematerialer og -produktion.Den studerende kan:
− identificere og varetage designprocessens faser, metoder og redskaber som et udviklingsredskab i forhold til komplekse problemstillinger i professionens praksis.
− identificere og anvende form og æstetik som et analytisk værktøj i en designproces.
− udføre smykkeudformning på baggrund af en forståelse af forskellige materialers egenskaber og indbyrdes muligheder.
− vælge, kombinere og anvende materialer og teknikker til smykkeudformning.
− anvende, identificere og kombinere højteknologiske og lavteknologiske produktionsteknikker til at kommunikere og producere løsningsforslag. - Undervisningsform
Undervisnings- og arbejdsformer tilpasses de enkelte uddannelseselementer for at fremme muligheder for at udvikle de studerendes professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som PBA i smykker, teknologi og business og til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse.
Undervisningen er organiseret, så den studerende møder forskellige undervisnings- og arbejdsformer, hvilket har til formål at fremme selvstændighed, samarbejdsevne, evne til refleksion og evne til at skabe faglig fornyelse. Der varieres mellem forelæsning, tværfaglige projekter, klasseundervisning, gruppearbejde, vejledning og selvstændigt arbejde samt problemorienterede opgaver. Der arbejdes både individuelt og i grupper, men i forbindelse med individuel læring opfordres de studerende til at nedsætte studiekredse, der kan støtte den enkelte studerende i lærings- forløb og opgaveløsninger.
På uddannelsen indgår der en kombination af teori og praksis, og der er en meget praksisnær tilgang til undervisningen. Mange opgaver og projekter bliver udarbejdet i samarbejde med en virksomhed. Undervisningen er tilrettelagt i modulforløb, hvor hvert modul har selvstændige overordnede læringsmål, der sikrer en kontinuitet i indlæringen.
Undervisningens omfang tager udgangspunkt i, at det er et fuldtidsstudie. Det er vigtigt, at den enkelte studerende er aktiv under studiet og tager et medansvar for kontinuerligt at opnå læring.
Når der ikke er skemalagt undervisning, forventes det, at den studerende forbereder sig. Forberedelse er den tid, hvor du selv eller sammen med en studiegruppe forbereder dig til faget/uddannelsen. Det kan f.eks. være ved at læse noter fra undervisningen, se video-optaget undervisning, læse pensum, lave gruppearbejde, lave projektarbejde, arbejde på et af KEA’s værksteder, søge information, indsamle empiri, portfolio-arbejde, opgaveløsning, øvelser, gå til konferencer eller udstillinger m.m. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenBundne forudsætninger kan omhandle deltagelsespligt til en given aktivitet og/eller aflevering af opgaver og projekter m.v. Opfyldelse af bundne forudsætninger er et krav, for at den studerende kan deltage i fagelementets prøve. Såfremt, at den studerende ikke afleverer en bunden forudsætning rettidigt, mister den studerende et eksamensforsøg til den eksamen, hvortil den bundne eksamen er en forudsætning.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøve3. semester - Portfolio & personlig branding eksamen
Placering: 3. semester
Omfang: 30 ECTS
Prøveform: Individuel skriftlig og mundtlig prøve
Opgavetype: Den skriftlige del, bestående af et CV og et designstatement, som afleveres forud for den mundtlige eksamen.
Til den mundtlige eksamen medbringes et digital portfolio.
Varighed: Den mundtlige eksamination er på i alt 30 minutter inklusive votering. Den studerendes præsentation må vare maksimum 10 minutter.
Bedømmelsesform: Prøven bedømmes efter 7-trinsskalaen.
Bedømmer(e): Prøven bedømmes ved intern censur.
Kriterier for prøvevurdering: Prøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål, som fremgår af hvert fagelement.
Den mundtlige og skriftlige del bedømmes efter en helhedsvurdering.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål, som fremgår af hvert fagelement.
Den mundtlige og skriftlige del bedømmes efter en helhedsvurdering.Syge-/omprøveSygeprøve
En studerende, der har været forhindret i at gennemføre en prøve på grund af dokumenteret sygdom eller af anden uforudseelig årsag, får mulighed for at aflægge (syge) prøven snarest muligt. Er det en prøve, der er placeret i uddannelsens sidste eksamenstermin, får den studerende mulighed for at aflægge prøven i samme eksamenstermin eller i umiddelbar forlængelse heraf.
Sygeprøven kan være identisk med næste ordinære prøve. Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår (syge)prøven afvikles. Orientering om tid og sted for sygeprøver findes på Fronter, men den studerende vil tillige modtage notifikation fra KEA’s eksamenssystem, når flowet for sygeprøven frigives til aflevering af opgave.
Ved akut sygdom på afleveringsdagen eller eksaminationstidspunktet skal dette meddeles KEA, jf. KEA’s regler herom.
Dokumenteres sygdom ikke efter KEA’s regler, har den studerende brugt et prøveforsøg. Ved indsendelse af lægeerklæring skal den studerende selv afholde udgiften til denne.
Omprøver
Ved ikke bestået prøve eller ikke fremmøde ved prøve er den studerende automatisk tilmeldt omprøve, så længe der resterer prøveforsøg. Omprøven kan være identisk med næste ordinære prøve.
Ved mundtlige prøver baseret på skriftlige projekter afgør eksaminator, hvorvidt den studerende må gå til omprøve i samme projekt som i det første ordinære forsøg, eller om der skal udarbejdes et nyt projekt. Eksaminator afgør dette ud fra en vurdering af, hvorvidt den studerende vurderes til at kunne bestå den mundtlige prøve på baggrund af det skriftlige projekt.
Den studerende skal selv orientere sig om, hvornår omprøve afholdes. Orientering om tid og sted for omprøver findes på Fronter, ligesom den studerende vil modtage en notifikation fra KEA’s eksamenssystem, når reeksamensflowet frigives til aflevering af opgave
Uddannelsen kan dispensere fra den fortsatte tilmelding, når det er begrundet i usædvanlige forhold, herunder dokumenteret handicap.
På faget Smykker & Teknologi 2 modtager du 105 timers undervisning, hvilket svarer til 140 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 38% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, eksterne forelæsninger, klasseundervisning, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: værksted, læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.