Analyse og metode
2023/2024- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med erhvervsakademiske arbejdsmetoder i en studie- og erhvervsmæssig sammenhæng, herunder projektarbejde og problemløsning. Der fokuseres på indsamling, analyse og præsentation af kvalitative og kvantitative data. Endvidere indgår mundtlige og skriftlige præsentationsteknikker og -former.
VidenDen studerende:
Færdigheder
Har udviklingsbaseret viden om grundlæggende discipliner inden for erhvervsmæssige og akademiske metoder, herunder:
• skriftlige og mundtlige kommunikations- og præsentationsteknikker
• indsamling og analyse af kvalitative og kvantitative data
Kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for projektarbejde og problemløsning og
og kan reflektere over teori og metoders relevans i forhold til en given problemstillingDen studerende kan:
Kompetencer
anvende metoder og redskaber inden for
erhvervsmæssig og akademisk problemløsning og mestre indhentning, analyse og præsentation af data
vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for projektarbejde i en studiemæssig kontekst
formidle erhvervsmæssige og akademiske problemstillinger og løsninger mundtligt og skriftligt til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan:
håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller studiesammenhænge i forhold til at organisere og styre et casearbejde
selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til at udvælge metoder, der er relevante i en erhvervsmæssig kontekst, herunder dataanvendelse
identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen, herunder erhvervsmæssig og akademisk analyse og metode - Undervisningsform
Klasseundervisning, med elementer af forelæsning, diskussioner, gruppeopgaver, problemorienterede case-opgaver (herunder tværfaglige med andre fag).
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenForudsætningerne for indstilling til eksamen gælder for både Delprøve 1 og Delprøve 2 - semesterprojektet.
• Forudsætning for at kunne gå til eksamen er aflevering af 1-2 obligatoriske afleveringer på forløbet.
• Der gives mundtlig eller skriftlig feedback på det afleverede materiale.
• Afleveringerne er eksamensforudsætninger, som skal godkendes af underviser for at den studerende kan deltage i eksamen. Såfremt den studerende ikke afleverer eller får godkendt eksamensforudsætninger, kan den studerende ikke indstilles til eksamen og mister et prøveforsøg.
• Afleveringerne kan være et digitalt produkt, en præsentation og/eller et skriftligt materiale m.v. og kan være udarbejdet individuelt eller som gruppearbejde.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagDer er to delprøver på semesteret, som vægtes med hhv. 30 pct. og 70 pct., og prøverne er med intern censur.
• Begge delprøver skal bestås.
• Der gives en samlet karakter for semesteret.
• Hvis en delprøve ikke er bestået, bliver den studerende indkaldt til reeksamen.
Delprøvernes tidsmæssige placering oplyses på KEA's læringsplatform ved semesterets start. Alle prøver afvikles i KEAs eksamenssystem.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveDelprøve 1:
Delprøven er en skriftlig gruppeopgave. Delprøven udprøver, om læringsmålene i forløbet på semesteret er opfyldt, og fokuserer primært på læringsmålene inden for kategorierne viden og færdigheder.
Delprøve 2 - semesterprojektet:
Delprøven er en skriftlig gruppeopgave med et individuelt mundtligt forsvar. Delprøven udprøver læringsmålene inden for kategorierne viden, færdigheder og kompetencer for alle semesterets fagelementer.
Udgangspunktet for den mundtlige del af delprøven er et afleveret skriftligt materiale, og der gives en samlet karakter for den mundtlige og skriftlige del.FormkravDelprøve 1:
Den skriftlige opgave må ikke overstige 10 sider, eksklusive bilag. Brug af bilag skal så vidt muligt begrænses og bliver ikke bedømt ved karaktergivning, men indgår som referencemateriale.
Krav til det skriftlige materiale uddybes i opgavebeskrivelsen.
Delprøve 2 - semesterprojektet:
Den skriftlige opgave må ikke overstige 20 sider, eksklusive bilag. Brug af bilag skal så vidt muligt begrænses og bliver ikke bedømt ved karaktergivning, men indgår som referencemateriale ved den mundtlige eksamen.
Krav til det skriftlige materiale uddybes i opgavebeskrivelsen.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 3-5 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDelprøve 2 - semesterprojektet:
Den mundtlige prøve består af:
• Gruppepræsentation af nøgleindsigter: 15 minutter
• En efterfølgende, individuel eksamination: 20 minutter/gruppemedlem
• Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter/gruppemedlemHjælpemidler der må medbringesLaptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentation.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingDelprøve 1:
Karaktergivning er en vurdering af det skriftlige materiale
Delprøve 2 - semesterprojektet:
Karaktergivning er en helhedsvurdering af den skriftlige opgave og den mundtlige præsentation og eksamination.
Den samlede karakter på semesteret er det vægtede gennemsnit af delprøve 1 og delprøve 2-semesterprojektet.
Den samlede karakter afrundes til nærmeste karakter på 7-trinsskalaen efter aritmetisk afrundingsmetode, der kan dog ikke rundes op til en bestået karakter. Karakteren er det vægtede gennemsnit af:
• Karakteren for delprøve 1 (30 pct.).
• Karakteren for delprøve 2 - semesterprojektet (70 pct.).Frist for afleveringVil fremgå af opgaveoplægget.Syge-/omprøvePrøven afholdes på samme måde som den almindelige eksamen. Det nye projekt kan enten være baseret på det samme problem som det projekt, der dannede grundlaget for den almindelige eksamen, eller på et nyt problem.
På faget Analyse og metode modtager du 36 timers undervisning, hvilket svarer til 48 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.