Forretningsarkitektur
Forretningsarkitektur
2023/2024- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med grundlæggende forretningsarkitektur og hvordan denne understøttes af IT-systemer og -platforme. Heri indgår en virksomheds værdistrømme, kapabiliteter, organisationsstruktur og data, samt sammenhængen mellem disse. Endvidere fokuseres der på virksomhedens IT-platforme til understøttelse af forretningsprocesser og deres organisatoriske forankring.
VidenDen studerende:
Færdigheder
Har udviklingsbaseret viden om
• Virksomheders grundlæggende forretningsarkitektur
• IT-platforme til understøttelse af forretningsprocesser
Kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for forretningsarkitektur og kan reflektere over IT-understøttelse af forretningsprocesserDen studerende kan:
Kompetencer
anvende metoder og redskaber inden for mapping af værdistrømme, kapabiliteter, organisationsstruktur og data og mestre analyse af forretningsarkitektur
vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for opbygning af forretningsarkitektur
formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger vedrørende forretningsarkitektur til samarbejdspartnere og brugere, herunder sammenhængene mellem værdistrømme, kapabiliteter, organisationsstruktur og dataDen studerende kan:
håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller studiesammenhænge i forhold til mapping og analyse af virksomheders grundlæggende forretningsarkitektur
selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til at være bindeled mellem IT- og forretning
identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen, herunder grundlæggende forretningsarkitektur - Undervisningsform
- Prøve
På faget Forretningsarkitektur modtager du 36 timers undervisning, hvilket svarer til 48 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.