Forretningsstrategi I (EN)
2018/2019- Indhold og læringsmål
Forretningsstrategi introducerer den metoder og redskaber, som anvendes til at skabe en fælles og forenende retning for en organisations aktiviteter.
Viden
En retning som integrer en forståelse af virksomhedens optimale positionering i relation til dens omgivende trusler og muligheder med et fokus på hvilke ressourcer og færdigheder, virksomheden bør tiltrække, fastholde og udvikle.
Herudover undervises der i Supply Chain Management, som handler om hvordan en virksomheds forsyningskæde, i form af ind- og udadgående logistik, kan optimeres vha. optimering af processer og resultatindikatorer, samt via samarbejdsrelationer med nøgleinteressenter udenfor virksomheden.Den studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier og metoder vedrørende:
Færdigheder
1) international virksomhedsstrategi og --‐ledelse
2) kobling mellem virksomheds--‐ og IT--‐strategi med IT som løftestang i udviklingen og implementeringen af virksomhedsstrategier i en international organisation
3) virkningen afinformations--‐,transport--‐ og lagerteknologier på globale forsyningskæde--‐ og logistikaktiviteter, herunder transaktionsomkostninger
4) centrale resultatindikatorer afledt af virksomhedsstrategiFærdigheder
Kompetencer
Den studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af
1) teorier og metoder med henblik på analyse af den internationale konkurrence i en branche og en organisations strategiske position
2) teorier og metoder til identifikation af strategiske ressourcer og centrale resultatindikatorer i en organisation
3) teorier og modeller til IT--‐strategisk planlægning som en integreret del af etableringen af virksomhedsstrategier
4) teorier og metoder til planlægning af vellykket implementering af en virksomhedsstrategi til organisationens globale forsyningskæde, herunder identifikation af afgørende succesfaktorer
5) teorier og metoder til analyse af nytteværdien af implementering af IT--‐drevne processer i en international organisation
6) centrale teorier, modeller og koncepter til analyse af ledelsesspørgsmål i en global forsyningskæde og logistisk drift
7) valg og præsentation af relevante løsningsmodeller til koblingen mellem virksomheds--‐ og IT--‐ strategier til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende:
1) etablering eller revidering af en virksomhedsstrategi baseret på strategisk analyse af en organisation
2) udvikling af implementeringen af IT--‐understøttede virksomhedsstrategier i en international organisation
3) identifikation af strategiske ressourcer og centrale resultatindikatorer til en organisation
4) identifikation og formidling af problemstillinger angående en organisations globale forsyningskæde
5) identifikation af egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetencer i relation til koblingenmellemvirksomheds--‐ og IT--‐strategier - Undervisningsform
Forelæsninger samt Case projektarbejde
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Deltagelse i 1. og 2. semester på KEA BE-IT uddannelsen
- eller alternativt en grundlæggende forståelse af emnerne Organisation, Regnskabsvæsen og Økonomi (Mikro- og Makroøkonomi - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagEksamenen skal vise, at den studerende:
• kan formidle centrale begreber fra Forretningsstrategi, Strategisk Markedsføring,
Informationsteknologier og Systemudvikling
• kan analysere og præsentere en problemstilling vedrørende Forretningsstrategi, Strategisk
Markedsføring, Informationsteknologier og Systemudvikling fra et tværfagligt synspunkt
• kan indsamle og analysere bruger‐ og markedsføringsundersøgelser
• kan gennemføre et projekt i et team med fokus på relationerPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveDen studerende bliver eksamineret i flere fag (Forretningsstrategi, Strategisk markedsføring,
Informationsteknologi og Systemudvikling). Eksaminationen skal sikre, at der eksamineres i emner, som ikke allerede er behandlet i rapporten.FormkravProjektet skal være tværfagligt og problemorienteret.
Projektets opgavetekst er forfattet af underviserne.
Institutionen fastlægger de faktiske krav til projektet, som kombinerer afgørende områder af tredje semesters undervisning i Forretningsstrategi, Strategisk Markedsføring, Informationsteknologier og Systemudvikling. Institutionen kan stille yderligere krav til gruppestørrelse, projektomfang og procesdokumentation, herunder krav til demonstration af arbejdskoden eller den studerendes skriftlige sprogfærdigheder eller begge dele. Institutionen skal sikre, at projektbeskrivelsen udleveres til de studerende og censorerne.
Aflevering af rapporten
Rapporten må ikke overstige 15 normalsider plus maksimum 8 normalsider pr. gruppemedlem, eksklusive bilag. Brug af bilag skal så vidt muligt begrænses.Individuel eller gruppeprøveGruppeprøve, 2-4 maks. deltagereAnvendt sprog til prøvenEngelskVarighed1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
2. Individuel eksamination: 20 minutter.
3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.Hjælpemidler der må medbringesLaptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentation.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDen studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter rapporten, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål, som de er beskrevet i studieordningen.Syge-/omprøvePrøven afholdes på samme måde som den almindelige eksamen. Det nye projekt kan enten være baseret på det samme problem som det projekt, der dannede grundlaget for den almindelige eksamen, eller på et nyt problem.
På faget Forretningsstrategi I (EN) modtager du 96 timers undervisning, hvilket svarer til 128 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 35% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.