Digital resiliens
2024/2025- Formål og læringsmål
Fagelementet beskæftiger sig med digital resiliens på person-, proces og organisationsniveau. I fagelementet indgår etisk og juridisk compliance og afdækning af trusler mod en virksomheds data og digitale systemer med henblik på at opstille trusselsscenarier samt udarbejde, kommunikere og teste en digital beredskabsplan. Der er særligt fokus på at styrke den digitale resiliens gennem digitale processer og systemer.
VidenDen studerende:
Færdigheder
Har udviklingsbaseret viden om informationssikkerhed i en organisatorisk kontekst, herunder
• Etisk og juridisk compliance
• Databeskyttelse
• Interne og eksterne sikkerhedstrusler
• Forretningskontinuitet
• Resiliente systemer
Kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for håndtering af digitale kriser og kan reflektere over digital adfærd i en organisatorisk kontekstDen studerende kan:
Kompetencer
anvende metoder og redskaber inden for afdækning af et digitalt trusselsbillede og mestre analyse af scenarier
vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for optimering af en virksomheds digitale resiliens, herunder modularisering af processer og systemer
formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger vedrørende digitale beredskabsplaner og resiliens til samarbejdspartnere og brugereDen studerende kan:
håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller studiesammenhænge i forhold til implementering og test af en digital beredskabsplan
selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til digital resiliens på person-, proces- og organisationsniveau
identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen, herunder digital krisehåndtering, beredskab og resiliens - Undervisningsform
Klasseundervisning, med elementer af forelæsning, diskussioner, gruppeopgaver, problemorienterede case-opgaver (herunder tværfaglige med andre fag).
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamen• Forudsætning for at kunne gå til eksamen er aflevering af 4-7 obligatoriske afleveringer på semesteret.
• Der gives mundtlig eller skriftlig feedback på det afleverede materiale.
• Afleveringerne er eksamensforudsætninger, som skal godkendes af underviser for at den studerende kan deltage i eksamen. Såfremt den studerende ikke afleverer eller får godkendt eksamensforudsætninger, kan den studerende ikke indstilles til eksamen og mister et prøveforsøg.
• Afleveringerne kan være et digitalt produkt, en præsentation og/eller et skriftligt materiale m.v. og kan være udarbejdet individuelt eller som gruppearbejde.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøvePrøven består af 3 delelementer:
• En skriftlig produktaflevering – som består af to skriftlige produkter
• Et reflektionsdokument
• En mundtlig prøve
Udgangspunktet for den mundtlige del af prøven er produktafleveringerne samt et reflektionsdokument. Der gives en samlet karakter.Formkrav• Produktafleveringer må ikke overstige 15 sider, eksklusive bilag. Brug af bilag skal så vidt muligt begrænses og bliver ikke bedømt ved karaktergivning, men indgår som referencemateriale ved den mundtlige eksamen.
Krav til produktafleveringen uddybes i opgavebeskrivelsen.
• Reflektionsdokument på højst 2 sider med fokus på nøgleindsigter fra produktafleveringer.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedDen mundtlige prøve varer 30 min inklusive votering.
• Individuel præsentation af nøgleindsigter: 5 minutter.
• Individuel eksamination: 20 minutter.
• Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.Hjælpemidler der må medbringesLaptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentation.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingKaraktergivning er en helhedsvurdering af den skriftlige opgave og den mundtlige præsentation og eksamination.Frist for afleveringVil fremgå af opgaveoplægget.Syge-/omprøvePrøven afholdes på samme måde som den almindelige eksamen. Det nye projekt kan enten være baseret på det samme problem som det projekt, der dannede grundlaget for den almindelige eksamen, eller på et nyt problem.
På faget Digital resiliens modtager du 72 timers undervisning, hvilket svarer til 96 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.