Copenhagen School of Design and Technology

da

Digital resiliens

2024/2025
Engelsk titel
Digital resilience
Uddannelse
Økonomi & Informationsteknologi
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9141401
Fag- /modulansvarlig
Marie Louise Brixtofte
  • Formål og læringsmål

    Fagelementet beskæftiger sig med digital resiliens på person-, proces og organisationsniveau. I fagelementet indgår etisk og juridisk compliance og afdækning af trusler mod en virksomheds data og digitale systemer med henblik på at opstille trusselsscenarier samt udarbejde, kommunikere og teste en digital beredskabsplan. Der er særligt fokus på at styrke den digitale resiliens gennem digitale processer og systemer.

    Viden

    Den studerende:
    Har udviklingsbaseret viden om informationssikkerhed i en organisatorisk kontekst, herunder
    • Etisk og juridisk compliance
    • Databeskyttelse
    • Interne og eksterne sikkerhedstrusler
    • Forretningskontinuitet
    • Resiliente systemer

    Kan forstå praksis og anvendt teori og metode inden for håndtering af digitale kriser og kan reflektere over digital adfærd i en organisatorisk kontekst

    Færdigheder

    Den studerende kan:
    anvende metoder og redskaber inden for afdækning af et digitalt trusselsbillede og mestre analyse af scenarier

    vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger samt begrunde og vælge relevante løsningsmodeller inden for optimering af en virksomheds digitale resiliens, herunder modularisering af processer og systemer

    formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsninger vedrørende digitale beredskabsplaner og resiliens til samarbejdspartnere og brugere

    Kompetencer

    Den studerende kan:
    håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer i arbejds- eller studiesammenhænge i forhold til implementering og test af en digital beredskabsplan

    selvstændigt indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde og påtage sig ansvar inden for rammerne af en professionel etik i forhold til digital resiliens på person-, proces- og organisationsniveau

    identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen, herunder digital krisehåndtering, beredskab og resiliens

  • Undervisningsform
    Klasseundervisning, med elementer af forelæsning, diskussioner, gruppeopgaver, problemorienterede case-opgaver (herunder tværfaglige med andre fag).
  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    • Forudsætning for at kunne gå til eksamen er aflevering af 4-7 obligatoriske afleveringer på semesteret.
    • Der gives mundtlig eller skriftlig feedback på det afleverede materiale.
    • Afleveringerne er eksamensforudsætninger, som skal godkendes af underviser for at den studerende kan deltage i eksamen. Såfremt den studerende ikke afleverer eller får godkendt eksamensforudsætninger, kan den studerende ikke indstilles til eksamen og mister et prøveforsøg.
    • Afleveringerne kan være et digitalt produkt, en præsentation og/eller et skriftligt materiale m.v. og kan være udarbejdet individuelt eller som gruppearbejde.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Produktafleveringerne udarbejdes som individuelt/gruppearbejde, imens reflektionsdokumentet altid er et individuelt arbejde.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Prøven består af 3 delelementer:
    • En skriftlig produktaflevering – som består af to skriftlige produkter
    • Et reflektionsdokument
    • En mundtlig prøve

    Udgangspunktet for den mundtlige del af prøven er produktafleveringerne samt et reflektionsdokument. Der gives en samlet karakter.
    Formkrav
    • Produktafleveringer må ikke overstige 15 sider, eksklusive bilag. Brug af bilag skal så vidt muligt begrænses og bliver ikke bedømt ved karaktergivning, men indgår som referencemateriale ved den mundtlige eksamen.
    Krav til produktafleveringen uddybes i opgavebeskrivelsen.

    • Reflektionsdokument på højst 2 sider med fokus på nøgleindsigter fra produktafleveringer.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Den mundtlige prøve varer 30 min inklusive votering.
    • Individuel præsentation af nøgleindsigter: 5 minutter.
    • Individuel eksamination: 20 minutter.
    • Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Laptop må medbringes under den mundtlige eksamen til brug for præsentation.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Karaktergivning er en helhedsvurdering af den skriftlige opgave og den mundtlige præsentation og eksamination.
    Frist for aflevering
    Vil fremgå af opgaveoplægget.
    Syge-/omprøve
    Prøven afholdes på samme måde som den almindelige eksamen. Det nye projekt kan enten være baseret på det samme problem som det projekt, der dannede grundlaget for den almindelige eksamen, eller på et nyt problem.
72
timers undervisning
202
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Digital resiliens modtager du 72 timers undervisning, hvilket svarer til 96 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 26% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, projektarbejde.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.