Københavns Erhvervsakademi

en

Design af komplekse it-systemer, domæner, processer og beslutninger (EN)

2022/2023
Engelsk titel
Design of complex it-systems, domains, processes and decisions (EN)
Uddannelse
Økonomi & Informationsteknologi
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor
Semester
4. semester
Fagets/modulets varighed
1 semester
Ects
20
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Engelsk
Opstart
Forår
Efterår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9141406
Fag- /modulansvarlig
Henrik Kraght
Jesper Skovsgaard Frederiksen
Tue Hellstern
Muniba Talha
  • Formål og læringsmål

    Der undervises i hvordan man kan arbejde med designet af komplekse it-systemer, domæner, processer og beslutninger. Det gøres med udgangspunkt i udvalgte teorier om it- arkitektur, distribuerede systemer, service management, systemudvikling, beslutningsteori og datascience samt en række nyere teknologier, herunder microservices, domain driven
design og machine learning.

    Viden

    Den studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier, metoder og værktøjer vedrørende:

    - Service Management og Servitization
    - Valg og anvendelse af moderne teknologi og værktøjer til design og konstruktion af digitale løsninger
    - Datadrevet beslutningsteori, herunder udvalgte beslutningsproblemer fra matematik, computer science, operationsanalyse og/eller kybernetik og disses anvendelse i forretningsmæssige problemstillinger

    -Inkrementel udvikling af digitale løsninger, herunder DevOps til at sikre succesfuld overgang til drift
    - Problematikker og metoder omkring etablering af sikkerhed i IT-systemer, herunder SSL, VPN, kryptering, certifikater og virusscanning

    Færdigheder

    Den studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af teori og metoder for

    -Design af en strategisk service vision herunder et servicekoncept og at definere behovet for serviceleverancesystemer og digital kapabilitet
    -Design og udvikling af forretningsprocesser, ud fra et rationelt datadrevet forretningssyn
    -Design af komplekse, løst koblede digitale løsninger med fokus på indsamling af viden om og modellering af forretningsdomæner herunder design og anvendelse af maskinlæringsløsninger og tilhørende datahåndtering
    -Beslutningstagning i forbindelse med projektledelse

    Kompetencer

    Den studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende 


    -Anvendelse af data i forretningsprocesser herunder til beslutninger, beslutningsstøtte og beslutningssystemer

    Den studerende kan selvstændigt indgå i arbejdet med

    -IT-forretningsanalyse, herunder at analysere og designe et IT-system i overensstemmelse med forretningens domæne behov
    -Design af IT-systemer til understøttelse af forretnings- og beslutningsprocesser
    -Udvikling og videreudvikling af komplekse, distribuerede og virtuelle IT-systemer i et tværfagligt samarbejde og sikre effektiv idriftsætning

    Den studerende kan identificere egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetencer i relation til

    -Design af komplekse it-systemer, domæner, processer og beslutninger

  • Undervisningsform
    Forelæsninger og opgaver, kombineret med 5 større praktiske tværfaglige case opgaver, hvor fagets indhold anvendes intenst.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Vi antager, at studerende har en bærbar computer, der kører Windows 10 (eller senere) eller Mac OS X 10.12 (eller senere).

    Ældre versioner af Windows eller Mac OS og Linux kan muligvis virke i de fleste tilfælde - men understøttes ikke med hjælp til at installere open source-værktøjer eller håndtere undervisningseksempler.

    Vi antager, at eleverne har en HDMI-port eller miniDVI / lynport på deres bærbare computer.
    I nogle få læringssituationer (ikke i 1. semester) bruges eksempler, der ikke så godt virker med mindre end 4 GB RAM-hukommelse - for dette 8 GB RAM anbefales.

    Studerende vil have brug for kontorsoftware (Microsoft, Apple, Google eller ..).
    Studerende skal kunne producere og læse pdf-dokumenter, Word-dokumenter, PowerPoint-præsentationer og Excel-regneark.

    Der findes en Microsoft Cloud-version, der bliver tilgængelig, når du opretter en gratis endrevskonto.

    En internetbrowser skal være tilgængelig (dvs. Chrome eller Safari).
    Vi anbefaler stærkt eleverne at have adgang til Facebook og en privat Facebook-konto.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Eksamenen er en portfolie eksamen.

    Eksamen består af to dele.
    En portfolie af produkter og en individuel mundtlig eksamen

    Portfolien af produkter:
    Denne portfolie består af individuelle produktpakker som er produceret i fagene Digital transformation og Ledelse samt faget Design of komplekse IT-systemer, domæner, processer og beslutninger.

    Udgangspunkt for den mundtlige eksamen er portfolien, som vil bliver gennemgået af eksaminator og censor inden eksamen.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel eller gruppeprøve, 1-7 maks. deltagere
    Anvendt sprog til prøven
    Engelsk
    Varighed
    1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
    2. Individuel eksamination: 20 minutter.
    3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Den studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter portfolien, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål, som de er beskrevet i studieordningen.
210
timers undervisning
338
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Design af komplekse it-systemer, domæner, processer og beslutninger (EN) modtager du 210 timers undervisning, hvilket svarer til 279 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 38% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, øvelser.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.