Design af komplekse it-systemer, domæner, processer og beslutninger
2024/2025- Formål og læringsmål
Der undervises i, hvordan man kan arbejde med designet af komplekse it-systemer, domæner, processer og beslutninger. Det gøres med udgangspunkt i udvalgte teorier om it- arkitektur, distribuerede systemer, service management, systemudvikling, beslutningsteori og datascience samt en række nyere teknologier, herunder microservices, domain driven design og maskinlæring.
VidenDen studerende har udviklingsbaseret viden om og kan reflektere over anvendte teorier, metoder og værktøjer vedrørende:
Færdigheder
- Service Management og Servitization
- Valg og anvendelse af moderne teknologi og værktøjer til design og konstruktion af digitale løsninger
- Datadrevet beslutningsteori, herunder udvalgte beslutningsproblemer fra matematik, computer science, operationsanalyse og/eller kybernetik og disses anvendelse i forretningsmæssige problemstillinger
- Inkrementel udvikling af digitale løsninger, herunder DevOps til at sikre succesfuld overgang til drift
- Problematikker og metoder omkring etablering af sikkerhed i IT-systemer, herunder SSL, VPN, kryptering, certifikater og virusscanning.Den studerende mestrer færdigheder vedrørende anvendelse af teori og metoder for
Kompetencer
- Design af en strategisk service vision, herunder et servicekoncept, og at definere behovet for serviceleverancesystemer og digital kapabilitet
- Design og udvikling af forretningsprocesser ud fra et rationelt, datadrevet forretningssyn
- Design af komplekse, løst koblede digitale løsninger med fokus på indsamling af viden om og modellering af forretningsdomæner, herunder design og anvendelse af maskinlæringsløsninger og tilhørende datahåndtering
- Beslutningstagning i forbindelse med projektledelse.Den studerende kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger vedrørende
- Anvendelse af data i forretningsprocesser, herunder til beslutninger, beslutningsstøtte og beslutningssystemer.
Den studerende kan selvstændigt indgå i arbejdet med
- IT-forretningsanalyse, herunder at analysere og designe et IT-system i overensstemmelse med forretningens domæne behov
- Design af IT-systemer til understøttelse af forretnings- og beslutningsprocesser
- Udvikling og videreudvikling af komplekse, distribuerede og virtuelle IT-systemer i et tværfagligt samarbejde og sikre effektiv idriftsætning.
Den studerende kan identificere egne læringsbehov og udvikling af egen viden, egne færdigheder og kompetencer i relation til
- Design af komplekse it-systemer, domæner, processer og beslutninger. - Undervisningsform
Forelæsninger og opgaver, kombineret med fem større praktiske, tværfaglige caseopgaver, hvor fagets indhold anvendes intenst.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Vi antager, at studerende har en bærbar computer, der kører Windows 10 (eller senere) eller Mac OS X 10.12 (eller senere).
Ældre versioner af Windows eller Mac OS og Linux kan muligvis virke i de fleste tilfælde - men understøttes ikke med hjælp til at installere open source-værktøjer eller håndtere undervisningseksempler.
Vi antager, at eleverne har en HDMI-port eller miniDVI / lynport på deres bærbare computer.
I nogle få læringssituationer (ikke i 1. semester) bruges eksempler, der ikke så godt virker med mindre end 4 GB RAM-hukommelse - for dette 8 GB RAM anbefales.
Studerende vil have brug for kontorsoftware (Microsoft, Apple, Google eller ..).
Studerende skal kunne producere og læse pdf-dokumenter, Word-dokumenter, PowerPoint-præsentationer og Excel-regneark.
Der findes en Microsoft Cloud-version, der bliver tilgængelig, når du opretter en gratis endrevskonto.
En internetbrowser skal være tilgængelig (dvs. Chrome eller Safari).
Vi anbefaler stærkt eleverne at have adgang til Facebook og en privat Facebook-konto. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDet er en forudsætning for at gå til eksamen, at den studerende afleverer alle de afleveringer, som er fastsat på KEAs læringsplatform.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagEksamenen er en portfolie eksamen.
Der er én individuel porteføljeprøve på 4. semester med ekstern censur.
Prøven består af to dele:
a) Opgaveportefølje
b) Mundtlig individuel prøve
Opgaveportefølje:
Eksaminationsgrundlaget består af udvalgte afleveringer, som tilsammen udgør den opgaveportefølje, der eksamineres i. Afleveringerne er udvalgt og beskrevet - sammen med eventuelle rapport formalia - i semesterguiden, som er tilgængelig ved semesterets start. Afleveringerne kan være udarbejdet individuelt eller som gruppearbejde.
Denne portefølje består af individuelle produktpakker, der er produceret i faget Digital transformation og ledelse samt faget Design of komplekse IT-systemer, domæner, processer og beslutninger.
Mundtlig individuel prøve:
Udgangspunkt for den mundtlige eksamen er portfolien, som vil blive gennemgået af eksaminator og censor inden eksamen.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveUdgangspunktet for den mundtlige del af eksamen er opgaveporteføljen.
Den mundtlige prøve varer 30 min inklusive votering.
Der gives en samlet karakter efter 7-trinsskalaen.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenEngelskVarighed1. Individuel præsentation på grundlag af rapporten: 5 minutter.
2. Individuel eksamination: 20 minutter.
3. Votering og meddelelse af karakter: 5 minutter.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingDen studerende modtager en individuel karakter for den overordnede præstation, som omfatter portfolien, præsentationen og den individuelle eksamination. Præstationen vurderes på, i hvor høj grad den opfylder fagenes formål og læringsmål, som de er beskrevet i studieordningen.
På faget Design af komplekse it-systemer, domæner, processer og beslutninger modtager du 178 timers undervisning, hvilket svarer til 237 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 32% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, casearbejde, øvelser.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, gruppearbejde, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.