Organisation og ledelse
2023/2024- Formål og læringsmål
Dette uddannelseselement skal medvirke til, at den studerende udvikler viden, færdighed og kompetencer inden for arbejdsmiljø, personaleledelse, gruppers adfærd samt organisatoriske ændringsprocesser og kommunikation.
VidenDen studerende har:
Færdigheder
• Viden om relevante arbejdsmiljøbestemmelser og standarder.
• Viden om personprofiler, forskellighed og motivation hos medarbejderen.
• Viden om socialt samspil og intelligens hos medarbejderen.
• Viden om relevante ledelsesformer og metoder, herunder projektledelse og gruppers adfærd i organisationen.Den studerende kan:
Kompetencer
• Vurdere arbejdsmiljøhensyn i forbindelse med energiledelse- og optimeringstiltag.
• Håndtere ledelses- og samarbejdsproblemer under forandringer.Den studerende kan:
• Organisere effektivisering af samarbejde mellem medarbejderne samt ledelsen. - Undervisningsform
Refleksiv praksislæring, hvor den studerende undervises i praksisnære problemstillinger i kombination med teoretiske henvisninger.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagPrøven er en intern, individuel mundtlig prøve på baggrund af en individuelt/gruppevist fremstillet projektbesvarelse.
Opgaven skal opfylde formkrav samt være korrekt og rettidig afleveret. Er disse krav ikke opfyldt, har den studerende brugt et eksamensforsøg.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeProjektafleveringFormkravProjektrapporter skal opfylde følgende formkrav:
• Forside med projekttitel og eksaminandens navn
• Titelblad med angivelse af Eksamensbetegnelse, Navn på uddannelse, Uddannelsesinstitution, Opgaveløser(e), Holdbetegnelse, Vejleder, Projektets titel, Virksomhed, Antal anslag og dato for aflevering
• Eksaminand(er) skal ved aflevering af en skriftlig besvarelse med sin underskrift bekræfte, at opgaven er udfærdiget uden uretmæssig hjælp
• Indholdsfortegnelse
• Resumé på dansk
• Indledning, inkl. præsentation af problemstilling, problemformulering og tilgangsvinkler
• Baggrund, teori, metode, beregning, analyse, herunder beskrivelse af og begrundelse for valg af empiri, til besvarelse af problemformuleringen
• Konklusion
• Perspektivering
• Litteraturliste
• Billagsliste
• Bilag (inkluder kun bilag, som er centrale for rapporten)
projektet har følgende max omfang afhængig af gruppens størrelse:
• For studerende, som arbejder individuelt, skal rapporten have et omfang af minimum 20 normalsider og maksimum 25 normalsider.
• For grupper á 2 personer skal rapporten have et omfang af minimum 25 normalsider og maksimum 35 normalsider.
• For grupper á 3 personer skal rapporten have et omfang af minimum 30 normalsider og maksimum 40 normalsider.
For grupper á 4 personer skal rapporten have et omfang af minimum 35 normalsider og maksimum 45 normalsider.
En normalside er 2.400 tegn inkl. mellemrum og fodnoter. Forside, indholdsfortegnelse, litteraturliste samt bilag tæller ikke med heri. Bilag er uden for bedømmelse.
Kilder
Citater uden kildehenvisninger opfattes som afskrift og kan føre til afvisning af projektet. I projektrapporten må der altså ikke forekomme citater uden kildehenvisninger. Projektet skal have et kildehenvisningssystem, som sikrer, at opgavelæseren til enhver tid kender – og evt. kan opsøge – kilden til udsagn, tabeller eller modeller.
Der skal udarbejdes en udførlig litteratur- og bilagsliste. Især dokumentation for en eventuel udført fieldresearch. Samtaler og møder, der benyttes i opgaven, skal dokumenteres i form af et referat eller evt. MP3 lydfil, der vedlægges opgaven som et bilag.
Bilag
Der skal være en bilagsfortegnelse, hvis denne ikke fremgår af indholdsfortegnelsen. Bilag skal nummereres og have fortløbende sidenummerering. Kun bilag, der refereres til i teksten, skal medtages. Projektrapporten skal kunne læses i sin helhed uden opslag i bilag (bilag er uden for bedømmelse).Individuel eller gruppeprøveIndividuel eller gruppeprøve, 1-4 deltagereAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Hjælpemidler der må medbringesAlle hjælpemidler er tilladt.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censur
På faget Organisation og ledelse modtager du 42 timers undervisning, hvilket svarer til 56 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 31% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, digitale øvelser, tværfaglig projektorganiseret undervisning.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: studiegruppearbejde.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.