Refraktion 1 (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Målet for dette kerneområde er, at du tilegner dig kompetencer inden for refraktion.
Viden
Du tilegner dig kompetencer til at udføre alle relevante optometriske målinger af synsfunktion samt tilknyttede observationer, at analysere og dokumentere disse, og på denne baggrund stille en korrekt diagnose.
Du tilegner dig kompetencer til korrekt og etisk patientvejledning og -instruktionDen studerende har teoretisk og praksisnær viden om:
Færdigheder
- synsevne og ametropier.
- undersøgelsesmetoder for synsevne og ametropier.
Den studerende har viden om:
- ametropiernes epidemiologi.
- behandling af ametropier og potentielle følgevirkninger.
Den studerende har praksisnær viden om:
- klinikhygiejne.
Den studerende har forståelse for og kan reflektere over:
- ametropierne, deres udvikling og behandling.
- organiseringen af klinisk arbejde.Den studerende kan:
Kompetencer
- foretage synsundersøgelser af ametropier og angive behandlingsforslag.
- vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger vedrørende ametropier.
- formidle praksisnære og teoretiske problemstillinger knyttet til ametropier til medstuderende og undervisere.Den studerende kan:
- håndtere undersøgelsessituationen i en undervisningssammenhæng.
- indgå i samarbejde med medstuderende og tage ansvar for at opnå rutine i alle relevante målinger.
- identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer. - Undervisningsform
I Refraktion 1 forventes en aktiv indstilling til læring, og høj studieintensitet fra den studerende. Læringsaktiviteter tilrettelægges med henblik på at den studerende erhverver den nødvendige viden gennem læring fra underviser, samt samarbejde med medstuderende, refleksion, og træning i praksisnære øvelser. Faget integrerer teoretisk og klinisk arbejde i den daglige undervisning.
Gennem uddannelsen skabes læringsmæssige betingelser for, at man som studerende kan udvikle professionelle kompetencer til at fungere selvstændigt som optometrist, samt til at fortsætte i kompetencegivende videreuddannelse (kandidatniveau).
Undervisningen tager udgangspunkt i evidensbaseret praksis, baseret på nyeste forskning, samt patientgruppens præferencer. En stor del a undervisningen foregår i studiegrupper, klinikgrupper og arbejdsgrupper, er den individuelle studerende ikke blot ansvarlig for egen læring, men også sine medstuderendes læring. Ved uforberedt fremmøde, vil den studerende i værste fald kunne påvirke at de planlagte aktiviteter ikke kan gennemføres. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Indskrevet på PBa. i Optometri - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenMødepligt på uddannelsen.
Målene for den teoretiske og kliniske undervisning kan kun nås ved, at den studerende er til stede og deltager i aktiviteter med andre studerende og undervisere, samt løser og afleverer de stillede opgaver. Der gælder derfor et forudsætningskrav om, at den studerende på alle semestre i alle uddannelseselementer skal deltage i minimum 80 procent af undervisningen for at kunne blive indstillet til ordinær prøve.
Fravær omfatter alle typer af fravær inklusive sygdom. Fraværet, i den teoretiske del af ud- dannelsen, opgøres efter sidste ordinære undervisningsdag.
Forudsætning for at komme til eksamen.
Det er desuden et forudsætningskrav for flere af uddannelsens prøver, at den studerende afleverer teori-og klinikopgaver
Ved prøver, hvor der foretages en bedømmelse af den studerendes skriftlige arbejde, er det desuden et forudsætningskrav, at det skriftlige arbejde er afleveret til tiden og opfylder de stillede formkrav. Opfylder det skriftlige materiale ikke forudsætningskravene, kan opgaven blive afvist, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Hvis forudsætningerne ikke er opfyldt, kan den studerende ikke deltage i prøven, og den studerende har brugt et eksamensforsøg.
Fravær mellem 20 & 35%.
Studerende, som har deltaget i undervisningen mere end 65 % men mindre end 80 %, skal som forudsætning for at gå til reeksamen opfylde et alternativt forudsætningskrav. Det eller de alternative forudsætningskrav for at gå til reeksamen vil fremgå af fagbeskrivelsen, som udleveres ved semesterstart.
Fravær mere end 35%.
Hvis den studerende deltager i mindre end 65 procent af undervisningen, kan den studerende ikke indstilles til eksamen og udmeldes fra studiet. Der er dermed ikke en afhjælpningsmulighed for studerende, som har haft et fravær over 35%, jf. bekendtgørelse nr. 2027 af 07/11/2021 om eksamener og prøver ved professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser, § 9, stk. 3.Faget prøvesFaget/modulet prøves med flg. fagDer arbejdes teoretisk og praktisk inden udprøvning.PrøveformSkriftlig prøveMultiple choice eksamen, inkl. praksisnære cases.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)Varighed120 minutterHjælpemidler der må medbringesDer må ikke anvendes hjemmemidler. De studerende må dog medbringes lommeregner.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern censurKriterier for prøvevurderingUdprøves sammen med Refraktion 2 og ergooptometri ved afslutningen af 2.semester - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Indkøb af kompendium med udvalgte tekster, samt
Clinical Procedures in Primary Eye Care, fifth edition. David B. Elliot
ISBN-13: 978-0702077890
På faget Refraktion 1 (DA) modtager du 90 timers undervisning, hvilket svarer til 120 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 33% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, øvelser i labs/værksteder, casearbejde, workshop.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, studiegruppearbejde, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.