Copenhagen School of Design and Technology

da

Studieretning Business- nationale fagelementer (DA)

2024/2025
Specialeretning: Fashion Management (Business)
Engelsk titel
Specialisation: Business (DA)
Uddannelse
Design & business
Uddannelsestype
Fuldtidsuddannelse
Niveau
Professionsbachelor (top-up)
Fagets/modulets varighed
2 semestre
Ects
10
Udd. element
Obligatorisk
Sprog
Dansk
Opstart
Efterår
Forår
Studiested
Guldbergsgade 29 N, København N
Fagkode
9944106
Fag- /modulansvarlig
Charlotte Winther
  • Formål og læringsmål

    Studieretningen Business indeholder de to nationale fagelementer Handel og Supply Chain Management.

    Handel:
    Fagelementet handel indeholder forståelse for strategiske nationale og internationale indkøbs- og handelsforhold, herunder bæredygtighed i virksomhedens værdi- og forsyningskæde med fokus på at styrke virksomhedens konkurrenceevne.

    Supply Chain Management:
    Fagelementet supply chain management indeholder forståelse for strategisk styring af virksomhedens supply chain, logistik, teknologi og økonomi med det formål at dække virksomhedens og det omgivende samfunds behov.

    Viden

    Handel:
    Den studerende:
    Skal have udviklingsbaseret viden om praksis og anvendt teori og metode inden for handel med fokus på forsyningsmarkedsforhold, internationale handelsforhold og virksomhedsstrategi og cirkulære forretningsmodeller.
    Skal kunne forstå praksis, anvendt teori og metode, samt kunne reflektere over professionens praksis og anvendelse af teori og metode.

    Supply Chain Management:
    Den studerende:
    Skal have udviklingsbaseret viden om praksis og anvendt teori og metode inden for supply chain management med fokus på logistik, økonomi produkttilpasning i et bæredygtigt perspektiv.
    Skal kunne forstå og reflektere over praksis og anvendelsen af teori og metode.

    Færdigheder

    Handel:
    Den studerende:
    Skal kunne anvende metoder og redskaber inden for sourcing, indkøb, leverandørsamarbejde og bæredygtighed på strategisk niveau.
    skal kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger, tilpasse parameterindsatsen, samt begrunde og vælge relevante ansvarlige løsningsmodeller, i en cirkulær økonomisk kontekst, med henblik på at styrke konkurrenceevnen.
    Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsningsmodeller til virksomhedens interne og eksterne interessenter.


    Supply Chain Management:
    Den studerende:
    Skal kunne anvende metoder og redskaber inden for styring af virksomhedens supply chain på strategisk niveau.
    Skal kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger, herunder inddrage relevante teknologier og processer, samt begrunde og vælge ressourcebesparende løsninger

    Kompetencer

    Handel:
    Den studerende:
    Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer med afsæt i grøn omstilling og ansvarlige løsninger inden for fagområdet handel.
    Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde på tværs af virksomhedens forsyningskæde.
    Skal kunne identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen.

    Supply Chain Management:
    Den studerende:
    • Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer, herunder inddrage det omgivende samfunds behov, samt perspektivere det til virksomheden.
    • Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde.
    • Skal kunne identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen

  • Undervisningsform
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
  • Forudsætninger for at deltage i faget

    Faglige forudsætninger for at deltage i faget
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.

    Materielle forudsætninger for at deltage i faget
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.

  • Prøve

    Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål

    Forudsætninger for indstilling til eksamen
    Der vil være en bunden forudsætning i hvert af de moduler, som fagelementet indgår i.
    Faget prøves
    Faget/modulet prøves med flg. fag
    Se mere om prøveformen under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Prøveform
    Kombineret skriftlig og mundtlig prøve
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Opgavetype
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Formkrav
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Individuel eller gruppeprøve
    Individuel
    Anvendt sprog til prøven
    Dansk (Norsk/Svensk)
    Varighed
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Hjælpemidler der må medbringes
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Hjælpemidler som stilles til rådighed
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Bedømmelsesform
    7-trins skala
    Bedømmer(e)
    Intern og ekstern censur
    Kriterier for prøvevurdering
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Frist for aflevering
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
    Syge-/omprøve
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
  • Foreløbig litteratur
    Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.
    Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
34
timers undervisning
240
timers forberedelse
Tallene viser omfanget af arbejdsbelastningen relateret til faget fordelt på forskellige studieaktiviteter.

På faget Studieretning Business- nationale fagelementer (DA) modtager du 34 timers undervisning, hvilket svarer til 45 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 12% af din samlede arbejdsbelastning på faget.

Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.

Læs om KEAs studieaktivitetsmodel

*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.