Studieretning Business- nationale fagelementer (DA)
2024/2025- Formål og læringsmål
Studieretningen Business indeholder de to nationale fagelementer Handel og Supply Chain Management.
Viden
Handel:
Fagelementet handel indeholder forståelse for strategiske nationale og internationale indkøbs- og handelsforhold, herunder bæredygtighed i virksomhedens værdi- og forsyningskæde med fokus på at styrke virksomhedens konkurrenceevne.
Supply Chain Management:
Fagelementet supply chain management indeholder forståelse for strategisk styring af virksomhedens supply chain, logistik, teknologi og økonomi med det formål at dække virksomhedens og det omgivende samfunds behov.Handel:
Færdigheder
Den studerende:
Skal have udviklingsbaseret viden om praksis og anvendt teori og metode inden for handel med fokus på forsyningsmarkedsforhold, internationale handelsforhold og virksomhedsstrategi og cirkulære forretningsmodeller.
Skal kunne forstå praksis, anvendt teori og metode, samt kunne reflektere over professionens praksis og anvendelse af teori og metode.
Supply Chain Management:
Den studerende:
Skal have udviklingsbaseret viden om praksis og anvendt teori og metode inden for supply chain management med fokus på logistik, økonomi produkttilpasning i et bæredygtigt perspektiv.
Skal kunne forstå og reflektere over praksis og anvendelsen af teori og metode.Handel:
Kompetencer
Den studerende:
Skal kunne anvende metoder og redskaber inden for sourcing, indkøb, leverandørsamarbejde og bæredygtighed på strategisk niveau.
skal kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger, tilpasse parameterindsatsen, samt begrunde og vælge relevante ansvarlige løsningsmodeller, i en cirkulær økonomisk kontekst, med henblik på at styrke konkurrenceevnen.
Skal kunne formidle praksisnære og faglige problemstillinger og løsningsmodeller til virksomhedens interne og eksterne interessenter.
Supply Chain Management:
Den studerende:
Skal kunne anvende metoder og redskaber inden for styring af virksomhedens supply chain på strategisk niveau.
Skal kunne vurdere praksisnære og teoretiske problemstillinger, herunder inddrage relevante teknologier og processer, samt begrunde og vælge ressourcebesparende løsningerHandel:
Den studerende:
Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer med afsæt i grøn omstilling og ansvarlige løsninger inden for fagområdet handel.
Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde på tværs af virksomhedens forsyningskæde.
Skal kunne identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen.
Supply Chain Management:
Den studerende:
• Skal kunne håndtere komplekse og udviklingsorienterede situationer, herunder inddrage det omgivende samfunds behov, samt perspektivere det til virksomheden.
• Skal selvstændigt kunne indgå i fagligt og tværfagligt samarbejde.
• Skal kunne identificere egne læringsbehov og udvikle egen viden, færdigheder og kompetencer i relation til professionen - Undervisningsform
Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer vil være en bunden forudsætning i hvert af de moduler, som fagelementet indgår i.Faget prøvesPrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.OpgavetypeSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.FormkravSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Hjælpemidler der må medbringesSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Hjælpemidler som stilles til rådighedSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Frist for afleveringSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.Syge-/omprøveSe mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Se mere under de enkelte moduler, som fagelementet prøves med.
På faget Studieretning Business- nationale fagelementer (DA) modtager du 34 timers undervisning, hvilket svarer til 45 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 12% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.