Bæredygtighed og business (DA)
2019/2020- Formål
Modulet introducerer til corporate social responsibility og bæredygtighed, hvilket inkluderer problemstillinger indenfor livscyklusanalyse, globale og lokale markedstendenser og ansvarlig supply chain management. Relevante emner inden for bæredygtighed bliver introduceret i dialogbaserede forelæsninger og det forventes, at den studerende gennem pensumlæsning og studieaktivitet indtager en aktiv rolle i undervisningen for at opøve en kritisk stillingtagen og dermed evnen til at balancere bæredygtighed og business. Flere emner vil blive uddybet i efterfølgende moduler, hvorfor dette modul kan betragtes som et introducerende undervisningsmodul for specialet. Studerende vil tage del i gruppearbejde, hvor der fokuseres på at arbejde med aktuelle problemstillinger inden for bæredygtighed i samfundet og modebranchen.
Viden● Handel
Færdigheder● vurdere markedsforhold og tilrettelægge virksomheders handelsmæssige strategier og koncepter i overensstemmelse hermed,
Kompetencer
● vurdere og begrunde anvendelse af alternative materialer,● håndtere komplekse og udviklingsorienterede studie- og arbejdsmæssige problemstillinger,
● selvstændigt håndtere og indgå i tværfagligt samarbejde på tværs af værdikæden i overensstemmelse med professionens etik og
● identificere egne udviklings- og læringsbehov i forhold til professionen og udbygge egen viden og færdigheder. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Dialogbaserede forelæsninger kombineret med øvelser og gruppearbejde.
- Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeOpgaven tager udgangspunkt i et specialespecifikt nøgleord, der offentliggøres ved eksamensperiodens start. Nøgleordet bearbejdes til en selvvalgt problemformulering, der konkretiseres i en fri skriftlig opgave, hvor metoder, processer og analyse skal indgå. Der skal udføres empiri i løbet af eksamensperioden, og analyseresultaterne af disse kan indgå i den skriftlige opgave og/eller præsenteres ved den mundtlige eksamination .
Den studerende udvikler i eksamensperioden et løsningsforslag og fremstiller en præsentation. Begge dele medbringes til den mundtlige eksamen. Løsningen kan være materiel og/eller immateriel, men det er vigtigt, at løsningsforslaget målrettes specialeretningen og professionen, som den studerende uddannes til. Der arbejdes altid med en kvalitet som rettelig kan forventes på professionsbachelorniveau, og der skal altid være overensstemmelse i samspillet mellem løsningsforslagets type, kvalitet og specialeretningens fagligheder og læringsmål.FormkravOmfanget på den skriftlige opgave er på 5 normalsider +/- 10%. Den skriftlige opgave skal som minimum indeholde:
● Indholdsfortegnelse
● Indledning
● Problemformulering
● Metode
● Proces
● Analyse
● Konklusion
● LitteraturlisteIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedVarigheden af den mundtlige prøve er i alt 30 minutter, hvoraf maksimum 10 minutter tildeles eksaminandens mundtlige oplæg, 10 minutter til faglig dialog og 10 minutter til votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesEgne noter må medbringes, såfremt kopi udleveres til eksaminator og censor ved den mundtlige eksamen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingViden
Den uddannede inden for studieretningen Fashion Management har tillige viden om
1) handel,
2) mikro- og makroøkonomi,
3) logistik og Supply Chain Management,
4) kommunikation og
5) produktkendskab.
Færdigheder
Den uddannede inden for studieretningen Fashion Management kan tillige
1) vurdere markedsforhold og tilrettelægge virksomheders handelsmæssige strategier og koncepter i overensstemmelse hermed,
2) identificere og vurdere mulige partnerskaber i værdikæden,
3) vurdere og begrunde anvendelse af alternative materialer,
4) vurdere den økonomiske udvikling på væsentlige markeder og tilpasse parameterindsatsen i overensstemmelse hermed,
5) vurdere anvendelsesmuligheder af relevante it-værktøjer og styringssystemer,
6) formidle praksisnære problemstillinger og løsningsforslag til samarbejdspartnere og brugere og
7) vurdere, begrunde og anvende forskellige forhandlingsteknikker.
Kompetencer
Den uddannede inden for studieretningen Fashion Management kan tillige
1) håndtere komplekse og udviklingsorienterede studie- og arbejdsmæssige problemstillinger,
2) selvstændigt håndtere og indgå i tværfagligt samarbejde på tværs af værdikæden i overensstemmelse med professionens etik og
3) identificere egne udviklings- og læringsbehov i forhold til professionen og udbygge egen viden og færdigheder. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Belz, F. and Peattie, K. (2012) Sustainability Marketing: A Global Perspective, 2nd edition
På faget Bæredygtighed og business (DA) modtager du 47 timers undervisning, hvilket svarer til 63 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: øvelser, gruppearbejde, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.