Design for inclusion (DA)
2018/2019- Indhold og læringsmål
Dette modul er inspireret af forskellige tilgange inden for design, der søger at udvikle produkter til underbemidlede eller underrepræsenterede grupper. Studerende vil gennem dette modul blive præsenteret for teori og metoder, der sætter fokus på fordomme, empati, diversitet og normalitetsbegrebet.
Viden
Modulet har til formål at give den studerende færdigheder til at arbejde visionært med design og udvikle kommunikation til, om og med udsatte grupper. I en struktureret og brugercentreret proces vil studerende lære at udfordre kulturelle og samfundsmæssige barrierer til inklusion. I nært samarbejde med relevante organisationer vil studerende tage fat om specifikke problemstillinger, der berører minoritetsgrupper, som alle har helt særlige behov.Den studerende har viden om
Færdigheder
●designteori/metode og semiotik
●argumentationsstrategi
●formidling og retorik
●visuel kommunikation
●kulturforståelse og idehistorie.Den studerende kan
Kompetencer
●formidle komplekse faglige problemstillinger interpersonelt og -kulturelt på en
●velargumenteret og veldokumenteret måde.
●behandle, transformere og formidle viden visuelt
●anvende innovative metoder til problemløsning
●anvende antropologisk metode til indsamling af relevante dataDen studerende kan
●arbejde strategisk og innovativt både selvstændigt og i samarbejde med andre
●håndtere udviklingsorienterede opgaver inden for design og idégenerering
●håndtere udviklingsorienterede opgaver inden for virksomhedens kommunikationsstrategi. - Undervisningsform
Der arbejdes med en blanding af forelæsninger og workshops. De studerende arbejder i grupper.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Computer med Adobe-pakken. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er knyttet en bunden forudsætninger til modulet:
1. Det er et forudsætningskrav, at den studerende præsenterer en færdig løsning ved afslutning af modulet. Hvis den studerende ikke deltager til den afsluttende præsentation ved modulelement, skal den studerende aflevere en skriftlig afløsningsopgave for at opfylde forudsætningskravet.
Ved manglende opfyldelse af forudsætningskrav træder bestemmelserne for bundne forudsætninger i kraft, jf. Studieordningen for professionsbacheloruddannelsen i Design & Business.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeOpgaven tager udgangspunkt i et specialespecifikt nøgleord, der offentliggøres ved eksamensperiodens start. Nøgleordet bearbejdes til en selvvalgt problemformulering, der konkretiseres i en fri skriftlig opgave, hvor metoder, processer og analyse skal indgå. Der skal udføres empiri i løbet af eksamensperioden, og analyseresultaterne af disse kan indgå i den skriftlige opgave og/eller præsenteres ved den mundtlige eksamination .
Den studerende udvikler i eksamensperioden et løsningsforslag og fremstiller en præsentation. Begge dele medbringes til den mundtlige eksamen. Løsningen kan være materiel og/eller immateriel, men det er vigtigt, at løsningsforslaget målrettes specialeretningen og professionen, som den studerende uddannes til. Der arbejdes altid med en kvalitet som rettelig kan forventes på professionsbachelorniveau, og der skal altid være overensstemmelse i samspillet mellem løsningsforslagets type, kvalitet og specialeretningens fagligheder og læringsmål.FormkravOmfanget på den skriftlige opgave er på 5 normalsider +/- 10%. Den skriftlige opgave skal som minimum indeholde:
● Indholdsfortegnelse
● Indledning
● Problemformulering
● Metode
● Proces
● Analyse
● Konklusion
● LitteraturlisteIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedVarigheden af den mundtlige prøve er i alt 30 minutter, hvoraf maksimum 10 minutter tildeles eksaminandens mundtlige oplæg, 10 minutter til faglig dialog og 10 minutter til votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesEgne noter må medbringes, såfremt kopi udleveres til eksaminator og censor ved den mundtlige eksamen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingViden
Den uddannede inden for studieretningen Communication design & Media har tillige viden om
1) trendteori,
2) antropologisk metode,
3) kulturforståelse og idehistorie,
4) designteori og semiotik,
5) argumentationsstrategi,
6) fremtidsanalyse,
7) innovationsprocesser,
8) teknologi og
9) formidling og retorik.
Færdigheder
Den uddannede inden for studieretningen Communication design & Media kan tillige
1) identificere og vurdere tendenser og fænomener i forhold til trend- og samfundsteori, samt historisk kontekst,
2) anvende antropologisk metode til indsamling af relevante data,
3) udarbejde designbriefs på baggrund af research og databearbejdning,
4) formidle skriftligt og mundtligt om trend, mode og livsstil,
5) behandle, transformere og formidle viden visuelt,
6) anvende innovative metoder til problemløsning,
7) identificere potentiale for nye markeder og løsninger gennem vurdering af tendens og markedsudvikling og
8) formidle komplekse faglige problemstillinger interpersonelt og interkulturelt på en velargumenteret og dokumenteret måde inden for design, livsstils- og innovationsbranchen.
Kompetencer
Den uddannede inden for studieretningen Communication design & Media kan tillige
1) selvstændigt og i samarbejde med andre arbejde strategisk og innovativt,
2) håndtere udviklingsorienterede opgaver inden for design og idégenerering,
3) håndtere udvikling og optimering af virksomhedens kommunikationsstrategi,
4) kommunikere i henhold til en given virksomheds identitet og brand og
5) udarbejde skriftlige og mundtlige fremtidsanalytiske oplæg med baggrund i idéhistoriske og kulturteoretiske analyser. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Bohnet, I., 2016. What works: Gender equality by design. Cambridge, MA: Harvard UP.
Cottrell, S., 2005. Critical Thinking Skills. Houndmills, UK: Palgrave.
Halberstam, J., 2011. The Queer Art of Failure. Durham, NC: Duke UP.
Goffman, E., 2014. Stigma – Om afvigerens sociale identitet. København: Samfundslitteratur.
På faget Design for inclusion (DA) modtager du 47 timers undervisning, hvilket svarer til 63 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, gruppearbejde, workshop, casearbejde.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.