Digital cultures (DA)
2018/2019- Indhold og læringsmål
Dette modul handler om at identificere og afkode en virksomheds identitet og begreber i den digitale verden, samt udfordre, forstyrre og re-designe disse i praksis. Det handler om at afkode de kulturelle tendenser og konnotationer i samfundet, som virksomheden hægter sig op på og udtrykker sig i forhold til. Derudover handler det om at undersøge de samfundstendenser og fremtidsscenarier, der udfordrer virksomheden på sigt og som gør det afgørende for virksomheden at være i forandring og tænke nye løsningsscenarier.
Viden
Modulet undersøger den rolle digitale teknologier og medier har på vores hverdagsliv og i samfundet, samt de problemstillinger der optræder iht. eksempelvis manglende gennemsigtighed og troværdighed i kommunikation på individ-, virksomheds- og samfundsniveau.Den studerende har viden om
Færdigheder
●designteori/metode og semiotik
●argumentationsstrategi
●teknologi
●formidling og retorik
●visuel kommunikation.
●trendteori
●innovationsprocesser
●fremtidsanalyse.Den studerende kan
Kompetencer
●udarbejde design briefs på baggrund af research og databearbejdning, herunder formidle, behandle og transformere viden om trend skriftligt, mundtligt og visuelt
●anvende innovative metoder til problemløsning
●identificere potentiale for nye medieplatforme og løsninger gennem vurdering af tendens og samfundsudvikling
●identificere og vurdere tendenser og fænomener i forhold til trend- og samfundsteori samt historisk kontekst.Den studerende kan
●håndtere udviklingsorienterede opgaver inden for design og idégenerering af virksomhedens kommunikationsstrategi
●udvikle og optimere virksomhedens kommunikationsstrategi med udgangspunkt i organisationens identitet og brand
●udarbejde skriftlige og mundtlige fremtidsanalytiske oplæg med baggrund i idéhistoriske og kulturteoretiske analyser.
●arbejde strategisk og innovativt både selvstændigt og i samarbejde med andre
●håndtere udviklingsorienterede opgaver inden for virksomhedens kommunikationsstrategi. - Undervisningsform
Der arbejdes med en blanding af forelæsninger og workshops. De studerende arbejder i grupper.
- Forudsætninger for at deltage i
faget
Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Computer med Adobe-pakken. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er knyttet en bunden forudsætninger til modulet:
1. Det er et forudsætningskrav, at den studerende præsenterer den færdige kommunikationsstrategi for kunden. Hvis den studerende ikke deltager til den afsluttende mundtlige præsentation ved modulet, skal den studerende aflevere en skriftlig afløsningsopgave for at opfylde forudsætningskravet.
Ved manglende opfyldelse af forudsætningskrav træder bestemmelserne for bundne forudsætninger i kraft, jf. Studieordningen for professionsbacheloruddannelsen i Design & Business.PrøveformKombineret skriftlig og mundtlig prøveOpgavetypeOpgaven tager udgangspunkt i et specialespecifikt nøgleord, der offentliggøres ved eksamensperiodens start. Nøgleordet bearbejdes til en selvvalgt problemformulering, der konkretiseres i en fri skriftlig opgave, hvor metoder, processer og analyse skal indgå. Der skal udføres empiri i løbet af eksamensperioden, og analyseresultaterne af disse kan indgå i den skriftlige opgave og/eller præsenteres ved den mundtlige eksamination .
Den studerende udvikler i eksamensperioden et løsningsforslag og fremstiller en præsentation. Begge dele medbringes til den mundtlige eksamen. Løsningen kan være materiel og/eller immateriel, men det er vigtigt, at løsningsforslaget målrettes specialeretningen og professionen, som den studerende uddannes til. Der arbejdes altid med en kvalitet som rettelig kan forventes på professionsbachelorniveau, og der skal altid være overensstemmelse i samspillet mellem løsningsforslagets type, kvalitet og specialeretningens fagligheder og læringsmål.FormkravOmfanget på den skriftlige opgave er på 5 normalsider +/- 10%. Den skriftlige opgave skal som minimum indeholde:
● Indholdsfortegnelse
● Indledning
● Problemformulering
● Metode
● Proces
● Analyse
● Konklusion
● LitteraturlisteIndividuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedVarigheden af den mundtlige prøve er i alt 30 minutter, hvoraf maksimum 10 minutter tildeles eksaminandens mundtlige oplæg, 10 minutter til faglig dialog og 10 minutter til votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesEgne noter må medbringes, såfremt kopi udleveres til eksaminator og censor ved den mundtlige eksamen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Ekstern censurKriterier for prøvevurderingViden
Den uddannede inden for studieretningen Communication design & Media har tillige viden om
1) trendteori,
2) antropologisk metode,
3) kulturforståelse og idehistorie,
4) designteori og semiotik,
5) argumentationsstrategi,
6) fremtidsanalyse,
7) innovationsprocesser,
8) teknologi og
9) formidling og retorik.
Færdigheder
Den uddannede inden for studieretningen Communication design & Media kan tillige
1) identificere og vurdere tendenser og fænomener i forhold til trend- og samfundsteori, samt historisk kontekst,
2) anvende antropologisk metode til indsamling af relevante data,
3) udarbejde designbriefs på baggrund af research og databearbejdning,
4) formidle skriftligt og mundtligt om trend, mode og livsstil,
5) behandle, transformere og formidle viden visuelt,
6) anvende innovative metoder til problemløsning,
7) identificere potentiale for nye markeder og løsninger gennem vurdering af tendens og markedsudvikling og
8) formidle komplekse faglige problemstillinger interpersonelt og interkulturelt på en velargumenteret og dokumenteret måde inden for design, livsstils- og innovationsbranchen.
Kompetencer
Den uddannede inden for studieretningen Communication design & Media kan tillige
1) selvstændigt og i samarbejde med andre arbejde strategisk og innovativt,
2) håndtere udviklingsorienterede opgaver inden for design og idégenerering,
3) håndtere udvikling og optimering af virksomhedens kommunikationsstrategi,
4) kommunikere i henhold til en given virksomheds identitet og brand og
5) udarbejde skriftlige og mundtlige fremtidsanalytiske oplæg med baggrund i idéhistoriske og kulturteoretiske analyser. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Christensen, C., Raynor, M., McDonald, R., 2015. What is Disruptive Innovation?. Harvard Business Review. [online]
Dragt, E., 2017. How to Research Trends: Move beyond trend watching to kickstart innovation.
Amsterdam: BIS Publishers. pp. 103-131
Dru, J-M. 2015b. The ways to new: 15 paths to disruptive innovation. Hoboken, NJ: John Wiley &
Sons.Chap. 1-3 + 19-20 + Appendix 2.
Dru, J-M. 2015a. Brand-Led Disruption. In: The Ways to New: 15 Paths to Disruptive Innovation.
Hoboken, NJ: Wiley. Ch. 15.
Higham, W., 2009. The Next Big Thing: Spotting and Forecasting Consumer Trends for Profit.
London: Kogan Page. pp. 1-1
Ingold, T., 2011. Redrawing Anthropology: materials, movements, lines. Farnham: Ashgate
Publishing Ltd. pp. 1-19.
Kahneman, D., 2011. Thinking, Fast and Slow. New York: Farrar, straus and Giroux. pp. 3-24.
Urry, U., 2016. What is the Future? Malden: Polity Press. pp 17-33
Vejlgaard, H., 2008. Anatomy of a trend. New York: McGraw-Hill. pp 1-27.
På faget Digital cultures (DA) modtager du 47 timers undervisning, hvilket svarer til 63 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 34% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: digitale øvelser, gruppearbejde, workshop, interne forelæsninger.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af egne noter, læsning af pensum, forberedelse til prøve, prøve.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.