Fashion & Tech Tools (DA)
2020/2021- Formål
Med afsæt i FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling vil modulet Sustainable Fashion Tech Tools klæde den studerende på til at kunne agere i spændet mellem tradition og innovation målrettet fremtidens modebranche. Den studerende vil blive introduceret for praksisnære metoder og redskaber, der relaterer sig til Sustainable Fashion Tech. Formålet med modulet er at den studerende opnår viden og færdigheder inden for bæredygtige designtilgange og -processer, materialer, konstruktion, 3D virtuel produktudvikling samt produktionsdokumentation.
Viden
Derudover vil den studerende påbegynde arbejdet med en personlig udviklingskontrakt, som vil blive et vigtigt refleksions- og dialogredskab for det kommende specialerettede studie. Som en del heraf vil der være fokus på, hvilken designmæssig rolle, den studerende ønsker at påtage sig i fremtiden samt hvilke kompetencer der er vigtige i denne sammenhæng.Den studerende:
Færdigheder
- skal have viden om og kunne reflektere over bæredygtige designtilgange og –processer.
- skal have udviklingsbaseret viden om teknologi, materialer og industriel produktion.
- skal have udviklingsbaseret viden om professionens praksis inden for produktudvikling og –fremstilling.
- skal kunne forstå og reflektere over anvendelsen af teknologi inden for industriel og eksperimenterende produktfremstilling.
- skal have udviklingsbaseret viden om produktrelateret dokumentation.Den studerende:
Kompetencer
- kan anvende analytiske og eksperimenterende metoder i designprocesser.
- kan arbejde eksperimenterende og kommercielt i en nuværende samt fremtidig bæredygtig kontekst.
- kan vurdere, vælge og begrunde relevante materiale og fremstillingsmetoder.
- kan anvende analoge og digitale metoder og redskaber i produktfremstilling.
- kan formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller med en transformativ og innovativ tilgang.Ingen.
- Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisningen afvikles i en vekslen mellem oplæg, øvelser/opgaver, hands-on projektarbejde. Læringsaktiviteterne består overvejende af fagligt input og peer to peer aktiviteter. Fokus er at styrke den studerende i at arbejde selvstændigt, samt at samarbejde og videndele. Den studerende instrueres i metoder til selvstændigt at kunne evaluere, reflektere og kvalitetssikre eget arbejde.
Det anbefales løbende at samle opgaver, feedback og skriftlige refleksioner i en arbejdsportfolio. Arbejdet med opgaver og projekt samt efterfølgende feedback og egen refleksion er vigtigt for at opnå modulets læringsmål. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Ingen.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Det forventes at den studerende medbringer bærbar computer, strømforsyning og 3-knaps mus. Den studerende skal have installeret flg. programmer:
- Office pakken. Denne kan fås gratis gennem KEA. Læs mere her: https://mit.kea.dk/studiehåndbog/k-o#office
- Adobe Illustrator.
- CLO 3D - student version (https://www.clo3d.com) pris 25 $ pr. Md.
- Den studerendes computer skal have flg. specifikationer - se: https://support.clo3d.com/hc/en-us/articles/115000307168-Computer-Specifications
Derudover medbringes relevant konstruktionsmateriale, syteknisk bog og tegneredskaber. Se Fronter for uddybende liste. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er en bunden forudsætning i hvert modul, som oplyses ved opstart af modulet.PrøveformMundtlig prøveOpgavetypeEksamen tager udgangspunkt i et specialefagligt emne eller projekt fra specialemodul 1,2 eller 3, som den studerende selvstændigt udvælger.
Her skal den studerende fagligt diskutere og kritisk tage stilling til proces, metode og teori. Dette danner grundlag for eksamineringen, samt dialog om et eksamensspørgsmål, der trækkes i eksamenslokalet, hvor den studerende bliver udprøvet i viden, færdigheder og kompetencer inden for specialemodul 1,2 og 3.FormkravDet udvalgte projekt kan både være digitalt og fysisk.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedVarigheden af den mundtlige prøve er i alt 30 minutter, hvoraf maksimum 10 minutter tildeles eksaminandens mundtlige oplæg, 10 minutter til faglig dialog og 10 minutter til votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesEgne noter må medbringes, såfremt kopi udleveres til eksaminator og censor ved den mundtlige eksamen.Hjælpemidler som stilles til rådighedIngen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for de tre specialemoduler, der udprøves sammen.Frist for afleveringVed semestrets afslutning. Dato og tidspunkt annonceres på Fronter og i Wiseflow.Syge-/omprøveSom ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Litteraturlisten offentliggøres på Fronter ved opstart af modulet.
På faget Fashion & Tech Tools (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: klasseundervisning, digitale øvelser, peer-review.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: læsning af pensum, projektarbejde, øvelser.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.