Nature & Creativity (DA)
2020/2021- Formål
I modulet Nature & Creativity introduceres den studerende til biomimicry, hvor FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling vil komme i spil med særlig fokus på nr. 12: Ansvarligt forbrug og produktion, 14: Livet i havet og 15: Livet på land.
Viden
Formålet med at arbejde med biomimicry er at opbygge en grundlæggende forståelse for naturens muligheder og begrænsninger i forhold til at arbejde med design ud fra et bæredygtigt synspunkt. “Biomimicry is an approach to innovation that seeks sustainable solutions to human challenges by emulating nature's time-tested patterns and strategies” (citat Janine Benyus).
Fokus for dette modul er at gennemgå en kreativ proces baseret på naturen som inspirationskilde, herunder at undersøge biomimicrys filosofiske principper: Nature as model, measure and mentor, samt eksperimentere med funktion, strukturer og overflader via materialemanipulationer.
En samling af naturelementer vil blive afkodet, udforsket og oversat for at danne basis for de eksperimentelle materialemanipulationer, som efterfølgende skaleres i et 1:1 beklædningsprodukt, som forholder sig til menneskekroppen.Den studerende:
Færdigheder
- skal have udviklingsbaseret viden om bæredygtige materialer og forarbejdningsmetoder.
- skal have udviklingsbaseret viden i forhold til tendenser og fremtidstænkning.
- skal have viden om og kunne reflektere over bæredygtige designtilgange og –processer.
- skal kunne forstå og reflektere over anvendelsen af teknologi inden for industriel og eksperimenterende produktfremstilling.
- kan formidle faglige problemstillinger og løsningsmodeller med en transformativ og innovativ tilgang.Den studerende:
Kompetencer
- kan anvende analytiske og eksperimenterende metoder i designprocesser.
- kan udvikle bæredygtige og værdiskabende koncepter og produktløsninger, der understøtter æstetik og funktionalitet.
- kan anvende teknologi til udvikling af innovative designløsninger.
- kan vurdere, vælge og begrunde relevante materiale og fremstillingsmetoder.
- kan med en eksplorativ tilgang anvende relevant teknologi inden for professionens praksis.Den studerende:
- skal identificere egen læring samt tilegne sig ny viden, færdigheder og kompetencer i relation til designprofessionen.
- kan håndtere komplekse og udviklingsorienterede problemstillinger inden for professionen og branchen.
- kan selvstændigt og professionelt præsentere og argumentere for til- og fravalg i udviklingsprocessen samt for selve designløsningen. - Undervisningsform og udfoldelse
af læringsmål Undervisningen afvikles i en vekslen mellem oplæg, øvelser/opgaver, hands-on projektarbejde.
Det anbefales løbende at samle opgaver, feedback og skriftlige refleksioner i en arbejdsportfolio. Arbejdet med opgaver og projekt samt efterfølgende feedback og egen refleksion er vigtigt for at opnå læringsmål. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Specialemodulerne: Fashion & Tech Tools og Change & Innovation.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Det forventes at den studerende medbringer bærbar computer, strømforsyning og 3-knaps mus. Den studerende skal have installeret flg. programmer:
- Office pakken. Denne kan fås gratis gennem KEA. Læs mere her: https://mit.kea.dk/studiehåndbog/k-o#office
- Adobe Illustrator.
- CLO 3D - student version (https://www.clo3d.com) pris 25 $ pr. Md.
- Den studerendes computer skal have flg. specifikationer - se: https://support.clo3d.com/hc/en-us/articles/115000307168-Computer-Specifications
Derudover medbringes relevant konstruktionsmateriale, syteknisk bog og tegneredskaber. Se Fronter for uddybende liste. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
Forudsætninger for indstilling til eksamenDer er en bunden forudsætning i hvert modul, som oplyses ved opstart af modulet.PrøveformMundtlig prøveOpgavetypeEksamen tager udgangspunkt i et specialefagligt emne eller projekt fra specialemodul 1,2 eller 3, som den studerende selvstændigt udvælger.
Her skal den studerende fagligt diskutere og kritisk tage stilling til proces, metode og teori. Dette danner grundlag for eksamineringen, samt dialog om et eksamensspørgsmål, der trækkes i eksamenslokalet, hvor den studerende bliver udprøvet i viden, færdigheder og kompetencer inden for specialemodul 1,2 og 3.FormkravDet udvalgte projekt kan både være digitalt og fysisk.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk(Norsk/Svensk)VarighedVarigheden af den mundtlige prøve er i alt 30 minutter, hvoraf maksimum 10 minutter tildeles eksaminandens mundtlige oplæg, 10 minutter til faglig dialog og 10 minutter til votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesEgne noter må medbringes, såfremt kopi udleveres til eksaminator og censor ved den mundtlige eksamen.Hjælpemidler som stilles til rådighedIngen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for de tre specialemoduler, der udprøves sammen.Frist for afleveringVed semestrets afslutning. Dato og tidspunkt annonceres på Fronter og i Wiseflow.Syge-/omprøveSom ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Litteraturlisten offentliggøres på Fronter ved opstart af modulet.
På faget Nature & Creativity (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: interne forelæsninger, projektarbejde, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, værksted, indsamling af empiri.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.