Product & Technology (DA)
2022/2023- Formål og læringsmål
I modulet Product & Technology udfordres den studerende til at have et kritisk blik på den måde, hvorpå modebranchen forholder sig til design, produktudvikling og industriel produktion primært baseret på FN’s verdensmål for bæredygtig udvikling nr. 12: Ansvarligt forbrug og produktion.
Viden
Med afsæt i en given virksomhed vil den studerende opnå indsigt i og forståelse for kritisk at udvikle og vurdere beklædningsprodukter i en industriel og bæredygtig kontekst. I forlængelse heraf vil den studerende skabe funktionelle, kommercielle og værdiskabende produktløsninger, der imødekommer brugerens behov, markedet og fremtidstendenser.
Der arbejdes metodisk og eksperimenterende med konstruktion og produktudvikling for udvalgte styles samt kommunikation af disse med henblik på produktion. Der vil være fokus på at arbejde strategisk og kommercielt med en kollektion i et produktionsmæssigt perspektiv.Den studerende:
Færdigheder
- skal have udviklingsbaseret viden om teknologi, materialer og industriel produktion.
- skal have udviklingsbaseret viden om professionens praksis inden for produktudvikling og –fremstilling.
- skal kunne forstå og reflektere over anvendelsen af teknologi inden for industriel og eksperimenterende produktfremstilling.
- skal have udviklingsbaseret viden om produktrelateret dokumentation.Den studerende:
Kompetencer
- kan vurdere, vælge og begrunde anvendelsen af materialer og industrielle forarbejdningsmetoder i et bæredygtigt perspektiv.
- kan vurdere, vælge og begrunde relevante materiale og fremstillingsmetoder.
- kan anvende analoge og digitale metoder og redskaber i produktfremstilling.
- kan anvende relevant teknologi til at formidle produktrelaterede emner i værdikæden.
- kan vurdere, begrunde samt anvende visuel, verbal og/eller skriftlig kommunikation, der understøtter designprocesser og -løsninger.Ingen.
- Undervisningsform
Undervisningen afvikles i en vekslen mellem oplæg, øvelser/opgaver, hands-on projektarbejde i grupper. Læringsaktiviteterne består overvejende af fagligt input, peer to peer aktiviteter, samt samarbejde med eksterne brugere og virksomhed. Fokus er at styrke den studerende i at arbejde selvstændigt, samt at samarbejde og videndele.
Det anbefales løbende at samle opgaver, feedback og skriftlige refleksioner i en arbejdsportfolio. Arbejdet med opgaver og projekt samt efterfølgende feedback og egen refleksion er vigtigt for at opnå modulets læringsmål. - Forudsætninger for at deltage i
faget
Faglige forudsætninger for at deltage i faget
Specialemodulet: Fashion & Identity.Materielle forudsætninger for at deltage i faget
Det forventes at den studerende medbringer bærbar computer, strømforsyning og 3-knaps mus.
Den studerende skal have installeret flg. Programmer
Office pakken. Denne kan fås gratis gennem KEA. Læs mere her: https://mit.kea.dk/studiehåndbog/k-o#office
Adobe Illustrator.
CLO 3D - student version (https://www.clo3d.com) pris 25 $ pr. Md.
Den studerendes computer skal have flg. specifikationer - se: https://support.clo3d.com/hc/en-us/articles/115000307168-Computer-Specifications
Derudover medbringes relevant konstruktionsmateriale, syteknisk bog og tegneredskaber. Se FRONTER for uddybende liste.
Den studerende skal påregne udgifter til nødvendige materialer til prøveopsyninger og færdig prototype. - Prøve
Læringsmålene for prøven er identiske med fagets/fagenes læringsmål
PrøveformMundtlig prøveOpgavetypeEksamen tager udgangspunkt i et specialefagligt emne eller projekt fra specialemodul 1,2 eller 3, som den studerende selvstændigt udvælger.
Her skal den studerende fagligt diskutere og kritisk tage stilling til proces, metode og teori. Dette danner grundlag for eksamineringen, samt dialog om et eksamensspørgsmål, der trækkes i eksamenslokalet, hvor den studerende bliver udprøvet i viden, færdigheder og kompetencer inden for specialemodul 1,2 og 3.FormkravDet udvalgte projekt kan både være digitalt og fysisk.Individuel eller gruppeprøveIndividuelAnvendt sprog til prøvenDansk (Norsk/Svensk)VarighedVarigheden af den mundtlige prøve er i alt 30 minutter, hvoraf maksimum 10 minutter tildeles eksaminandens mundtlige oplæg, 10 minutter til faglig dialog og 10 minutter til votering og karaktergivning.Hjælpemidler der må medbringesEgne noter må medbringes, såfremt kopi udleveres til eksaminator og censor ved den mundtlige eksamen.Hjælpemidler som stilles til rådighedIngen.Bedømmelsesform7-trins skalaBedømmer(e)Intern og ekstern censurKriterier for prøvevurderingPrøven vurderes med udgangspunkt i de specifikke læringsmål for de tre specialemoduler, der udprøves sammen.Frist for afleveringVed semestrets afslutning. Dato og tidspunkt annonceres på Fronter og i Wiseflow.Syge-/omprøveSom ordinær prøve og efter gældende regler jf. studieordningen. - Foreløbig litteratur
Dette er en foreløbig litteraturliste. Der udleveres en endelig litteraturliste i forbindelse med studiestart.Litteraturlisten offentliggøres på Fronter ved opstart af modulet.
På faget Product & Technology (DA) modtager du 41 timers undervisning, hvilket svarer til 55 lektioner (1 lektion = 45 min.) og 30% af din samlede arbejdsbelastning på faget.
Undervisningen vil primært bestå af følgende aktiviteter: digitale øvelser, klasseundervisning, øvelser i labs/værksteder.
Forberedelsen vil primært bestå af følgende aktiviteter: projektarbejde, værksted.
Læs om KEAs studieaktivitetsmodel
*KEA kan fravige det angivne timetal, hvis det er begrundet i særlige forhold.